اخبار

مقاله ای از حمید رقمی/ آینده صنعت رنگ بر مواد اولیه زیست پایه بنا شده است

بسپار/ایران پلیمر 

ابتدا یک نکته د رمورد علت درج این مطلب:
هدف نگارنده از درج این پست یقیناً نمی تواند« توصیه » به شرکت در این سمینار آموزشی بوده باشد، که اگر هم می بود ، هم از زمان آن حدود 2 هفته سپری شده و هم شرایط آن برای ما که درایران ساکن هستیم فراهم نبود، چه از نظر هزینه ثبت نام – 795 یورو – ( به ریال حدود ؟ ) و چه ازنظرات دیگر! بنابراین آنچه که نگارنده وبلاگ را بر آن داشت تا به درج خلاصه ای از این سمینار آموزشی بپردازد، صرفاً آشنایی علاقمندان و هم میهنان عزیز مرتبط با صنعت رنگ، با پیش بینی ها و اهداف بلند مدت صنعت رنگ ( شاخص ) آلمان بود ولا غیر.
مقدمه :
مواد اولیه از نوع « بیومواد »، تجدید پذیر یا مواد اولیه « مبتنی بر زیست » به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت رنگ تبدیل شده است. همزمان پذیرفته شده است که تغییر از مواد (اولیه) فسیلی به مواد خام مبتنی بر زیست اگرچه که یک چالش بزرگ به حساب می آید، اما اجتناب ناپذیر است. نتیجتاً اینکه. صنعت رنگ می بایست خودرا برای آینده و شرایط پیشِ رو آماده کند. این بدان معنی است که باید ( الزاماً) پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست گردد، تا بتواند هم از نظر اکولوژیکی و هم از نظر اقتصادی پیشرفت کند.
محتوای سمینار ( آنلاین) :
در سالهای گذشته نه چندان دور، موضوع استفاده از مواد اولیه تجدید پذیر برای ساخت رنگ ها تبدیل به یک موضوع پر طرفدار تبدیل گردیده است. درحال حاضر همچنین می توان از یک نوع رنگ اتومبیل(جدید) صحبت کرد که بر پایه مواد زیست پایه بنا شده است. عبور از مواد ( اولیه) با منشأ فسیلی به مواد تجدید پذیر ( یا زیست پایه)، چالشی بزرگ است که صنعت رنگ با آن مواجه بوده و خود را موظف به پیدا کردن راه حلی همه جانبه برای آن، نموده است. در این مسیر می بایست ابتدا مواد مورد نظر ( زیست پایه ) شناسایی گردند، از نشاسته ذرت (آلمانی : Maisstärke ) گرفته تا روغن پالم یا در بهترین وضعیت دورریزها و ضایعات محصولات گیاهی که در رقابت با (تولید) مواد غذایی نبوده و شاید به نوعی- از کود کمپوست که بگذریم- بدون مصرف می باشند. همچنین شیمی مواد بیو یا زیست پایه (و احتمالاً) جایگزین شونده برای مواد اولیه کلاسیک با منشأ پتروشیمی. متفاوت بوده و نیاز به دقیق شدن و عمیق شدن دارد. بالاخره اینکه یافتن پاسخ برای ابهامات موجود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد. نیز در دستور کار قرار دارند
آیا کدام محصولات و مواد حاصل از ارگانیسم زنده اعم از گیاهی یا جانوری را می توان بطور کامل یا فقط بخشی از آن ها را با مواد فسیلی جایگزین کرد و یا چگونه نوع گیاهان مطرح برای جایگزینی، مشخص می گردند و بالاخره اینکه آیا مواد اولیه بیو یا زیست پایه حاصل، با محیط زیست سازگاری لازم را داشته و از ” توسعه پایدار ” (Sustainable Development ) تبعیت می کنند.
موضوعاتی که شرکت کنندگان در این سمینار می آموزند:
– چالش های اصلی تغییر از مواد اولیه متداول با مواد زیست پایه کدامند؟
– کدام گیاهان قابلیت استفاده شدن به عنوان مواد اولیه زیست پایه را دارا هستند.
– کدام مواد اولیه سنتی و متداول را می توان با مواد زیست پایه جایگزین کرد؟
– تشریح مختصر شیمی بکار گرفته شده در تولید مواد اولیه زیست پایه
– عرضه، تقاضا، دسترسی به و کاربرد مواد زیست پایه در حوضه رنگ ولاک
مخاطبان سمینار (برگردان از فراخان آلمانی) :
“توصیه میشود درسمینار شرکت کنید ؛ اگر … “
– در حوزه های تحقیق و توسعه ؛ تکنیک های کاربردی؛ بازیابی فنی؛ تولید و یا تضمین کیفیت شاغل هستید.
– فارغ التحصیل یک رشته دانشگاهی هستید با دانش رنگ و مایلید در یک رشته تخصصی در صنعت ورود کنید
– تحصیلات شیمی رنگ داشته و تمایل به کاردر یک حوزه تخصصی در صنعت رنگ دارید.
– نیاز به دانش فشرده و بدست آوردن یک دید کلی در زمینه یکی از شاخه های تخصصی رنگ و لاک، دارید
مدرس :

دکتر توبیاس روبرت (Tobias Robert ) مدرس اصلی سمینار از موسسه فرانهوفر(Fraunhofer )، بخش انستیتو تحقیقات چوب (Wilhelm-Klauditz-Institut WKI ) است و روزانه با توسعه و استفاده از مواد اولیه مبتنی بر زیست کار می کند
توضیح : درخصوص انستیتو Wilhelm Klauditz WKI لازم به اشاره است که این انستیتو در زمینه محصولات و مواد شیمیایی مبتنی بر زیست از جمله فناوری تولید، بازیافت و فرایندهای مرتبط، روش ها و پروسه های چگونگی قابل استفاده نمودنِ مقرون به صرفه اقتصادی این مواد در صنعت و… فعالیت دارد.
مصاحبه:
کاترین فوگت (Katrin Vogt ) از فاربه اوند لاک ( برگزارکننده سمینار ) (FARBE UND LACK ) در مصاحبه ای با دکتر توبیاس روبرت (Tobias Robert )مدرس (اصلی) سمینار، مصاحبه ای انجام داده است که خلاصه ای از آن را در اینجا با هم مرور می کنیم.
پدیده مواد (اولیه) زیستی یا مبتنی بر زیست روز به روز مهم تر می شوند . این پدیده را در بخش های صنعتی و تحقیقاتی چگونه ارزیابی می کنید؟
روبرت :تقاضا برای مواداولیه زیست پایه در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته است . هرروزه تعداد بیشتری از شرکت با این پرسش مواجه هستند که آیا و چگونه قادرخواهند شد که مواد تجدید پذیر(renewable ) را جایگزین ” سلطه” مواد اولیه پترو شیمیایی ( کلاسیک )، در سبد مواد اولیه مصرفی محصولات خود کنند.
چالش های اصلی و مهم در جایگزین کردن مواد اولیه فسیلی با مواد زیست پایه کدامند؟
روبرت : مهم ترین چالش ها در این جایگزینی ، ویژگی ها و قیمت محصولات نهایی هستند . حال واگر یکی از این دو مشخصه قادر به رقابت با مواد اولیه حاصل از پتروشیمی نباشند ، یک بهره برداری تجاری غیر ممکن می گردد.
شما مدرس سمینار (FARBE UND LACK) در تاریخ 29 فوریه 2024 هستید. لطفاً بگوئید شرکت کنندگان در سمینار چه انتظاراتی می توانند داشته باشند؟
روبرت : این سمینار یک دید کلی در باره مواد اولیه تجدید پذیر ترسیم می کند که کدام مواد زیست پایه بصورت مقرون به صرفه اقتصادی در دسترس قرار داشته و در کدام پوشش ها قابل استفاده هستند. هدف ما همچنین این است که شرکت کنندگان ( در سمینار) اطلاعات خوبی بدست آورده باشند و ایده های مناسبی ارایه دهند که چگونه می توانند محصولات خود را، از استفاده از مواد اولیه متداول به مواد اولیه تجدید پذیر، تغییر دهند.

 

وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا