اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ترکیه به دنبال همکاری با چین در زمینه ی خودروهای الکتریکی و تولید باتری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر کارشناسان اعلام کردند که ترکیه به دنبال همکاری و آموختن از تخصص چین در زمینه ی وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و فناوری باتری است، حرکتی که همکاری اقتصادی بین دو کشور را گسترش خواهد داد.
وزیر صنعت و فناوری ترکیه، با همراهی نمایندگان بازرگانی، با مقامات چینی دیدار کرد و در جریان سفر به چین در دسامبر 2023 از هشت شهر چین بازدید کرد. وزارت صنعت و فناوری ترکیه با شرکت های برجسته تولید خودرو و باتری، از جمله GAC AION، Chery، Zeekr، BYD، SAIC، Fararis و Huawei همکاری داشت.

وزیر ترکیه بر نقش چین به عنوان پیشگام در تحول صنعت خودرو تاکید کرد و افزود که به ویژه تحت تاثیر فناوری رو به رشد چین در خودروهای برقی قرار گرفته است و چین را به عنوان یک الگو در این زمینه برای کشورش معرفی کرد.
وزیر ترکیه به خبرگزاری نیمه رسمی آنادولو گفت: شرکت های خودروسازی چینی در فناوری های نوآورانه از جهان پیشی گرفته اند و آن ها را قادر به صادرات خودروهای الکتریکی به بازارهای جهانی کرده است.
وی خاطرنشان کرد که چین سرمایه گذاری هنگفتی در فناوری پیشرفته کرده است و به یکی از رهبران جهان در فناوری های پیشرفته تبدیل شده است.

وزیر ترکیه گفت که فناوری باتری “بخش جدایی ناپذیر” تولید خودروهای الکتریکی است و او می خواهد ترکیه را به یک پایگاه تولید خودروهای برقی و باتری تبدیل کند.
مدیر مرکز مطالعات آسیا-اقیانوسیه مستقر در آنکارا و کارشناس ترک در مورد چین، از “پیشرفت عظیم” چین در تولید خودروهای الکتریکی استقبال کرد.
وی گفت شرکت‌های چینی نه تنها در بازار چین، بلکه در بازار جهانی نیز بسیار مسلط شده‌اند و افزود که سازندگان چینی خودروهای برقی بر توسعه فناوری و کاهش هزینه‌ها برای تولید خودروهای رقابتی تمرکز کرده‌اند. همچنین با تاکید بر اینکه ترکیه هدف همکاری است، گفت: سازندگان خودروهای برقی چینی به دنبال افتتاحیه های جهانی برای سال های آینده هستند و از این نظر، بازارهای در حال توسعه برای این شرکت ها بسیار مهم است.
به گفته ی این کارشناس، از آنجایی که ترکیه بخشی از اتحادیه ی گمرکی اتحادیه اروپا است، تشکیل سرمایه گذاری های مشترک برای تولید خودروهای برقی و باتری برای بازار داخلی ترکیه و همچنین بازار اروپا برای شرکت های چینی و ترکیه ای “وضعیت برد-برد” خواهد بود.
ترکیه به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش خودروهای الکتریکی، قبلا از تولیدکنندگان خودروهای برقی دعوت کرده بود تا با تمرکز ویژه بر مشارکت شرکت‌های چینی در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.
در سال 2022، ترکیه ورود خود را به صنعت خودروهای برقی با راه اندازی برند داخلی خودروهای برقی خود به نام Togg، همسو با اهداف این کشور در زمینه کربن خنثی برای سال 2053 و افزایش سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر مشخص کرد.

یک کارشناس بانفوذ صنعت خودرو از استانبول، گفت که سرمایه گذاری چین که در عرض چند سال به یک نیروگاه تولید خودرو تبدیل شده است، می تواند به عنوان کاتالیزگری برای تقویت صنعت خودروهای برقی نوپای ترکیه عمل کند.
وی همچنین از کشورش خواست تا برای تسهیل واردات و سرمایه گذاری از چین اقدام کند و گفت دانش چین به عنوان یکی از رهبران صنعتی “راه را برای ترکیه که در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد باز می کند.”
بر اساس آمار چین، چین سومین شریک تجاری بزرگ ترکیه شده است. ارزش کل کالاهای مبادله شده بین آن ها در سال 2022 به 38.55 میلیارد دلار می رسد و سرمایه گذاری مستقیم چین در ترکیه تا پایان سال 2022 از 2.4 میلیارد دلار فراتر رفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا