اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی بسپار با دکتر مژگان حسین نژاد، مدیر امور پژوهش پژوهشگاه رنگ: باید با هموار کردن مسیر پژوهش به دانش آموختگان برای ماندن در کشور انگیزه داد

بسپار/ایران پلیمرپژوهشگاه رنگ وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک مرکز تحقیقی پژوهشی است که در زمینه رنگ، رزین و پوشش‌های سطحی فعالیت می‌کند. این پژوهشگاه در سال ۱۳۷۷ هجری خورشیدی به منظور ایجاد قطبی علمی در علوم و صنایع رنگ‌، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، انجام طرح‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در زمینه‌های مختلف علوم و فناوری رنگ تأسیس شده است.
مژگان حسین نژاد، دانش آموخته دکترای مهندسی پلیمر صنایع رنگ از دانشگاه پلی تکنیک تهران و عضو هیات علمی پژوهشگاه یاد شده در گروه پژوهشی مواد رنگزای آلی، مدیر تحصیلات تکمیلی و مدیر امور پژوهش است.
وی پیش از این در همین پژوهشگاه مدیر انتشارات بوده و هم اکنون مدیر اجرایی نشریه پژوهشگاه به زبان انگلیسی نیز هست.
گفت و گو با او به دلیل شوری که برای تشریح فعالیت های حوزه آموزش و پژوهش داشت، این گفت و گو را خواندنی می کند:

بسپار- آموزش و پژوهش برای پیش برد اهداف صنعتی کشور در مجموعه پژوهشگاه رنگ چه قدر همسو و تسهیلگر بوده است؟
حسین نژاد: ما از ابتدا دو رویکرد را مورد بررسی قرار دادیم. برقراری ارتباط میان دانشگاه با صنعت از طریق حلقه اتصال پژوهشگاه یکی از اهداف بدیهی و اولیه ما ست. تفاهم نامه هایی با دانشگاه های مطرح امضا شده و پروژه های دانشجویان در پژوهشگاه ثبت و اجرایی می شود. به این ترتیب احتمال صنعتی شدن طرح دانشجو افزایش پیدا می کند. همچنین تمامی اعضای هیات علمی ما به طور موظف طرح های صنعتی در دست دارند که دانشجویان را همکار و سهیم می کنند.
اصولا در دانشگاه ها پروژه هایی مطرح می شود که بیشتر در مرز دانش هستند و حتی کارهای آزمایشگاهی و پژوهشی در پروژه های تعرف شده، در همان حد باقی می مانند و به صنعت نمی روند. درست برخلاف طرح های پژوهشگاه که عموما بر پایه تقاضای صنعت پیش می رود.
برنامه ما تا سال 1405 این است که حدود 30 درصد دانشجویان ارشد و 70 درصد پروژه های دکتری در راستای حل مشکلات صنعتی باشند. این موضوع مزیت هایی را به همراه دارد، ابتدا حضور جوانان و علاقمند بودن آنها با توجه به انرژی که دارند در راستای مرتفع کردن مشکلات صنعت کشور و همچنین ارائه ایده های نوین در صنعت.
علاوه بر اینها، ما در پژوهشگاه دوره های توانمندسازی نیز ایجاد می کنیم که یک بخشی مربوط به ورود به کسب و کارها با حمایت سازمان های مختلف است. بازدیدهای دوره ای از کارخانه ها برای دانشجویان داریم. خوشبختانه گاها دانشجویانی وجود دارند که یا صاحب کسب و کار هستند و یا در واحدی مشغول به کار هستند که مشکلات صنعتی مجموعه خود را مطرح می کنند. با دانش افراد هیات علمی به عنوان پروژه تعریف می شود و اگر این پروژه ها فناورانه باشند، حمایت های بیشتری را نیز از آن خود می کنند. یک سری پروژه های دیگر وجود دارد در بخش نفت و گاز که با ارایه موضوع به هیات علمی در دست پیاده سازی قرار می گیرد. از زمانی که سامانه “نان” راه افتاده، هیات علمی تا به امروز مشکلات حوزه رنگ و پوشش را در بخش دانشجویی در دستور پروژهش قرار داده اند.

بسپار- چه تعداد دانشجو در پژوهشگاه جذب می شود؟ و این جذب از چه طریقی صورت می گیرد؟
حسین نژاد: جذب ما هم از طریق کنکور و هم به صورت مستقیم است. در ارشد رشته مهندسی پلیمر، گرایش رنگ، چاپ، خوردگی و حفاظت از فلزات و در مقطع دکترا مهندسی پلیمر بوده که این جذب از طریق سازمان سنجش اتفاق می افتد. همچنین به طور مستقیم از طریق تفاهم نامه با دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه الزهرا، هم در مقطع ارشد و هم در مقطع دکترا در رشته مهندسی شیمی آلی، شیمی معدنی، مهندسی مواد، مهندسی شیمی دانشجو جذب می کنیم و دانشجویان مستقیما در گروه های خاص خود پژوهش را آغاز می کنند.

بسپار- نسبت دانشجویان ورودی از طریق سازمان سنجش و سایر دانشگاه ها چگونه است؟
حسین نژاد: به عنوان مثال سال گذشته حدود 11 دانشجو از سایر دانشگاه ها جذب پژوهشگاه شدند. از دانشگاه علم و صنعت سه دانشجوی مهندسی مواد گرفتیم و چهار دانشجوی مهندسی پلیمر. سه دانشجو از دانشگاه الزهرا در شیمی مهندسی و دکترای شیمی آلی.

بسپار- با توجه به فعالیت ها و مدیریت شما در حوزه پژوهش و آموزش، چقدر توجه به این دو موضوع را در مراکز مربوطه جدی ارزیابی می کنید و خروجی آن آیا مطلوب است؟
حسین نژاد: فکر می کنم زبان مشترکی بین این دو بخش وجود دارد چرا که در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان وارد صنعت شده اند که عموما تحصیلات دانشگاهی دارند. بعید است که در نسل جوان این اتفاق صورت نگرفته باشد. پیشرفتی که در حوزه های دانش بنیان در کشور دیده می شود، حاصل تلاش جوانانی بوده که بعد از فارغ التحصیلی ایده های خود را در تولید پیاده سازی کرده اند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 258 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه اسفند ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا