اخبار

اختصاصی بسپار/ فناوری جدید در سازمان: مزایا و چالش‌‌های پیش رو

بسپار/ایران پلیمر  مزایا و چالش‌‌های پیش رو:

انطباق با فناوری

انطباق با فناوری فرایندی است مشتمل بر معرفی و استفاده از یک فناوری جدید و یا توسعه یافته در یک بخش ویژه همانند: یک سازمان و یا جامعه. انطباق با فناوری می‌‌تواند مزایایی برای جامعه هدف (به عنوان مثال یک سازمان) داشته باشد مثل: افزایش بازده، رقابت‌‌پذیری و نوآوری. اگرچه انطباق با فناوری، چالش‌‌هایی نیز به همراه دارد، از جمله عدم قطعیت، پیچیدگی و هزینه به نسبت زیاد برای دستیابی و انطباق با فناوری جدید. اکنون پرسش این است که مدیریت فناوری چگونه می‌‌تواند بر این چالش‌‌ها غلبه کند و چه راهکاری ارائه می‌‌دهد؟ یکی از نخستین راهکارها، به کارگیری نظر رهبر سازمان در فرایندهای مرتبط با فناوری است. از آن‌‌جایی که رهبر سازمان، فردی متخصص، قابل اطمینان و موثر در فرایندهای سازمان است پس می‌‌تواند نقش کلیدی در ایجاد بستری آماده برای انطباق با فناوری‎های جدید در سازمان ایجاد کند. در این مقاله چالش‌‌ها و مزایای استفاده از نظر رهبر سازمان برای انطباق با فناوری‌‌های جدید بررسی می‌‌شود.

مزایا

عقاید رهبر سازمان در ایجاد انطباق فرایندهای مختلف سازمان با فناوری جدید نقش بسزایی دارد چه رهبری رکن اساسی در شکل‌‌گیری باورها و رفتارها در فرایندهای مختلف سازمان را دارد. رهبری سازمان می‌‌تواند با ارائه اطلاعات صحیح و قابل اطمینان در رابطه با مزایا و معایب فناوری جدید، درصد ریسک و عدم اطمینان را در فرایندهای درگیر در سازمان کاهش دهد. علاوه بر این وی می‌‌تواند با ارائه‌‌ی نقشه‌‌راهی کلی اهداف جدیدی برای صاحبان فرایندهای سازمان در راستای انطباق با فناوری جدید ایجاد نماید که این اهداف می‌‌توانند از طرق مختلف همانند تعریف پروژه‌‌های مرتبط در سازمان جاری شوند.

معایب

دخیل‌‌سازی نظرات رهبر سازمان در راستای انطباق با فناوری‌‌های جدید، چالش‌‌هایی نیز به همراه دارد که این چالش‌‌ها به طور مستقیم بستگی به شخصیت رهبر سازمان و جهت‌‌گیری وی نسبت به فناوری جدید دارد. در صورتی که رهبر سازمان با فناوری جدید موافق باشد عموما نقش موثری بر تسریع روند انطباق سازمان با فناوری جدید خواهد داشت در غیر این صورت گاهی رهبر می‌‌تواند حتی موانعی را برای انطباق با فناوری جدید نیز در سازمان ایجاد کند. چالش دیگری که عموما از سوی رهبران سازمان برای انطباق با فناوری به چشم می‌‌خورد این‌‌که: انطباق با فناوری جدید عموما چالش‌‌هایی به همراه دارد مثل هزینه و ریسک‌‌پذیری. این دو پارامتر مهم گاهی باعث می‌‌شود که رهبر سازمان به دلیل نپذیرفتن هزینه جدید و یا ریسک، از قبول فناوری جدید سرباز زند و حتی موانعی برای جاری‌‌سازی و انطباق با فناوری جدید در سازمان نیز ایجاد شود اگرچه رهبران سازمان باید به این نکته مهم و ظریف توجه داشته باشند که صرف هزینه و ریسک‌‌پذیری، مهم‌‌‌‌ترین راهکار برای ایجاد نوآوری، رقابت‌‌پذیری و باقی ماندن در فضای رقابتی دنیای امروز به ویژه در حوزه فناوری است.

نقش مدیر فناوری در سازمان

مدیر فناوری نقش کلیدی برای پذیرش یک فناوری جدید در سازمان دارد. مدیر فناوری باید نظرات مثبت و منفی رهبر سازمان را به درستی بداند تا بتواند از مزایای فناوری جدید برای بهبود موقعیت سازمان در زمینه رقابت‌‌پذیری و کسب سود استفاده کند و با در نظر گرفتن چالش‌‌های مرتبط، حداقل ریسک و عدم قطعیت در فرایندهای مختلف سازمان ایجاد شود. در این زمینه نیاز سهامداران باید در نظر گرفته شود اینکه فناوری جدید تا چه حد در راستای نیاز سهامداران است. علاوه بر این در راستای انطباق سازمان با فناوری جدید، باید پروژه‌‌هایی تعریف شود و پس از آن خروجی‌‌ها و عملکرد، تحلیل شده و نتایج به رهبر سازمان اعلام گردد. با این روش حداکثر اثربخشی در راستای انطباق با فناوری جدید در سازمان رخ خواهد داد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا