اخباراخبار ویژه

نمابسپار/ امید کوشکی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری: اینجا یک زمین فوتبال است!

بسپار/ ایران پلیمر انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری پس از تاسیس در سال 1392، طی سال های اخیر نشان داده که فضای تشکلی را می شناسد و از پتانسیل این فضا به خوبی برای تامین منافع مشترک اعضای خود در بازارهای داخلی و صادراتی بهره می برد.

زیرساخت سازی های این انجمن به همت هیات مدیره های ادوار آن و استمرار حرکت های اصلاحی، می تواند نمونه ای نسبتا موفق برای دیگر تشکل های تخصصی کشور باشد. پایه گذاری برگزاری کنفرانسی علمی، منطقه ای و بین المللی که میزبانی دست درکاران این صنعت را مستمرا در هفت دوره و در راستای شبکه سازی های تجاری،  برعهده داشته و دارد، از جمله فعالیت های این انجمن است.

هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری در روزهای اول و دوم اسفندماه 1402 در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود. گفت و گوی خبرنگار ایران پلیمر/ بسپار با امید کوشکی، رییس هیات مدیره انجمن یاد شده، دانش آموخته مهندسی پلیمر و MBA را در ادامه می خوانید:

 

بسپار- آقای مهندس کوشکی شما دبیر نخستین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری بودید. به نوعی پایه گذار این کنفرانس که هشتمین دوره را پیش رو دارد. اهداف اولیه برگزاری این کنفرانس چه بود و امروز این اهداف را تا چه حد محقق شده می دانید؟

کوشکی: حدودا 10 12 سال خاطرم هست به عنوان هسات موسس وقتی درخواست عضویت را به اتاق بازرگانی دادیم، از اتاق تماس گرفتند و گفتند آقای نهاوندیان (رییس وقت اتاق) آشنایی با “مستربچ ندارد و درخواست ایجاد انجمن را رد کرده است. در واقع اطلاعاتی نداشتند در مورد این صنعت. ما وقت گرفتیم و به صورت اختصاصی برای ایشان توضیح دادیم و اینکه معادل فارسی هم برای مستربچ پیدا نکرده ایم. قبول کردند و انجمن تاسیس شد.

در همان ابتدای کار یکی از همکاران هیات مدیره با دانشگاه تهران در جوار کنفرانسی یک روزه، کار جالبی انجام دادند. از تعدادی دانشجوی رشته مهندسی پلیمر و شیمی دانشگاه تهران و شریف پرسیده بودند که آیا آشنایی با مستربچ دارند … فایل ضبط شده این سوال و جواب ها هست. خیلی ها اصلا نمی دانستند مستربچ خوراکی است یا یک صنعت است!

یکی از اهداف کنفرانس در کنار برندسازی برای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران، این بود که این واژه در میان دانشگاهیان، دانشجویان و صنایع مرتبط شناخته شود. بنابراین برگزاری دوره اول کنفرانس در هیات مدیره پیگیری شد. البته مخالفت ها زیاد بود. برخی می گفتند این صنعت به قدری تخصصی ست که سخنران برای آن نخواهیم یافت یا به اندازه دو روز مقاله نخواهیم داشت.

یادم هست شب برگزاری کنفرانس اول در پژوهشگاه پلیمر، همه اعضای هیات مدیره جمع بودیم و نگران بودیم که آیا فردا کسی می آید؟  که خب صبح فردا ساعت 7 دیدیم کلی مخاطب پشت در منتظر ورد هستند و استقبال بسیار خوبی بود خدا را شکر.  همان موقع دستمزد زحمات دور اول برگزاری را گرفتیم.

یکی دیگر از اهداف ما در برگزاری کنفرانس که در صحبت های با دوستان همیشه مطرح شده، گرد هم آوردن همکاران در این صنعت در کنار دانشگاهیان، مصرف کنندگان و تامین کنندگان بوده که در تمامی دوره های کنفرانس مورد توجه قرار گرفته و تکرار شده است. قبلتر به صورت سالانه برای افطاری یا تبریک سال نو دورهمی هایی بود ولی کنفرانس این مجال را فراهم کرد که گردهمایی منسجمی شکل بگیرد.

 

بسپار- این کنفرانس به نظر می رسد خصوصا در ادوار اخیر به طور طبیعی جای خود را در میان مخاطبان و دست درکاران باز کرده و استقبال خوبی از آن می شود. کارکردها و اثربخشی این کنفرانس را بر روی جامعه هدف صنعتی و دانشگاهی چگونه ارزیابی می کنید؟

کوشکی: بله همه ما در هیات مدیره ادوار تلاش کرده ایم که زمینه را آماده کنیم و همکاران و پژوهشگران هم پای کار بیایند. اینکه حاضرین چه دستاوردی داشته اند، تا حد زیادی بستگی به خود شرکتها داشته است. مثالی که می توانم بزنم یک بازی فوتبال است. در برگزاری کنفرانس کار ما در انجمن، فراهم کردن زمین چمن خوب، نور مناسب و داور حرفه ای و … بوده،  خوب بازی کردن و لذت بردن از فضا و بهره برداری به خود بازیکنان برمی گشته. شاهد بودم که برخی شرکت ها با چندین نیروی همکار به کنفرانس می آیند. برخی در سالن نمایشگاه مشغول مذاکره با تامین کننده ها هستند، برخی در یک سالن سخنرانی و بعضی در سالن دیگر از مقالات استفاده می کنند.  گاها هم در لابی محل برگزاری اعضا توانسته اند سفارش های جدید دریافت کنند یا نیروی کار مناسب جذب کنند. هر کسی بنا بر شرایط خود، از این فضا استفاده کرده است.

ما در انجمن سعی کرده ایم فرای شعارزدگی در هر دوره، نیازها و تقاضاهای صنعت خود را مطرح و با دعوت از افراد تصمیم گیرتا حصول نتیجه پیش ببریم.

از دوره اول با دعوت از تشکل های مرتبط مثل: سیم و کابل، تولیدکنندگان لوله و اتصالات PE، بسته بندی و قطعات خودرو و در نشست های مختلف سعی کردیم تا ضمن شنیدن حرف های آنها، دستاوردهای همکاران را هم به آنها معرفی کنیم.

در بالادست هم البته گسستی بین پتروشیمی ها و صنایع مستربچ و کامپاند و تکمیلی وجود داشته که دلیل آن، بورس کالا است. برخلاف تمام دنیا که مدیریت های فروش پتروشیمی ها مستقیما با مصرف کنندگان در ارتباط هستند، اینجا این رابطه توسط بورس کالا قطع شده است. در واقع اعضای ما و سایر صنایع تکمیلی همواره به دلیل مشکلات تامین مواد و تامین مالی برای خرید مواد اولیه، اصلا مجالی برای پیگیری مسایل کیفی پیدا نمی کردند. ولی خوشبختانه این اتفاق در دوره های مختلف کنفرانس افتاده است. گفتمانی میان صنعت مستربچ و کامپاند و مجتمع های پتروشیمی ایجاد شد و توانستیم این موضوع را تعقیب کنیم که علاوه بر اینکه آنها تامین کننده صنعت ما هستند، ما هم می توانیم تامین کننده آنها باشیم. پروژه هایی تعریف شد که امروز در حال اجراست. الان همکاران ما مستربچ های دوده را برای تولید PE100  مشکی، مستربچ های لیزکننده، مستربچ های کمک فرآیند و مستربچ های وان پک را برای پتروشیمی ها تامین می کنند که نقطه شروع آن در همین کنفرانس بوده است.

 

بسپار – این دوره کنفرانس چه محورها و چه مشخصه هایی خواهد داشت؟ اهداف ویژه در این دوره چه خواهد بود؟

کوشکی: ما در این دوره کنفرانس، با همفکری دوستان هیات مدیره وقت زیادی روی انتخاب شعار و محورهای کنفرانس گذاشتیم. این نوید را می دهم که نشستی روی صنایع بالادستی با حضور مسوولین و تصمیم گیران در پتروشیمی ها برگزار خواهیم کرد که حاضرین و همکاران علاوه بر سخنرانی ها می توانند مسایل و سوالات خود را مطرح کنند. همچنین روی صادرات خصوصا در دو دوره اخیر هیات مدیره تاکید زیادی داشته که روی توانمندسازی اعضا کار بشود. ما راه نجات این صنعت را توسعه بازار و صادرات می دانیم. در نشست یاد شده از مدیران سازمان توسعه تجارت، گمرک و وزارت صمت حضور خواهند داشت. همچنین از اتاق های بازرگانی مشترکی دعوت کرده ایم تا مزیت برخی بازارهای همسایه را مطرح کنند.

موضوع دیگر توسعه پایدار است. با توجه به نظرات منفی که روی صنعت پلاستیک از طرف دوستداران محیط زیست مطرح می شود، مسوولیت اجتماعی انجمن دیدیم که ورود کند و ضمن ارایه قوانین جدید جهانی در این مورد نشستی را نیز ساماندهی کند. اهمیت بازیافت هم که بال توسعه پایدار است بر کسی پوشیده نیست و در همین نشست به آن پرداخته می شود.

میزهای خدمت متعددی هم با حضور نمایندگان سازمان استاندارد، وزارت صمت، سازمان گمرک، پتروشیمی ها و … خواهیم داشت.

شعار این دوره صنعت دانش بنیان مستربچ و کامپاند، توسعه پایدار، نوآوری و صادرات است.

 

بسپار- کنفرانس مستربچ و کامپاند در عین حال که در سطح ملی توانسته برای خود برندسازی مناسبی داشته باشد، در دستیابی به موقعیت بین المللی به همان اندازه موفق نبوده. دلایل را چه می دانید و برای آن چه راهکارهایی دارید؟

کوشکی: حق با شماست. در هیات مدیره ادوار تلاش کرده ایم بار بین المللی کنفرانس را بیشتر کنیم. بله این نقطه ضعف بوده ولی ناگزیر. ما در ایران زندگی می کنیم و تحریم خیلی اثر داشته است. اینکه خارجی ها به رغم علاقه به ایراد سخنرانی و حضور در نمایشگاه، نتوانند حاضر شوند، بخش زیادی از آن سیاسی است.

خاطرم هست در دوره دوم یا سوم مکاتبه ای داشتم با AMI انگلیس که بتوانیم برگزاری کنفرانس را مشترکا در جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد (با شرایط صدور ویزای سهل تر) پیش ببریم. پروپوزالی ارایه کردم و موافقت کردند که کنفرانس از دوبی به کیش منتقل و مشترکا برگزار شود. وقتی عکس هایی را می دیدند که حدود 400-500 نفر در کنفرانس حضور دارند، بیشتر هم ترغیب می شدند. ولی متاسفانه چند ماه قبل از آغاز اطلاع رسانی به روال معمول از وزارت امورخارجه خود استعلام کردند و مخالفت شد! به دلایل امنیتی.

در دوره برجام شرایط خیلی خوب حاکم بود و اتفاقا در آن دوره همزمان با کنفرانس؛  چندین سخنران خارجی معتبر داشتیم. تمام تلاش ما این است که وجهه بین المللی را پر رنگ کنیم که امیدوارم در آینده محقق شود.

 

بسپار – پیام (دعوت) شما برای دست در کاران صنعت مستربچ و کامپاند در دوره هشتم چیست؟

کوشکی: ابتدا از همکارانم در صنعت مستربچ و کامپاند که در این شرایط سخت به تولید ادامه می دهند تشکر می کنم. اینکه می گویم شرایط سخت، واقعا سخت است. منابع مالی از سوی بانک مرکزی به شکل عجیبی بلوکه شده و شرایط بسیار بدی برای تسهیلات وجود دارد. برخلاف شعار رهبری مبنی بر حمایت از تولید، یکی از سال های سخت را می گذرانیم. من دست همکارانم را که در این شرایط به تولید و اشتغال توجه دارند، می بوسم. امیدوارم در کنفرانس حضور پیدا کنند. دکتر احمدی، دبیر کنفرانس امسال خیلی وقت و انرژی برای ارایه بهترین می گذارند و پژوهشگاه صنعت نفت هم فضای خوبی دارد که از همه اعضا و همراهان دعوت می کنم شرکت کنند و استفاده ببرند. امیدوارم این دوره کنفرانس برای همه  پربار باشد.

در آخر تشکر می کنم از شما خانم علیزاد و مجموعه بسپار که مثل پارسال مجری برگزاری کنفرانس هستید و امیدوارم مثل دوره قبل منظم و عالی برگزار شود.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا