اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی ایران پلیمر با فرامرز صالحی، عضو هیات مدیره شرکت آرین ربات: از چینی ها خیلی بهتر هستیم

بسپار/ایران پلیمر خبرنگار ایران پلیمر در نمایشگاه ایران پلاست گفت و گویی با فرامرز صالحی، عضو هیات مدیره شرکت آرین ربات داشت که در ادامه می خوانید:

صالحی: ما نزدیک به هفت سال است که به صورت تخصصی در زمینه ساخت ربات های لیبل گذار و قطعه بردار کار می کنیم. چیزی که در حقیقت ما را به این سمت کشاند، این بود که بعد از 30سال تلاش در زمینه اتوماسیون به این نتیجه رسیدیم که در صنایع بسته بندی احتیاج به ماشین آلاتی است که کیفیت چاپ وبسته بندی را ارتقا دهد.

ما در طول این هفت سال روزبه روز ارتقا پیدا کردیم. سعی کردیم چه از نظر کمی و چه از نظر کیفیتی دستگاه ها را به روز کنیم. شاید روز های اول دو یا سه ربات برای این کار داشتیم. امروز چیزی نزدیک به 16 مدل از ربات ها در سایز های مختلف را داریم که اصلا نوع عملکرد انها متفاوت است. در نرم افزارها هم تغییرات خیلی زیادی را ایجاد کردیم. هوشمندسازی کردیم. در حقیقت تعداد ورودی خروجی ها برای فرمان ها و کنترل روی سیستم را افزایش دادیم. از ادوات و قطعات با کیفیت بالاتر استفاده کردیم که سرعت و دقت ربات های ما را بالاتر برد.

چیزی که در طول این سال ها دنبالش بودیم ربات های آرم یا بازویی بودند که در صنایع، نه فقط در صنایع پلاستیک خیلی پرکاربرد هستند. چندین سال بود جزو استراتژی ما بود که این کار را بکنیم ولی به دلیل مشغله های کاری هیچ وقت فرصت نشد.

امسال اولین ربات آرم را طراحی و با تغییراتی و با اضافه کردن یک محور دیگر به شش محور که درجه آزادی را بیشتر می کرد، این ربات را عرضه کردیم.

در صنایع رنگ، رنگرزی و در صنایع قطعه سازی و خودرو سازی برای استفاده از پرس های ضربه ای یا پرس های پانچ  و در محیط هایی که صنایع آلاینده دارند که انسان سخت می تواند کار را انجام بدهد، این ربات ها را بکار گرفتیم.

محصول شاخص دیگری که  می توانم اضافه کنم این است که ما برای اولین بار درایران، طراح و سازنده ربات های ظروف بادی هستیم. این هم کاری بود که مدت ها دنبال آن بودیم و به هر حال موفق شدیم امسال اولین سری ربات های بادی را به تولید انبوه برسانیم و در نمایشگاه ارایه کنیم که ظاهرا با استقبال خیلی زیادی مواجه شده است. فکر می کنم آینده خیلی درخشانی برای این کار وجود داشته باشد.

صالحی در ادامه گفت: ما تقریبا در همه ی نمایشگاه های تخصصی حضور داریم. به دلیل اینکه ربات های ما در همه صنایع استفاده می شود ولی به جرات می توانم بگویم که ایران پلاست با فاصله زیاد با دیگر نمایشگاه ها حداقل برای ما راندمان بیشتری دارد و از نگاه من سطح کیفی بالاتری هم دارد. هم شرکت کننده ها و هم بازدید کننده ها از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند. در ایران پلاست تقریبا 80 درصد افرادی که می آیند دقیقا مخاطب محصولاتی که ارایه می دهیم هستند. چه از نظر مدیریتی چه کیفیتی ایران پلاست با فاصله بسیار زیاد بهتر از دیگر نمایشگاه ها است.

بسپار-  از نظر فناوری و تکنولوژی نسبت به دنیا در چه جایگاهی هستیم؟ عقب تریم یا هم سو هستیم؟

صالحی: آنچه به عنوان تکنولوژی محسوب می شود می توانم به طور قطع به یقین بگم که اگر بهتر نباشیم برابریم. حتی در سطح اروپایی ها و کشورهای توسعه یافته. از چینی ها خیلی بهتر هستیم. ولی آن چیزی که ما را عقب نگه می دارد، موادی است و قطعاتی است که در ساخت این ربات ها استفاده می کنیم. متاسفانه بخشی از ادوات و تجهیزات مصرفی ما مشمول تحریم است. بخشی هم مربوط به دست اندازهای وارداتی است.  آن ها از ادوات و تجهیزات هایتک تری نسبت به ما استفاده می کنند که تامین آن برای ما اینجا به صورت مداوم دشوار است.

در صنعت ماشین سازی و ربات سازی دنیا اینطور نیست که یک شرکت همه قطعات مصرفی خود را بسازد. مثلا  70درصد این ربات هایی که می سازیم ساخت خودمان است و  نزدیک به 30درصد قطعات مثل پی ال سی ها و سرو موتورها  وارداتی هستند. برای یک ماشین ساز خیلی مهم است که تامین این قطعات پیوسته ادامه داشته باشد. اگر من بخواهم ماشینی را براساس یک قطعه طراحی کنم نیاز دارم که مطمئن باشم که فردا هم این قطعه برای من تامین می شود. چون محصولات هایتک به صورت دائم به دست ما نمی رسد مجبوریم سوییچ کنیم روی ادوات و تجهیزاتی که خیلی دسترسی آنها راحت تر است و تحت تحریم نباشد و مطمئن باشیم که به طور پیوسته برای یک سال تا دوسال آینده می توانیم روی آن قطعات حساب کنیم.

بسپار- بازارهای صادراتی هم دارید؟ 
صالحی: به کشورهای عراق، اربیل، ارمنستان و ترکیه که مهد ساخت دستگاه است،صادرات داشته ایم.

ولی الان دیگر علاقه ای نداریم! چون خیلی فرآیند مشکلی است و هیچ ارگانی با ما همسو نمی شود و کمکی نمی کنند. به قدری مشکلات ترنسفر، مسائل حمل و نقل، گمرکی، مالیاتی، برگرداندن ارز به داخل ایران سخت است که اصلا انگیزه ای برای صادرات نداریم. تمرکز خود را گذاشته ایم روی بازار داخلی با اینکه مشتری های عراقی و کردستان را هنوز داریم.

بسپار- در مجموع وضعیت اقتصادی صنعت پلیمر بالاخص بخش ماشین سازی را چطور می بینید؟
صالحی: صنعت ماشین سازی از خیلی سال پیش در ایران وجود داشته است چیزی نیست که تازه شروع شده باشد به هرحال صنعتی است که با سرعت زیادی در حال رشد است. نسبت به 10 سال پیش حتی می توانم بگویم نزدیک به 200 درصد یا 300درصد رشد کیفی و کمی داشته است.

صنایع پلیمر در همه ی زمینه ها خصوصا بسته بندی، با سرعت وحشتناکی در حال رشد است.

بسپار-  25 مهرماه اولین کنفرانس و نمایشگاه صنعت ماشین سازان پلیمری برگذار میشه، شرکت میکنید؟

صالحی: بله صدرصد. ما عضو فعال انجمن هستیم و به فعالیت تشکلی اعتقاد داریم. اصلاح قوانین توسط تشکل ها می تواند اتفاق بیفتد.

و در آخر میخواهم از مجله خوب شما بگویم چون با مجله خیلی سرو کار داریم. جزو تخصصی ترین مجله ها است که خدا را شکر توی این سال ها فقط به دنبال بیزنس نبوده و کار فنی و علمی هم می کند. مقالاتی منتشر می کنید که برای منی که سال ها داخل این کار هستم هنوز جالب و آموزنده است.
برای همه آرزوی سلامتی دارم. خیلی دلم می خواهد جوان های این مملکت آستین همت بالا بزنند. قدر کشور را بدانند و زود زمین را ترک نکنند. دین خود را به کشور ادا کنند. هر آنچه از دانشی که دارند نتیجه همین مملکت بوده با همه کمی ها و کاستی ها.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا