اخبار

آرامکو؛ پر سودترین شرکت دنیا/ سود آرامکو چقدر بزرگ است؟

بسپار/ایران پلیمر طبق گزارش «فوربس گلوبال ۲۰۰۰»، شرکت نفتی آرامکوی سعودی، در پی جهش قیمت نفت و گاز در طول بحران انرژی جهانی که پس از حمله روسیه به اوکراین روی داد، سودآورترین شرکت جهان در سال ۲۰۲۲ شد.

اکنون سه شرکت بزرگ نفت و گاز در میان هشت شرکت سودآور برتر دنیا قرار دارند که بالاتر از یک شرکت در سال ۲۰۱۹ است.

آرامکوی سعودی پیش از این که در اواخر سال ۲۰۱۹، عرضه سهام خود در بورس را آغاز کند، به عنوان سودآورترین شرکت جهان شناخته شده بود.

اپل و مایکروسافت که از دورکاری و رونق ارتباطات آنلاین در مراحل ابتدایی همه گیری کووید ۱۹ سود برده بودند، در سال ۲۰۲۰ در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند و در سال ۲۰۲۲، رتبه های خود را حفظ کردند.

از آنجا که این فهرست، تنها سود شرکتهای سهامی عام یا شرکتهایی که قصد عرضه در بورس را دارند را بررسی کرده است، درآمد تعداد زیادی از شرکتها در سراسر جهان به خصوص شرکتهای دولتی، نامعلوم مانده یا در این فهرست لحاظ نشده است.

این شرکت عمدتا دولتی در بیانیه‌ای که در بورس اوراق بهادار عربستان منتشر شد، اعلام کرد: کاهش ۳۸ درصدی سود «عمدتاً منعکس کننده تأثیر کاهش قیمت نفت خام و تضعیف حاشیه سود پالایشگاهی و مواد شیمیایی است».

این در حالی است که سودخالص این شرکت در سه ماهه اول نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۲۵ درصد کاهش یافته بود.

امین ناصر مدیر عامل شرکت گفت: “قصد داریم تقسیم سود برای سهامدارانمان را از سه ماهه سوم شروع کنیم.”

تولید بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان در حالی کاهش یافت که ریاض در ماه آوریل اعلام کرد که در اقدامی هماهنگ با سایر قدرت‌های نفتی میزان تولید خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد.

در ماه ژوئن، وزارت انرژی عربستان کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را اعلام کرد که در ماه جولای اجرایی شد و تا سپتامبر تمدید شد.

تولید روزانه پادشاهی در حال حاضر تقریباً ۹ میلیون بشکه در روز است که بسیار کمتر از ظرفیت روزانه ۱۲ میلیون بشکه‌ای گزارش شده آن است.

آرامکو منبع اصلی درآمد برنامه جامع اصلاحات اقتصادی و اجتماعی ولیعهد محمد بن سلمان موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰ است که هدف آن دور کردن اقتصاد از سوخت‌های فسیلی است.

تحلیلگران می‌گویند پادشاهی برای متعادل کردن بودجه خود به قیمت نفت در حدود ۸۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد. قیمت‌ها اکنون بالاتر از این آستانه هستند.

 

سود آرامکو چقدر بزرگ است؟

برای اینکه ببینیم سود آرامکو چقدر بزرگ است، چند مقایسه با اعدادی که قابل درک‌تر هستند انجام می‌دهیم.

میزان سود آرامکو در سه ماهه دوم همان گونه که اعلام شد ۳۰.۱ میلیارد دلار بود.

میزان صادرات ایران در سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار و میزان واردات ایران در حدود ۶۰ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین میزان سود غول نفتی عربستان تقریبا نصف میزان واردات و یا صادرات ایران در سال گذشته بوده است!

همچنین بد نیست بدانیم که هم اکنون ارزش کل بورس ایران حدود ۱۸۶ میلیارد دلار می‌باشد که این نشان می‌دهد سود آرامکو در سه ماهه دوم تقریبا معادل ۱۷ درصد کل ارزش بورس ایران است.

آرامکو با سود سه ماهه دوم خود به راحتی می‌تواند غول‌های بورسی ایران، چون فارس، فولاد، شستا، خودروف خساپا، شپنا، وبملت، وبصادر و … را به صورت یکجا بخرد!

 

میز نفت/نبض بورس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا