اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حسین مغزی، مدیرعامل صنایع رنگ آور: سالهاست که در این صنعت، کسی برای سرمایه گذاری بزرگ قدمی برنداشته است

بسپار/ایران پلیمر شرکت تولیدی، صنعتی و شیمیایی رنگ‌آور با بیش از ۴۰ سال سابقه یکی از پیشگامان صنعت رنگ‌سازی کشور است که با نوآوری و تلاش متخصصین خود توانسته در عرصه تولید رنگ‌های ساختمانی و صنعتی حضور فعالی در صنعت کشور داشته باشد.
حسین مغزی در گفت و گو با خبرنگار گروه رسانه ای بسپار می گوید:

مغزی: بنده از سال 1338 در صنعت رنگ حضور داشتم. در سال 1360 یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی ساوه ایجاد کردیم و از همان ابتدای ثبت شرکت دست به کار تولید شدیم.
در شرایطی که کشور سالها درگیر جنگ بود، ابتدا با تولید رنگ خودرویی کار را آغاز کردیم و بعدتر در زمینه تولید رنگ های ساختمانی فعالیت خود را ادامه دادیم.
42 سال است این تولید ادامه دارد و تقریبا می توان گفت رنگ هایی که در این واحد تولید می شود، شناخته شده است. در سال1380 با توجه به حجم رزین مصرفی سهام مدیریتی مجموعه پارس پامچال را در اختیار گرفتیم و از آن سال به بعد حضورمان در صنعت پررنگ تر شد. در مجموعه پارس پامچال تامین کننده رنگ های دریایی و تامین کننده رنگ پروژه های صنایع بزرگ ایران بوده ایم. در آن زمان با تغییرات نرخ ارز مواجه شدیم و با توجه به اینکه این شرکت تعهدات بانکی داده بود مجبور بودیم کالا را تحویل دهیم و در نهایت این روند توان پامچال را در آن زمان گرفت. شرکت پارس پامچال در بخش صادرات با آسیای میانه و ترکیه فعالیت هایی داشت که با بحران هایی که پیش آمد این اتفاق دچار گسست شد.
روند تولید رنگ در ایران تا قبل سالهای 1340، کاملا سنتی بود، متشکل از رنگ های لعابی که از گل سفید و سریش در بخش پایه آب تهیه می شد. رنگ های روغنی هم در آن سالها با رزین که مواد تشکیل دهنده آن کالیفون و روغن بذرک تولید می شد و با این رزین ها رنگ می ساختند. چون رزین ها قبل تر در ایران تولید نمی شدند، واردات در آن بخش بسیار فعال بود و اولین کارخانه ای که رزین آلکید را در ایران تولید کرد، شرکت پارس پامچال بود. این شرکت با رزین، رنگ های ساختمانی و رنگ های دریایی فعالیت گسترده خود را آغاز کرد.
اولین رزین پایه آب را هم یک شرکت آلمانی تولید و به بازار ایران عرضه کرد. در سالهای 1340 تا 1350 همانها جوابگوی مصرف داخلی بودند اما در سال 57 شرکت های متفاوتی در تولید پا گذاشتند حتی با توجه به اینکه نه تخصصی داشتند و نه سرمایه ای. طیف وسیعی از این تولیدکنندگان، امروز از روند تولید خارج شده اند.
تشکل رنگ و رزین از قدیمی ترین تشکل ها است که اعضای این انجمن اکثرا تولیدکنندگان با سابقه هستند. پس از انقلاب در انجمن رنگ و رزین یک شرکت تعاونی تشکیل شد که دیگر شرکت های تولید رنگ و رزین در آنجا حضور داشتند و بعدتر به انجمن رنگ و رزین ملحق شدند.

بسپار- چه رنگ هایی در سبد محصولات رنگ آور وجود دارد؟
مغزی: در سبد محصولات رنگ آور، رنگ های پایه آب، اکریلیک، رنگ های پلاستیک، رنگ های روغنی ساختمانی تولید می شود. ما تولید کننده رنگ های صنعتی به استثنای لاک و ورنی نیستیم.

بسپار- آیا در بخش تولید رنگ ها واحد تحقیق و توسعه دارید که فناوری جدید در تولید آنها به کار گرفته بشود؟ آیا در راستای کمک به محیط زیست قدمی برداشته اید؟
مغزی: همانطور که می دانید در تولید رنگ از افزودنی های پایه کبالت، سرب و … استفاده می شود که به طور مثال افزودنی سرب برای محیط زیست زیان آور است. ما هم این مورد را در تولید خود حذف کردیم و مواد دیگری را جایگزین می کنیم تا آسیب کمتری به محیط زیست برسانیم. در حال حاضر تمرکز ما بر روی رنگ های پایه آب بوده چرا که در دنیا نیز مصرف رنگ ها به سمت رنگ های آب پایه متمایل شده است. اثر آنها در محیط زیست کمتر بوده و از نظر تنفسی نیز چالشی را به وجود نمی آورند.
به طور کلی ما در شرکت رنگ آور واحد تحقیق و توسعه داشته ایم که محصولات جدید تولید شده و این رنگ ها در طول 42 سال سابقه مورد تایید بازار بوده است.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره255 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا