اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ افزایش صرفه‌‌ی اقتصادی با قالب‌‌گیری دیواره نازک

بسپار/ایران پلیمرشرایط موجود در هزینه‌ی بالای مواد و انرژی، اهمیت استفاده از قالب‌‌گیری دیواره نازک را نشان می‌دهد. در این گزارش، فناوری و کاربردهای پیشرفته در کنار زنجیره‌‌ی ارزش این صنعت گزارش شده است.

قالب‌گیری دیواره نازک به واسطه‌‌ی مزایای متعدد در میزان مصرف انرژی، مواد اولیه و هزینه‌‌های تولیدی رشد داشته است. با وجود رشد بازار در چند سال اخیر، هزینه‌‌های فزاینده برق و مواد اولیه در کنار تغییر به سمت اقتصاد چرخشی (مدلی از چرخه تولید بوده که در آن اشتراک‌‌گذاری، اجاره، نوسازی و تعمیر، بازیافت و فرایندهایی که به افزایش چرخه‌‌ی عمر محصولات کمک می‌‌کند مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. مترجم) و هم‌‌چنین افزایش مقررات سخت‌‌گیرانه، نیاز به افزایش بهره‌‌وری و صرفه‌‌ی اقتصادی بیش از پیش قالب‌‌گیری دیواره ‌‌نازک و افزایش فشار روی قالب‌‌گیران دیواره نازک را در راستای بهبود موارد مذکور نشان می‌‌دهد.
در عمل مزایای بسته‌‌بندی دیواره نازک به طور معمول در کاهش وزن و فضای اشغالی بوده که منجر به کاهش مواد مصرفی، هزینه‌‌ی حمل و نقل و کاهش انتشار گاز دی‌‌اکسید کربن می‌‌شود. مطابق با اظهارات شرکت Berry Global، این شرکت اخیرا موفق به کاهش چشم‌‌گیر در وزن ظروف نگهدارنده‌‌ی خود با نام تجاری Unipack که برای شرکت Milchwerke Schwaben تامین می‌‌کند شده است. مطابق با اظهارات شرکت Berry Global، از اهداف این شرکت سبک‌‌سازی محصولات خود بوده و تقریبا 19 درصد کاهش وزن را ثبت کرده و از این میزان کاهش بسیار رضایت دارد. در حال حاضر وزن ظروف 1 کیلوگرمی آن‌‌ها از 43 گرم به 35 گرم کاهش یافته است. هم‌‌چنین به واسطه‌‌ی تغییر در طراحی محصول، امکان بارگذاری تعداد بیشتری از ظروف یک کیلویی نگهدارنده روی بارکف‌‌ (پالت) در هنگام جابه‌‌جایی و بسته‌‌بندی برای آن‌‌ها فراهم شده است. به علاوه مطابق با اظهارات این شرکت، هزینه‌‌های کنترل و مدیریت خط پس از اصلاح خط تولید به علت تغییر طراحی محصولات کاهش یافته و عملکرد خط پرکن‌‌ها افزایش یافته است.
به واسطه‌‌ی کاهش فضای خالی بالای نگهدارنده بازطراحی شده و هم‌‌چنین بهبود نشانه گذاری (Indexation) امکان افزایش بارگیری ظروف نگهدارنده برای شرکت Milchwerke Schwaben روی بارکف‌‌ها از 540 کیلوگرم به 594 کیلوگرم، بدون تغییر در خواص محصول مهیا شده است.
ایجاد تغییر در طراحی این امکان را برای شرکت Berry Global فراهم کرده است تا ظروف هاون شکل منحصر به فردی را برای بسته‌‌بندی محصول سس سیر شرکت اسپانیایی Chovi تولیدکننده محصولات غذایی، با نام تجاری Allioli تولید کند و هم‌‌چنین در دستیابی به زیست‌‌پایداری محصولات به واسطه استفاده از 25 درصد پلی‌‌پروپیلن بازیافتی (rPP) کمک کند. میزان اجزای بازیافتی توسط رویکرد معتبر ISCC plus بر مبنای موازنه جرم در محصولات توزیع شده و کل ظرف می‌‌تواند در محل مناسب و مجهز بازیافت شود.
این تغییر در اجزای مواد محصول مذکور از اتحاد بین شرکت‌‌های Chovi، Berry Superfosو Repsol نشات گرفته که منجر به ارایه‌‌ی این گونه‌‌ی بازیافتی شده است. مطابق با گفته‌‌های شرکت Berry، مشارکت آن‌‌ها با شرکت Chovi مثالی از نوع ارتباطاتی است که این شرکت تلاش دارد تا با مشتریان خود داشته باشد است. این دسته از مشارکت‌‌ها شامل ارایه‌‌ی نوآوری و فناوری به روز بوده که نشان‌‌دهنده‌‌ی خدمات و تعهدات آن‌‌ها در راستای توسعه‌‌ی زیست‌‌پایدار است.
شرایط فعلی به همکاری بیشتر بین شرکا در راستای به اشتراک‌‌گذاری تخصص و منابع خود و تکمیل بخش‌‌های مختلف از رنجیره ارزش، به امید ایجاد پیشرفت‌‌های متقابل و سودمند کمک کرده است.
از مثال‌‌های موجود از این دسته از مشارکت‌‌ها می‌‌توان به همکاری شرکت‌‌های SABIC و Netsal در ایجاد یک مرکز کاربرد دیواره نازک در تاسیسات جدید خود در Näfels سوئیس اشاره کرد که بر پایه‌‌ی ترکیبی از دانش این دو شرکت در حوزه‌‌ی مواد مورد نیاز، فرایند و قالب‌‌گیری فشاری تزریقی (ICM) در راستای استفاده از این دانش و تخصص در محصولات بسته‌‌بندی دیواره‌‌ نازک بنا شده است (جدول 1).

برگردان: مهندس سید عارف داودی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره255 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا