اخباراخبار ویژه

اختصاصی از ایران پلاست/ گفت و گو با جاوید کشاورز میرزامحمدی، مدیرعامل ماشین سازی کشاورز: ماشین آلات با تکنولوژی روز در کشورهای همسایه خریدار ندارند!

بسپار/ ایران پلیمر 

جاوید کشاورز میرزامحمدی، مدیرعامل گروه مهندسی و ماشین‌سازی کشاورز

بیش از 30 سال تجربه در زمینه مشاوره، مهندسی، راه‌اندازی، بازرگانی و فروش خطوط اکستروژن و قطعات یدکی و تجهیزات جانبی

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر


کشاورز:
بنده  سازنده ماشین آلات صنایع اکستروژن در ایران و فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم که همزمان با تحصیل در زمان دانشجویی دست‌اندرکار صنایع پلاستیک هم بودم ولی به طور خاص از سال ۱۳۸۰ وارد ماشین سازی شدم. ابتدا امور بازرگانی انجام می‌دادم ولی از سال ۱۳۸۷ تصمیم گرفتیم دستگاه‌های نوار آبیاری را که عمدتاً از چین وارد می‌شد بسازیم. با توجه به نیاز فراوان کشور به این دستگاه برای آبیاری قطره‌ای، ساختن این دستگاه موفقیت‌های فراوانی به همراه داشت. در این رشته عموماً ضعفی نداریم و احتیاجی به واردات این دستگاه‌ها نیست. بازار این دستگاه بازار گسترده‌ای است و ما یکی از صادرکنندگان به کشورهای همسایه و حتی دوردست هستیم.

 

بسپار- آیا از ابتدا با ساخت ماشین های اکسترودر وارد صنعت پلیمر شدید؟ یا با ساخت تجهیزات؟

کشاورز: همانطور که عرض کردم، من قبلاً در کلیه صنایع اکستروژنی واردات انجام می‌دادم از جمله دستگاه‌های نوار آبیاری و لوله‌های پلی اتیلن و نایلکس. در سایر قطعات هم تامین کننده از خارج بودیم. از یک زمانی به بعد که تولید کننده شدیم دیگر یا خودمان خطوط را طراحی و مهندسی می کنیم و می‌سازیم یا آنچه را که شدنی ست از داخل تهیه می‌کنیم. برخی مدل‌ها را هم که هنوز امکان ساخت آنها در کشور فراهم نیست، از چین وارد می‌کنیم. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد قطعات مورد استفاده در خطوط ما وارداتی است. بقیه قطعات از داخل تامین می شود، از جمله تابلوی برق و قسمت‌های مربوط به تغذیه دستگاه اکسترودر. در واقع ما به سایر دوستانی که در کشور دستگاه می‌سازند هم در تامین قطعات کمک می‌کنیم.

بعد دیگری از کار ما ارایه خدمات و سرویس تعمیرات و نگهداری و فروش برای دستگاه‌هاست که به صورت تضمینی برای ۵ سال به مشتریان عرضه می شود.

 

 

بسپار- چه اکسترودرهایی را دقیقا با چه مشخصات فنی به بازار عرضه می کنید؟ برای چه پلیمرهایی (PVC، PE و …)؟

کشاورز: اکسترودرهای پی‌وی‌سی که یک استاندارد جهانی دارد را ما در اندازه های cm 45, 51, 55, 65, 80, 92  می سازیم. اکسترودرها گیربکس کاهنده و توزیعی دارد و یک قطعه سوم به نام سیلندر مارپیچ که این سه مورد را وارد می‌کنیم ولی بقیه ماژول‌های دستگاه از جمله عینکی عقب و جلو، مهره کشش اتصال سیلندر، مکانیزم‌های جلو و عقب سیستم، وکیوم و لوله و خنک کاری و مکانیزم‌های خطر را خود ما می‌سازیم و اکسترودر تولیدی، اکسترودری استاندارد است.

در اکسترودرهای پلی اتیلن استاندارد خاصی وجود ندارد و استانداردسازی جهانی صورت نگرفته است.  مثلاً در اکسترودر پلی اتیلن از همان المان‌های اکسترودر پی‌وی‌سی استفاده شده، البته اکسترودرهای تولید پلی اتیلن، تولید نایلون و نایلکس و تولید لوله‌های ساختمانی سیستم وکیوم ندارند و اکسترودرهای بازیافت است که وکیوم دارد. بقیه المان‌ها شبیه پی‌وی‌سی است.

بعد از اکسترودر به قالب می‌رسیم. ما قالب های تولید لوله‌ها، دیوارپوش‌ها و پنل‌های پی‌وی‌سی و پروفیل‌های یو پی وی سی برای در و پنجره، چوب پلاست برای صنایع کف پوش و کابینت را عرضه می کنیم.  البته خود ما قالب پروفیل نمی سازیم ولی قالب انواع لوله را می‌سازیم. پی‌وی‌سی پیش آماده سازی دارد که صفر تا صدش را خود ما  انجام می دهیم که بعد از ورود به اکسترودر، دستگاه تغذیه اکسترودر مواد خام را تغذیه می‌کند و بعد وارد قالب می‌شود و بعد از خنک شدن توسط کشنده کشش پیدا می‌کند و بعد به قطعات کوچکتر برش می‌خورد و داخل بارانداز قرار می‌گیرد. بسته‌بندی و نهایتا محصول عرضه می‌شود. این خلاصه‌ای از مکانیزم خطوط اکسترودر است که هر کدام نیازمند طراحی و مهندسی خاص خود است.

 

بسپار- در صحبت های خود اشاره داشتید که حدود 30 درصد اجزای ماشین های شما وارداتی است … چه قطعاتی را وارد می کنید؟

کشاورز: ماژول‌های وارداتی ما عمدتاً گیربکس‌های ساخت اکسترودر و سیلندر مارپیچ است که چون فرایندهای آن به صورت گسترده و وسیع در داخل انجام نمی‌شود، واردات انجام می‌دهیم. چون برای ساخت سیلندر و مارپیچ در کشور ما چه به لحاظ مواد اولیه و چه به لحاظ ساخت عملا کار زیادی صورت نگرفته. امیدوارم روزی دولت به این موضوع رسیدگی کند تا تولید کنندگان بتوانند از دستگاه‌های پیشرفته برای ساخت استفاده کنند. به جز این دو مورد، بقیه قطعات برقی، آهن آلات و فولادهای مختلف را از داخل تهیه می‌کنیم. در واقع ۶۰ درصد قطعات داخلی و بقیه خارجی است. ما بعد از تولید دستگاه را تست می‌کنیم و اگر از کنترل کیفی پاسخ مناسبی گرفتیم، دستگاه را به مشتری ارائه می‌دهیم.

 

بسپار- آیا در تامین ماشین آلات مورد نیاز خود برای ساخت ماشین های صنعت پلیمر با چالشی مواجه هستید؟ به لحاظ واردات یا حجم سرمایه گذاری و …

کشاورز: ما از نظر ساخت مشکلی در ماشین سازی نداریم مشکل ما رقابت است اگر دست ما باز باشد و بتوانیم با بقیه تولیدات مشابه کشورهای خارجی از نظر قیمتی رقابت کنیم می‌توانیم عرصه‌های بزرگ‌تری را پیش روی خود ببینیم. قیمت تمام شده کالای ما بالاست و دلایل آن شامل قیمت بالای مواد اولیه و وجود ارز نیمایی است. ما نمی‌توانیم از مجتمع‌های فولادسازی مواد خود را بخریم چون در اجزا وزن‌ها سبک است و ظرفیت فولادسازی‌ها بالاست. ما مجبور می‌شویم از بازار آزاد با قیمت بالاتر تهیه کنیم. در مورد ارزها هم چون سازنده داخلی هستیم ارز مبادله‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد. برای قطعات وارداتی ما هم باید مدت طولانی صبر کنیم تا بتوانیم از ارز استفاده کنیم. ما در انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان پلیمری و وزارت صمت هم بارها در خصوص این موضوعات صحبت کرده ایم که چرا تعرفه‌ها بدون مشورت با کارشناسان صنایع اعلام می‌شود … ولی متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم.

 

بسپار- در حال حاضر در دنیا رقابت ماشین سازان عموما بر سر دو موضوع است. افزایش سرعت تولید و کاهش مصرف انرژی. در این دو حوزه وضعیت و روند آتی فعالیت شما چگونه است؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 251 ماهنامه بسپار که در ویژه نمایشگاه ایران پلاست هفدهم منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا