اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با محمدرضا معتمدرسا، مدیرعامل شرکت دیباپلیمر: با فناوری های روز همسو هستیم ولی با آنها فاصله داریم

بسپار/ایران پلیمر یک شرکت تولیدکننده آمیزه های پلیمری. دیباپلیمر در سال 1384 تاسیس شده، با یک دهه تجربه  قبلی در همین بازار و صنعت. حالا از تامین کنندگان آمیزه و گرانول های پی وی سی برای صنایع سیم و کابل، کفش، پروفیل در و پنجره، صنایع بسته بندی و سایر صنایعی است که به هر شکل از این محصولات استفاده می کنند.

با مدیریت این مجموعه، محمدرضا معتمدرسا گپ و گفتی داشتیم به بهانه تولید و صادرات این شرکت.
بسپار- چه امیزه هایی با چه پایه پلیمرها و مشخصات فنی در مجموعه دانش بنیان شما تولید می شود؟

معتمدرسا: آمیزه های تولید شده در این شرکت تماما بر پایه PVC  بوده و شامل کلیه گریدهایی می شود که  بر اساس استانداردهای روز دنیا و همچنین استانداردهای داخلی می توان در اختیار مشتریان قرار داد.

یکی از اصلی ترین زمینه هایی که روی آن تمرکز داشته ایم، تامین مواد اولیه صنعت سیم و کابل بوده است که با توجه به وجود استانداردهای موجود، فضای رقابتی مناسب و امکان توسعه و رشد خوبی دارد.

صنعت بسته بندی و خودروسازی خصوصا تامین مواد اولیه سیم و کابل های استفاده شده در داخل خودرو ها از دیگر صنایعی است که ما را به سمت استفاده از تکنولوژی های نانو و همچنین عنوان شرکت دانش بنیان رسانده است.

 

بسپار- با چه ظرفیت هایی در حال فعالیت هستید؟

معتمدرسا: ظرفیت تولید شرکت، ظرفیت واقعی و توانایی بالفعل تولید با استفاده از پنج خط تولید گرانول و کامپاند در حال حاضر محقق می شود. این ظرفیت قریب به دوازده هزار تا پانزده هزار تن و البته بسته به فرمولاسیون ها و بسته به شرایط  دسترسی به مواد اولیه متغیر است. امیدواریم امسال دو خط دیگری را هم که خریداری کرده ایم و آماده نصب است، بتوانیم به این ظرفیت اضافه کنیم که در این صورت می توان گفت تا ظرفیت بیست هزار تن را پاسخگو خواهیم بود.

 

 

بسپار- آمیزه های پلیمری در طول تحریم ها و همچنین شرایط اقتصادی کشور در دو سه سال اخیر چه فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشت؟

معتمدرسا:  در رابطه با بحث فراز و فرودهای ناشی از تحریم ها باید عرض کنم که این تحریم ها به هر ترتیب هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی را برای تمامی تولیدکنندگان در پی داشت. اگر بخواهم از مثبت ترین تاثیر تحریم ها صحبت کنم باید بگویم که شاید باعث شد که خیلی از واحدهای تولیدی به توانایی های واقعی خود پی ببرند و برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور که سابقا از طریق واردات تامین می شد و انگیزه زیاد رقابتی برای تامین و تولید آن وجود نداشت، تحریم ها باعث شد که خواسته یا ناخواسته به سمت تامین و تهیه این مواد برای پوشش بازار داخلی حرکت شود.

خوشبختانه ما هم یکی از واحدهایی بودیم که این کار را انجام دادیم. خصوصا در ارتباط با صنعت بسته بندی و صنایع خودروسازی این امکان مهیا شد که با استفاده از تجربیات سالیان گذشته و دانش فنی موجود در مجموعه وارد عمل شویم. البته تامین و تهیه برخی مواد قبل از تحریم ها برای مصرف کنندگان از طریق واردات راحت تر بود.

در خصوص فرودها متاسفانه باید عرض کنم خود این تحریم ها شاید برای صنایع بالا دستی ما مسائل و مشکلاتی را به وجود آورد و در نهایت منجر به افت کیفیت محصولات عرضه شده توسط صنایع بالا دستی پتروشیمی شد و این مقوله به هر شکل روی کیفیت مواد اولیه ای که به دست مصرف کنندگان صنایع مختلف PVC اثر گذار بود. یکی از دیگر مشکلات ما این بود که اطمینان از تامین مواد اولیه با کیفیت، مثل سابق را نداریم و این کار را برای رسیدن به خیلی از اهداف سخت می کند و در بعضی موارد هیچ راهی برای ما باقی نمیگذارد جز اینکه یا هم چنان در صدد تامین مواد اولیه مورد نیاز و با کیفیت برای مصارف خاص از طریق واردات باشیم و به روش های دور زدن سیستم ها و مکانیزم ها رو بیاوریم یا اینکه به طور کل قید تولید بعضی از محصولات را بزنیم که متاسفانه برای تولید کننده اصلا فرایند خوشایندی نیست.

 

بسپار- از فعالین بخش صادرات کشور هستید. در این خصوص بفرمایید چه کسری از تولیدات به چه کشورهایی صادر می شود و برنامه های اتی شما در این خصوص چیست؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 247 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1402 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا