اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت وگو با حسین یوسفی، مدیرعامل شرکت نانو نوین پلیمر: چالش ما تامین منابع مالی در جهت صنعتی سازی است

بسپار/ایران پلیمر شرکت دانش بنیان نانونوین پلیمر در راستای بومی سازی تولید نانومواد در سال ۱۳۹۰ و با هدف اصلی تولید نانوبیوپلیمرها مانند نانوسلولز، نانوکیتین، نانوکیتوسان و … پا به عرصه این صنعت نوین گذاشته است.

حسین یوسفی، مدیرعامل شرکت نانو نوین پلیمر می گویذ: تاسیس شرکت دانش بنیان نانو نوین پلیمر در سال 90 با رساله دکترای بنده صورت گرفت. ما در این شرکت به صورت تخصصی بر روی نانو بایوپلیمر ها تمرکز داریم، مثل نانو سلولز، نانو کیتوسان و … که تمامی این دسته بندی می تواند از نظر شیمیایی، سطح و ابعاد به زیر شاخه های دیگر نیز تبدیل شود. یکی از امتیازات بزرگ شرکت ما این است که ما از ضایعات کشاورزی و ضایعات دریایی مثل پوست میگو برای تولید محصولات خود استفاده می کنیم. همانطور که می دانیم ضایعات کشاورزی بسیار ارزان و فراوان هستند و بنابرین دست رسی به مواد اولیه برای ما آسان است و در این بین به مشکلی بر نمیخوریم. چرا که تحریم پذیر نیستند و در تمامی کشور می توانیم پسماند کشاورزی، کاغذ باطله و مواردی از این دست را پیدا کنیم.
شرکت ما در تولید بایوپلیمر ها کاربرد بسیار وسیعی را در نظر گرفته و به تعداد 35 مرتبه به 22 کشور توسعه یافته نیز صادرات داشته که از جمله آنها می توانم به آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، فنلاند، ایتالیا، هند، چین، کره جنوبی، استرالیا و … اشاره کنم.
محققین ما از ابتدای کار تا به امروز مقالات زیاد ISI و ملی منتشر کرده اند و این امر باعث شده مشتریان بیشتری مجموعه ما را بشناسند. در حال حاضر همچنان روند تحقیقاتی مجموعه را علاوه بر محصولات وارد شده به بازار در دست داریم و 10 درصد فعالیت ما به صورت آزمایشی در لوازم آرایشی بهداشتی و درمانی است. در حوزه درمان محصولی که در حال حاضر در دست تولید است، کرم ترمیم زخم و کرم های ضد چروک است. محصول بعدی پد زخم سوختگی است و کاربرد این محصولات در بازار امروز به معنای واقعی شکل نگرفته است. اولین بار تویوتا در کمپینی در سال 2019 هشت قسمت یکی از ماشین های خود را از نانو سولولز تجهت تقویت، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت، کاهش وزن سازه معرفی کرد. شرکت ما در پاندمی کرونا شروع به تولید ماسک کرد و بعد از آن کار ما روی فیلتر سرسرنگ و فیلتر سیگار و آب کار کردیم. به صورت کلی ما در تلاشیم که نانو مواد خام خود را به محصول نهایی تبدیل کنیم چرا که عمده مشتری این نوع محصولات، عامه مردم هستند.

بسپار- در نمایشگاه فناوری نانو از محصول جدیدی رونمایی کرده اید؟
یوسفی: محصولی که قرار است نیمه صنعتی آن را با حمایت ستاد نانو تولید کنیم، نانو سلولزی هست که به صورت مستقیم از خاک اره و پسماند کشاورزی تولید می شود. چرا میگوییم مستقیم؟ به دلیل آنکه برای پسماند کشارزی یا خاک اره و تبدیل آن به نانو سلولز در ابتدا باید خمیرسازی و رنگ بری اتفاق بیفتد و تبدیل صورت بگیرد ولی در طرحی که ما داریم فرایند تبدیل خاک اره به نانو سلولز نیاز به مرحله دیگری ندارد و به قولی کاهش مصرف آب، مواد شیمیایی و تولید پساب صورت گرفته است. این نانو سلولز می تواند قیمت ارزانی داشته باشد و با کمترین قیمت بهترین کیفیت را به ارمغان بیاورد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره254 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا