اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیش بینی بازار پوشش های آب پایه تا 2032

بسپار/ایران پلیمر  اندازه بازار پوشش های آب پایه در سال 2022 حدود 82.28 میلیارد دلار تخمین زده شد و انتظار می رود بین سال های 2023 تا 2032 با نرخ رشد ترکیبی سالانه %5.5 به حدود 139.87 میلیارد دلار برسد.

نکات کلیدی:
• سهم جهانی پوشش های اکریلیک آب پایه در سال 2022 به 44.7 میلیارد دلار رسید.
• پیش بینی میشود سهم کاربردهای ساختمانی تا سال 2032 به 15 میلیارد دلار برسد.
• پیش بینی میشود ارزش صنعت آمریکای شمالی تا سال 2032 به حدود 42 میلیارد دلار برسد.
• آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم درآمدی با حدود %40.5 را در سال 2022 به خود اختصاص دادند.
آب در سامانه های پوشش های آب پایه، برای پراکنده کردن رزین استفاده می شود و همین امر سبب سازگاری با محیط زیست و سهولت در کاربرد آن ها می گردد. پوشش های آب پایه می توانند از ترکیب حلال های مختلفی از جمله حجم قابل توجهی آب و مقادیر جزئی از سایر حلال ها ساخته شوند.
در کشور های هند، چین و تایوان استفاده از پوشش های آب پایه در بخش هایی از جمله صنعت خودروسازی، ساختمان سازی، بازسازی و رنگ آمیزی و صنایع دریایی و به دلیل نیاز روز افزون به تجهیزات الکترونیکی با فناوری بالا و تغییر سریع سبک زندگی افزایش یافته است.
گزارش محدوده بازار پوشش های آب پایه
گزارش پوشش جزئیات
ارزش بازار در سال 2023 86.39 میلیارد دلار آمریکا
ارزش بازار در سال 2032 139.87 میلیارد دلار آمریکا
نرخ رشد بین سال های 2023 تا 2032 5.5%
سال پایه 2022
طول دوره تخمین 2023 تا 2032


بخش های تحت پوشش تحت بررسی بر اساس نوع رزین و کاربرد
مناطق تحت پوشش آمریکای شمالی، اروپا، آسیا اقیانوسیه، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا
عوامل رشد:
در سال های آینده انتظار می رود تقاضا برای پوشش های آب پایه موجود از سوی صنایعی که مصرف کننده نهایی هستند مانند بخش های خودروسازی، صنعت و زیر ساخت ها افزایش یابد. این پوشش ها معمولا به دیگر پوشش های سنتی ترجیح داده می شوند زیرا در محتوای آن ها نزدیک به %80 آب وجود دارد و مقدار مواد آلی فرار آن ها کم است. برخی از مواد اولیه خام مصرفی که در تولید پوشش های آب پایه مورد استفاده قرار می گیرند شامل رزین های سنتزی، سطح فعال ها، افزودنی ها و رنگدانه ها هستند. مواد خام ذکر شده به تولید انواع پوشش های آب پایه کمک کرده و سپس در کاربرد های مختلفی چون صنعت، ساختمانی، لوازم چوبی، خودرو، کلاف پوشانی، پوشش های حفاظتی و … استفاده شوند.
افزایش تولید خودرو در کشور هایی مانند مکزیک، چین، مالزی، آلمان و اندونزی نیز از گسترش بازار پوشش های آب پایه حمایت می کند.

از طرفی افزایش فعالیت های ساخت و ساز در کشور های در حال توسعه در خاورمیانه و آسیا و اقیانوسیه نیز باید بیش از پیش به گسترش و توسعه بازار کمک کند. مصرف کنندگان نهایی در این کشور ها به طور فزاینده ای به دنبال افزودنی ها و رنگدانه هایی با کارایی بالا بخصوص مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی هستند که پتانسیل مطلوبی را برای تولیدکنندگان پوشش های آب پایه فراهم می آورد.

ماهیت نوع رزین
بسته به نوع رزین، بخش آلکیدی نقش غالب دارد و پیش بینی می شود که بیش ترین تاثیر را بر بازار پوشش های آب پایه داشته باشد. برخی از پوشرنگ ها و پوشش های شفاف از پلی استر های اصلاح شده با روغن به نام رزین آلکیدی به عنوان رزین یا همان جرء تشکیل دهنده فیلم استفاده می کنند. اجزای یک پوشرنگ آلکیدی معمولا شامل یک پلی استر اصلاح شده با روغن برای ایجاد لایه پوششی، حلال برای سهولت در کاربرد و استفاده مانند هگزان یا الکل های معدنی، خشک کن ها برای تسریع واکنش خشک شدن و رنگدانه برای افزودن رنگ و پشت پوشی سطح است.

بخش پوشش های اپوکسی جایگاه قابل توجهی در بازار پوشش های آب پایه دارد. پوشش های اپوکسی برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند چرا که این پوشش می تواند سطحی سخت، ماندگار و مقاوم در برابر مواد شیمیایی ایجاد کند. آن ها علاوه بر کاربرد در تاسیسات تولید صنعتی، در انواع مصارف برقی، خودرویی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. پوشش اپوکسی بسیار محبوب است زیرا فلزات و سایر زیرآیند ها را با ایجاد پوششی مقاوم و محافظ که به سرعت خشک میشود، محافظت می کنند. آن ها به دلیل مقاومت ویژه در برابر خوردگی و مواد شیمیایی خورنده، محافظت فلزی بسیار خوبی فراهم می کنند. در سازه های بتنی با ترافیک سنگین، لوله ها، تیر ها، ستون ها و آرماتور های فولادی از پوشش های پودری پایه اپوکسی استفاده می شود. از پوشش های اپوکسی اغلب در کارخانجات و انبار ها به دلیل مقاومت مکانیکی، زیبایی، مقاومت در برابر مواد خورنده مانند روغن ها، مواد شیمیایی و اسید های ضعیف، استفاده می شود.

رزین های پلی یورتان انعطاف پذیری و دوام فوق العاده ای دارند و از بخش های نرم و سخت تشکیل شده اند. با تغییر فرمولاسیون و روش قالب گیری، می توان اهداف متفاوتی را برآورده ساخت. از آنجایی که ممکن است چندین نوع دی ایزوسیانات و پلی ال مختلف برای واکنش تولید رزین پلی یورتان ساخته شود، لذا رزین پلی یورتان کاربردهای متنوعی را در صنایع مختلف در برمیگیرد. ماندگاری و زیبایی یک محصول را میتوان با افزودن پلی یورتان بهبود بخشید. با چسب های پلی یورتان ایجاد اتصال های قوی آسانتر میشود و آب بندی نیز با درزگیرهای پلی یورتان ایمن تر انجام میگیرد. الاستومر های پلی یورتان می توانند در اشکال مختلف قالب گیری شوند، آن ها سبک هستند، در برابر انواع تنش های محیطی مقاوم اند و پس از تنش های وارده، سریع به حالت اولیه بازمی گردند.
ماهیت برنامه

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی رنگ پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره251 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در نیمه شهریورماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا