اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آیا بازیافت پلاستیک‌ها سمی است؟!/ یک گزارش نامحبوب و پاسخ

گروه ترجمه و تولید محتوا دربسپار/ایران پلیمر طبق گزارش Greenpeace در مورد “تهدیدات سلامتی ناشی از بازیافت پلاستیک”، تنها راه حل برای “بحران پلاستیک” کنترل جهانی مواد شیمیایی و کاهش قابل توجه تولید پلاستیک است.
آیا بازیافت پلاستیک‌ها سم است یا پیشرفت؟ از نظر Greenpeace سم است! بر اساس آخرین گزارش گروه فعال محیط زیست که چند روز قبل از برگزاری دور دوم مذاکرات سازمان ملل متحد برای دستیابی به معاهده جهانی پلاستیک ارائه شد، بازیافت در واقع سمی بودن پلاستیک‌ها را افزایش می‌دهد.

با استناد به داده‌های برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، پلاستیک‌ها حاوی بیش از 13000 ماده شیمیایی هستند که 3200 مورد از آن‌ها برای سلامت انسان خطرناک است.
این گزارش تاکید می‌کند که پلاستیک‌های بازیافتی اغلب حاوی سطوح بالاتری از مواد شیمیایی هستند که می‌توانند انسان‌ها را مسموم و بیمار کنند. برای مثال اختلالات غدد درون ریز متعددی که می‌توانند باعث تغییراتی در سطوح هورمونی طبیعی بدن شوند. گفته می‌شود مواد شیمیایی در بازیافت ماندگاری بیشتری دارند.
این گزارش به گفته‌ی دکتر ترز کارلسون، مشاور علمی شبکه بین‌المللی حذف آلاینده‌ها، اشاره می‌کند که به وضوح اعلام کرده است: «پلاستیک‌ها با مواد شیمیایی سمی ساخته می‌شوند و این مواد شیمیایی به سادگی با بازیافت پلاستیک‌ها از بین نمی‌روند. علم به وضوح نشان می‌دهد که بازیافت پلاستیک یک تلاش سمی است که سلامت ما و محیط زیست را در سراسر جریان بازیافت تهدید می‌کند.

به عبارت ساده، پلاستیک‌های اقتصاد چرخشی بدن ما را مسموم و هوا، آب و غذا را آلوده می‌کند. ما نباید پلاستیک‌های حاوی مواد شیمیایی سمی را بازیافت کنیم. راه حل‌های واقعی برای بحران پلاستیک مستلزم کنترل جهانی مواد شیمیایی در پلاستیک و کاهش قابل توجه تولید پلاستیک است.»

سه “مسیر سمی”
در این گزارش بر سه “مسیر سمی” که از طریق آن‌ها مواد شیمیایی سمی در پلاستیک‌های بازیافتی انباشته می‌شوند، تاکید شده است. این مواد شیمیایی در موارد زیر وجود دارند:
• پلاستیک خام
• موادی مانند آفت‌کش‌ها، حلال‌های پاک‌کننده و سایر موادی که وارد زنجیره بازیافت می‌شوند و می‌توانند پلاستیک را آلوده کنند
• فرآیند بازیافت، زمانی که پلاستیک‌ها گرم می‌شوند
پایدار کننده‌های مورد استفاده در بازیافت پلاستیک می‌تواند به یک “ماده بسیار سمی موجود در پلاستیک‌های بازیافتی” تبدیل شود. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که بنزن سرطان‌زا می‌تواند با بازیافت مکانیکی پلاستیک PET و PVC ایجاد شود، در نتیجه مواد شیمیایی سرطان‌زا در پلاستیک‌های بازیافتی وجود دارد.

و نهایتا؟
معاون بخش پلاستیک در شورای شیمی آمریکا با گزارش Greenpeace مخالف است و اعلام کرده است از آنجایی که مردم در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، دسترسی کمتری به آب آشامیدنی تمیز، مواد غذایی سالم، محصولات بهداشتی پزشکی و مراقبت شخصی و انرژی‌های تجدیدپذیر خواهند داشت. پیشنهادات ارائه شده در گزارش Greenpeace زنجیره تامین جهانی را مختل می‌کند، مانع از توسعه پایدار می‌شود و پلاستیک را با موادی جایگزین می‌کند که ردپای کربن بسیار بالاتری در کاربردهای حیاتی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا