گفت و گو با آرمین اکبری، مدیرعامل شرکت نکوپلیمرآرسام: تشکل ها نسبت به واردکنندگان دید منفی دارند!

بسپار می نویسد، آرمین اکبری متولد 1357 است. دانش آموخته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی. از سال 84 کار را با واردات ماشینآلات اکسترودر آغاز کرده است. او اشاره می کند که در طول این سالها با شرکت های مختلفی کار کرده و در نهایت با توجه به اینکه سعی در تمرکز بر کیفیت ماشین آلات عرضه شده، داشته کار را نه با رقابت بر سر قیمت، بلکه با رقابت بر سر کیفیت ادامه داده است. او از منتقدین نحوه برگزاری نمایشگاه ایران پلاست بود که نظرات خود را با خبرنگار بسپار در میان گذاشت. صحبت البته با توضیحاتی در مورد فعالیت های این مجموعه آغاز شد.
اکبری: پشتیبانی و خدمات پس از فروش بعد از اطمینان از کیفیت برای ما در اولویت است. باید ارتباط و پشتیبانی شرکتهایی که با آنها کار میکنیم به حدی قوی باشد که مشتری ای که از ما ماشین آلات را میخرد بتواند به راحتی با تکنولوژی دستگاه آشنایی کامل پیدا کند. ما هم مسئولیت بخشی از کار را بهعهده میگیریم. مثلا نیروهای فنی داریم که در بحث راه اندازی و آموزش صحیح ماشین آلات فعالیت دارند. ولی باز همه این مراحل نیازمند پشتیبانی است و بدون آن کار سخت میشود. تعامل با نمایندگی هم نکته دیگری است که در شرکت های چینی خیلی به چشم می خورد. آن ها دوست دارند یک نمایندگی را دور بزنند و متاسفانه خیلی از ایرانی ها هم استقبال می کنند! فکر می کنند کسی که نماینده است، صرفا پورسانتی می گیرد و هیچ فایده ای هم ندارد. درصورتیکه تمام مشتری های حرفه ای ما بلااستثنا می گویند اصلا با شرکتهایی که نمایندگی ندارند علاقهای به کار کردن نداریم. با اینکه میدانیم یک درصدی بیشتر پرداخت می کنیم اما در مقابل خدماتی میگیرم که ارزشش خیلی بیشتر است، یعنی قراردادی که میبندم با یک شرکت ایرانی است بعدا هم اگر مشکلی پیش بیاید میدانم که کجا باید بروم و از خدمات پس از فروش آن اطمینان دارم. یک شرکتی که نماینده نباشد چطور میخواهد خدمات ارائه دهد؟! همینطور در هنگام تعمیرات و تامین قطعات خیالشان از این بابت آسوده است. حالا بحث مشاورههای فنی و این که کمک کنیم مشتری با توجه به نیازش چه مدل ماشینی برای تولید بخرد که به صرفهتر باشد و حتی اینکه کارخانهاش را چگونه راه اندازی کند، جنبه های دیگر قضیه است. بهخصوص در ماشین آلات اکسترودر، فرمولاسیون بسیار مهم است که ما برای آن آموزش لازم را به مشتریان ارایه می کنیم. 90 درصد همکاری ما با شرکتهای چینی است به خاطر بحث قیمت و نیاز مشتریان در این صنعت به این سمت رفته ایم ولی در بین چینیها با بهترین شرکتها همکاری داریم. ماشینآلات اکسترودر ما خطوط تولید لوله، پروفیل پنجره، دیوارپوش و چوب پلاست، انواع ورق های پلیمری تک لایه و چندلایه و کامپاندرها هستند که اخیرا در زمینه تولید مستربچ و کامپاند داریم تخصصیتر کار میکنیم.
مثالی که خود چینیها میزنند به نظرم مثال قشنگی است می گویند: بزرگ بودن کارخانه به مفهوم قوی بودن آن مجموعه نیست مثل اقیانوسی است که عمقی ندارد. در مملکت خودمان هم از این نمونهها داریم چه بسا شرکتهای خودروسازی که خیلی بزرگ هستند ولی حرفی برای گفتن ندارند.
بسپار- آیا در ایران پلاست شرکت کرده اید؟ نظرتان راجع به این نمایشگاه چیست؟
اکبری: خیر، به دلایلی تصمیم گرفتیم که امسال در ایرانپلاست شرکت نکنیم. یک مقدار از این تصمیم به شرایط خود شرکت برمیگردد که 10 درصد به این دلیل است و عمده دلیل شرکت نکردن ما یعنی 90 درصد آن به شرایط ایرانپلاست برمیگردد. به ما بهعنوان شرکت واردکننده گاهی وقت ها با دید منفی در تشکل ها به خصوص انجمن ماشین سازان نگاه میشود. در صورتیکه خیلی از ماشین آلاتی که وارد می شود توان تولید در داخل برای آنها وجود ندارد. البته بنده خود به عینه دیدهام که ماشین سازان ایرانی علمشان در ساخت ماشینآلات حتی از سازندگان ماشینآلات اروپایی بالاتر است ولی متاسفانه حمایتی از آنها صورت نمیگیرد. علاوه بر انجمنها در خود ایرانپلاست هم وقتی غرفه را بهصورت ارزی میدهند دیگر حضور در نمایشگاه سخت می شود. یادم هست در ایران پلاست سال 93 سر یک اشتباه، توضیحی که خود من دادم در خصوص اینکه کدام قسمت از غرفه ارزی و کدام قسمت ریالی است و در واقع جابجا گفتم، 10 میلیون ما را جریمه کردند! گفتند که چون اشتباه شده جریمه نقدی را برمیگرداند ولی تا این لحظه که سه سال میگذرد هنوز محقق نشده است. من نمیگویم بحث ارزی ریالی نباشد ولی اینقدر اختلاف نباید وجود داشته باشد و در صورتیکه این همه اختلاف وجود دارد لااقل باید سرویس مناسب بدهند. یکبار با برگزارکننده صحبت میکردم مثال نمایشگاه K را زدند که این مقدار هزینه غرفه هایشان است. در حالی که اصلا دربرابر سرویسهایی که آنها ارائه میدهند این قیاس، قیاس مع الفارق است. نمایشگاه عربپلاست و نمایشگاه استانبول نمایشگاههای نسبتا خوبی هستند، اما نمایشگاه بسیار خوب در صنعت پلاستیک نمایشگاه K هست که هرسه سال در دوسلدورف و چایناپلاس در چین که یکسال درمیان در شانگهای و گوانجو برگزار میشود. نمایشگاه K بیشتر تکنیکال و علمی است و تمرکز آن بیشتر ارائه تکنولوژیهای روز و مدرن است که بسیار مفید است و بههمیندلیل هم هرسه سال یکبار برگزار میشود چراکه معمولا ایجاد یک علم جدید هرسال ممکن نیست، بههمین دلیل با این فاصله زمانی جذابیت خود را حفظ کرده است و نمایشگاه چایناپلاس که بیشتر حالت تجاری دارد و بسیار خوب است و برای صنعت و اقتصاد ما مفیدتر است.
بسپار- فکر می کنید اشکالات ایران پلاست به برگزار کننده بر می گردد یا ساختار نمایشگاهی کشور؟
اکبری:
(ادامه دارد …)
متن کامل این مصاحبه را در شماره 180ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد