اخبار

اختصاصی بسپار/ بهار پیریایی، استراتژیست شرکت زیست پلیمر شریف: باید منافع بلندمدت زیست محیطی را بر منافع صرف اقتصادی ارحج بدانیم

بسپار/ایران پلیمر زیست پلیمر شریف در قالب یک شخصیت حقوقی مستقل در سال 1398 تأسیس شد تا با توسعه و تولید مواد و محصولات پلیمری دوستدار محیط زیست قدم مؤثری را در راه نجات بشریت و حفظ این زمین خاکی برای آیندگان برداشته باشد.
مجموعه زیست پلیمر شریف یکی از زیر مجموعه های گروه پارسا پلیمر شریف است که به صورت مستقل و تخصصی در زمینه فیلم های پلیمری دوستدار محیط زیست شروع به فعالیت کرد. سبد اولیه محصولات ما بیشتر بر روی فیلم به صورت کیسه فروشگاهی و بعدتر بر روی آمیزه های دوست دار محیط زیست در بخش زیست پایه و زیست تخریب پذیر متمرکز بود.

این فعالیت تولیدی و روند افزایش محصولات تا قبل از شروع تحریم ها جریان داشت و با شروع چالش های جدید بین المللی، تولید هم دچار چالش شد و برای اینکه به کار گیری سبقه دانشگاهی این بخش متوقف نشود، مجبور شدیم راه های زیادی پیدا کنیم تا در جایگاه اولیه خود بمانیم. از امسال سبد محصول جدیدمان را با ورود مالچ کشاورزی، کیسه زباله و پیش بند گسترش دادیم که تمامی این محصولات با توجه به چالش هایی که در تولید آنها وجود داشت در دو بخش زیست پایه و زیست تخریب پذیر در سبد محصولات ما قرار گرفت. هدف ما پایدار سازی ظرفیت تولیدی با تناژ 100 تن در ماه است و امید داریم بتوانیم درهای صادراتی را به روی کشور های اروپایی باز کنیم.

ما به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود دو سال است که برای تدوین و حصول استانداردهای زیست پایه و زیست تخریب پذیر، در تلاش هستیم. در زمینه استانداردهای زیست تخریب پذیر و اخذ آن درگیر مسایل مختلف بودیم که در بازار هیچ قانونی وجود ندارد تا بتوانیم بفهمیم که کیسه های موجود در بازار از نظر دوست دار محیط زیست بودن با دیگر محصولات از طریق تحت چه کد یا کدهایی پیگیری می شوند.
این اتفاق نه تنها برای تولید بلکه برای بازار می تواند اتفاق مثبتی باشد که یک استاندارد اجباری در این زمنیه وجود داشته باشد که اگر بحث ادعا به میان بیاید بتوانیم به آن رجوع کنیم.

پیریایی ادامه می دهد: انتظار جدی داریم، پیرو تلاش جدی که دوستان در سازمان محیط زیست کردند و در ادامه منتهی به صدور آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی شد، در بخش اجرایی شدن هم این آیین نامه با مشکلات و توقف مواجه نشود (که شد). قانون گذار با دوباره به جریان انداختن این آیین نامه به صورت جدی اقدام مثبتی برای کشور به عمل می آورد. جایگزینی کیسه های پلاستیکی زیست پایه و زیست تخزیب پذیر اهمیت زیادی دارد.
ما در حال حاضر با توجه به محدودیت فعالیت های صادراتی به کشور های اروپایی، این فعالیت را با کشور های همسایه در جریان داریم. هدف ما بر این است که بتوانیم حدود 15درصد از تولید سالانه خود را به صادرات اختصاص دهیم چرا که این تعامل تجاری در بخش تایید قانون های دوست دار محیط زیستی بسیار مهم و موثر است. اگر راه های صادات کشور آسان تر بود ما می توانستیم به راحتی در این کشورها بازار مناسبی داشته باشیم.

بنده به عنوان کسی که فعال در بخش محیط زیست است و کسی که در این حوزه فعالیت تولیدی دارد، فکر می کنم در لایه قانون گذاری در قسمتی که گرد هم جمع می شویم در صنایع مختلف، اگر بتوانیم در هر لحظه فکرکنیم که در حال برداشتن قدمی برای حفظ محیط زیست کشور و برای آینده خود و فرزندانمان هستیم، منفعت محیط زیست را بیشتر از منافع اقتصادی در نظر می گیریم و این موضوع به قوام استاندارد های موجود و بهبود فرآیند بسیار کمک می کند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 256 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا