اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ عیب یابی و جلوگیری از شکست های رایج در قالب گیری تزریقی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر ایجاد یک سیستم تولید تزریق پلاستیک موفق نیاز به تعمیر و نگهداری موثر ماشین ها دارد. خرابی ناشی از تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی نشده می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگی در برنامه‌ریزی، و تولید شود و بر هزینه تولید قطعات بیفزاید و حاشیه سود را با مشکل مواجه کند. این مقاله الزامات اساسی مورد نیاز برای ایجاد یک سیستم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مؤثر را تعریف می‌کند. همچنین داده‌های کلیدی نظارت بر فرآیند را ارائه می‌کند که می‌تواند به شناسایی مشکلات در هنگام توسعه کمک کند تا به برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری از قبل برای کاهش زمان خرابی کمک کند.

سیلندر و ماردان
بازرسی صحیح ماردان ها و سیلندرها (screw and barrel) برای کنترل یک فرآیند بسیار مهم است. ماردان ها باید هر شش ماه یک بار برای اندازه گیری پره ها، قطر داخلی سیلندر و بدنه ماردان، به خصوص در ناحیه تراکم/انتقال، بازبینی شوند. این امر به ویژه هنگام استفاده از موادی با پایه ی الیاف شیشه یا فلزات که به دلیل ماهیت ساختارشان باعث سایش زودرس می شوند، اهمیت دارد. متغیرهای کلیدی نظارت بر فرآیند که به شناسایی تغییرات در عملکرد ماردان کمک می کنند، ممکن است خطای بیشتر از 0.13 سانتی متر یا تغییر زمان پر شدن بیش از 0.20 ثانیه باشد. نوسانات وزن قطعه بیشتر از 1.5٪ نیز می تواند به سایش ماردان و سیلندر منتهی شود.

عملکرد گیره
گیره های ضعیف نیز می توانند برای حفظ ثبات فرآیندها مضر باشند. اجزای گیره مانند bushings، حسگرهای (pancake sensors)، مبدل های خطی (linear transducers) و سیستم ها و خطوط خود روان شونده (self-lube systems and lines) باید ماهانه از نظر سایش و عملکرد مناسب بازرسی شوند. موازی بودن گیره باید هر شش ماه یکبار بررسی شود، یا اگر حوادث غیرعادی در طول یک فرآیند رخ دهد، زودتر بررسی شود. علائمی که ممکن است عملکرد ضعیف گیره را نشان دهد ممکن است شامل ناتوانی در رسیدن یا حفظ نقطه تنظیم نیرو/تناژ گیره، نگه داشتن فشار در طول مرحله وارد کردن نیرو باشد.

عملکرد دما
سه عامل اصلی برای عملکرد ضعیف دمایی در فرآیند قالب‌گیری وجود دارد – دمای سیلندر، دمای قالب و راهگاه داغ. عوامل کلیدی بازرسی برای هر یک و همچنین داده های نظارت بر فرآیند که باید برای اهداف عیب یابی بررسی شوند، به شرح زیر است:
دمای سیلندر که بیش از 2 درجه سلسیوس تغییر می کند نشانه ای از واسنجی (calibration) ضعیف یا خرابی اتصال های گرمکن است. علاوه بر این، اگر یک منطقه در هنگام راه اندازی بسیار کندتر از سایر مناطق گرم می شود، ممکن است به شکست اتصال گرمکن اشاره کند. در بیشتر موارد، دمای واقعی بشکه نباید بیش از یک درجه واریانس از نقطه تنظیم را منعکس کند.

نوسانات دمای قالب بیش از 3 درجه سلسیوس باید مشکوک در نظر گرفته شود. دمای قالب معمولاً باید ثابت بماند. تغییرات اغلب به گرم کن سوخته یا باز یا بسته بودن شیر اشاره می کند.

تغییر کنترل های دما از PID به دستی فقط باید زمانی اتفاق بیفتد که نیازهای تولید به صورت کوتاه مدت به آن نیاز داشته باشد. نوسانات بزرگ دما، مشکلات بالقوه کالیبراسیون یا گرم کن را نشان می دهد. یادآوری این نکته مهم است که در بیشتر موارد، راهگاه داغ صرفاً امتدادی به داخل حفره قالب است و دمای آن به طور کلی باید با یکدیگر برابر باشند.
موثرترین رویکرد برای یک برنامه تعمیر و نگهداری موفق، برنامه ریزی مناسب برای حذف عملکرد ضعیف است.بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات تولید، برنامه ریزی رویدادهای تعمیر و نگهداری است. با استفاده از داده‌های گزارش تعمیر و نگهداری می توان برای تخمین زمان وقوع خرابی استفاده کرد. سپس تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را برنامه ریزی کرد.

عدم برنامه ریزی برای تعمیر و نگهداری سبب بی نظمی و افزایش زمان خرابی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا