اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فرامرز صالحی، رییس هیات مدیره شرکت تراشه پژوهان آریان: مشکل اصلی ما امروز تامین نیروی کار متخصص است

بسپار/ایران پلیمر گروه صنعتی آریان درسال ۱۳۶۰ فعاليت خود را در زمينه اتوماسيون صنعتي شروع كرده است. استراتژي كلي شركت فعاليت در زمينه تولید و تامین ماشین آلات پیشرفته صنایع پلاستیک است. خدماتي كه توسط این شركت ارایه مي شود، شامل مشاوره در زمينه طراحي، ساخت، تهيه و تولید ماشین آلات و تجهيزات صنایع پلاستیک و همچنين انجام پروژه هاي صنعتي است.
شرکت ما از سال 1995 به صورت تخصصی در زمینه ربات های IML فعالیت دارد. از سال های قبل تر در زمینه اتوماسیون فعال بودیم ولی به صورت تخصصی بر روی ربات ها متمرکز شدیم. شرکت ما جزو اولین شرکت های سازنده ربات های قطعه بردار، IML و همچنین ربات های بازویی در کشور است.
عمده فعالیت ربات ها در صنعت پلاستیک در بخش لیبل گذاری داخل قالب و قطعه برداری از داخل قالب تعبیه شده و عملکرد آن این است که قبل از ساخت ظرف و یا قطعه پلاستیکی، لیبل توسط ربات داخل قالب گذاشته می شود و پارت قبلی تولید شده از دستگاه خارج می شود. تولید صفر تا صدی ربات ها در دست خودمان است به عبارتی نزدیک به 70 درصد مجموعه توسط شرکت ما طراحی و تولید شده و 30 درصد آن که ادوات برقی و کنترلی است، از قطعات وارداتی استفاده می شود. در تولید ربات ها از بهترین برندها استفاده می کنیم و به واسطه کیفیت بالای ربات ها یک ضمانت 18 ماهه در تمامی ربات ها داریم که این امر تضمین کننده کیفیت ماست. علاوه بر ضمانت خرید، در بخش خدمات پس از فروش اقدامات گسترده ای داریم که کمتر از 24 ساعت بدون در نظر گرفتن مسافت، برای تعمیر احتمالی دستگاه سفر می کنیم.
یک نکته خوبی که ربات های ما دارند این است که اپراتور ها از راه دور و با یک راهنمایی جزیی هم می توانند مشکلات دستگاه ها را برطرف کنند.
صالحی در ادامه افزود: ما در زمینه صادرات اقدامات زیادی داشتیم. در چند سال گذشته به عراق، ارمنستان و به تازگی وارد مذاکرات تجاری با ترکیه شده ایم اما حقیقتا چشم انداز خوبی در این زمینه نمی بینم. معمولا دفاتر بازرگانی هر کشور استاندارد هایی را برای ارائه محصولات تهیه می کند که طبق قوانین آن کشور بتوانیم صادرات را به خوبی انجام دهیم. برای مثال بزرگ ترین مشکل ما در بخش صادرات، بسته بندی کالاست چرا که هر کشور قوانین خاص خود را دارد. یکی از تجربیات ما در این زمنیه بسته بندی با پالت های چوبی بود که لب مرز برای بازبینی های موجود، بسته بندی تخریب شد و مجبور شدیم از کانتینر استفاده کردیم که به یکباره هزینه های تمام شده ما را بالا برد و منطقی به نظر نمی رسید. علاوه بر تمامی این مشکلات، زبان هم موضوع مهمی برای مذاکره است که برای مثال اربیل عراق که کرد زبان هستند، برای ارتباط و گفت و گو با این افراد نیاز به فردی داریم که کردزبان باشد که این موضوع به بخش بازرگانی کشور مرتبط می شود که مترجم در این مواقع به کمک صادرکننده های بخش داخلی بیاید.
ضمنا شاید در چند سال گذشته بزرگ ترین چالش ما تامین قطعه با توجه به تحریم های موجود بوده. چرا که قطعات مورد استفاده ما در ربات ها جزو هایتک های دنیاست.
اما مشکل اصلی ما امروز تامین نیروی کار متخصص است. در تمامی دانشگاه های ما رشته های مرتبط با فعالیت های تولیدی وجود دارد ولی عملا این نیرو ها در بخش صنعت حاضر به کارکردن نیستند.
وی در مورد فعالیت های جدید مجموعه گفت: یکی از قابلیت های جدید ربات های ما علاوه بر پشتیبانی 4 زبان زنده دنیا، ایجاد پشنیبانی زبان فارسی در منوی دستگاه هاست که اپراتور خیلی راحت تر بتواند با آن ارتباط بگیرد. علاوه بر اینها در تولید ربات ها از قطعاتی استفاده کردیم که در بازار در دسترس است و این امر کمک می کند که مشتریان برای تامین قطعه دچار مشکل نشوند.
در ایران مکانیزم های مالیاتی پیچیده و حمایت های اندک دولت دربخش مالیات، بیمه و حمایت های امکاناتی باعث می شود که هزینه کالای تمام شده محصول ما دو برابر قیمت محصولات چینی باشد!

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 255 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا