اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حسین کارگر، رییس هیات مدیره ماشین سازی تلاش صنعت: صنعت ماشین سازی رو به افول است!

بسپار-آیا از ابتدا با ساخت ماشین های بلومولدینگ وارد این صنعت شدید؟ چگونه و چرا؟

کارگر: خیر ما در ابتدا در صنعت قالبسازی فعالیت داشتیم و از سال 70 شروع به ساخت ماشینهای تزریق پلاستیک کردیم ولی پس از چند سال به دلیل دور بودن از مرکز (شعاع 120 کیلومتری) و همچنین رقابت شدید و وجود سازندگان قوی در ماشین های تزریق آن را ادامه ندادیم. با بررسی بازار ساخت ماشین بادی دریافتیم ماشین سازی بادی از تکنولوژی قدیمی و سازندگان کمی برخوردار است که پس از تحقیقات سه ساله در سال 80 ماشین دوگیره جدید با تکنولوژی آلمان برای اولین بار در ایران ساخته و در اولین نمایشگاه ایران پلاست ارایه کردیم.

 

بسپار- چه ماشین هایی را دقیقا با چه مشخصاتی به بازار عرضه می کنید؟ برای چه صنایعی؟

کارگر: ماشین های تک گیره و دوگیره بادی با سیستم لینرگاید و بازوی گیره و همه استاندارد برای تغییر رنگ و تنظیم ارتفاع پاریزون برای ظروف مورد مصرف در صنایع مواد غذایی، شوینده ها، لبنیات، روغن موتور و رنگهای ساختمانی.

 

بسپار- چند درصد ماشین های شما ساخت داخل است؟ و چه قطعاتی را وارد می کنید؟

کارگر: حدود 70 درصد ساخت داخل می باشد و قطعات هیدرولیک و PLC گیربکس، سیلندر مارپیچ و گاهی الکتروموتور و لینرگایدها و سرووموتورها وارداتی  هستند.

 

بسپار- آیا در تامین ماشین آلات مورد نیاز ساخت با چالشی مواجه هستید؟

کارگر: قطعا. امروزه ما به لحاظ سرمایه گذاری در تامین ماشین آلات پیشرفته جهت ساخت قطعات به لحاظ کیفی و کمی به شدت با چالش مواجه هستیم و مجبور به برون سپاری شده ایم که خود به خود ما را با مشکلات عدیده ای درگیر می کند.

 

بسپار- آیا طراحی ماشین آلات در خود مجموعه شما انجام می شود؟

کارگر: بله مجموعه ما به لحاظ دانش بنیان بودن و ساختار کیفی و استاندارد بودن ماشین، دارای واحد طراحی و مهندسی معکوس و همچنین تحقیق و توسعه تکنولوژی است و تمامی طراحی ها و مراحل ساخت زیر نظر واحد فنی مهندسی می باشد.

در حال حاضر در دنیا رقابت ماشین سازی عموما بر سر دو موضوع است افزایش سرعت و کاهش انرژِی. در این راستا باید بگویم به دلیل اهمیت این موضوع، ما اولین ماشین سازی بودیم که گیربکس را جایگزین هیدرو موتور کردیم که تاثیر بسزایی در مصرف انرژِی و یکنواختی تولید داشت. همچنین استفاده از بلبرینگ به جای بوش و شفت را در دستور کار قرار دادیم که ضمن افزایش سرعت، استهلاک بسیار کمی هم دارد.

از چندین سال پیش هم واحد تحقیقات و توسعه ما به همین دلیل ماشین برقی را طراحی و جایگزین ماشین هیدرولیکی کرد که علاوه بر سرعت و مصرف انرژی کم، از استهلاک کمی برخوردار بوده و از روغن ریزی در سطوح ماشین هم پرهیز می شود و در صنایع ظروف غذایی به شدت از آلودگی ها جلوگیری کرده است. هر چند در کشور ما در این زمینه متاسفانه تولیدکنندگان ظروف غذایی و بهداشتی توجه خاصی ندارد.

 

بسپار-  آیا اصولا ماشین های خود را از نظر این دو مورد با ماشین های فناور ساخت اروپا، چین، هند و ترکیه مقایسه کرده اید؟ مستندا؟ این مقایسه حاکی از چه وضعیتی است؟ از نظر قیمتی چه طور رقابت پذیر هستید؟

کارگر: در مقایسه ماشین با کشورهای نامبرده تکنولوژی ما  به شدت از اروپا و چین عقب است ولی ماشین های ما از هند و ترکیه اگر جلوتر نباشند، عقب تر نیستیم. هرچند ترکیه در این چند سال گذشته به شدت روبه رشد و تغییرات بوده است. اما در مقایسه چه به لحاظ کیفی و کمی و قیمت چند نکته مهم لازم به یادآوری است: اولا اروپا و چین ماشین را فقط برای کشور خود نمی سازند بلکه برای جهان می سازند و این نیاز به بازاریابی جهانی و توجه به اقتصاد جهانی دارد که متاسفانه ما در ایران در این زمینه با مشکل بسیار بزرگی روبرو هستیم و این برمی گردد به سیاستها و نگاه دولت مردان هر کشوری که به لحاظ سیاست گذاری و سرمایه گذاری و ارتباط با سایر کشورها چگونه تصمیم می گیرند. برای مثال چین، صنعت ماشین سازی خود را برای چند میلیارد جمعیت کشور خود و سایر کشورهای جهان  ساختار سازی می کند. اما ما برای قسمتی از تنها جمعیت کشور خودمان به دلیل اینکه واردات زیادی داریم هم نمی توانیم برنامه ریزی کنیم. قسمت زیادی از نیاز کشور را واردات تامین می کند.

ماشین سازان ما چه به لحاظ کیفی و کمی و زیر ساخت، سرمایه گذاری و بازاریابی و حتی نیروی انسانی و علمی به شدت عقب هستند.

 

بسپار- ماشین آلات خطوط تولید در ایران بخشی فرسوده هستند و جایگزینی آنها با ماشین آلات روز نیازمند سرمایه گذاری های جدید است. در این بخش آیا توانسته اید در راستای حمایت از ساخت داخل حمایت هایی را از سوی دولت جذب کنید؟

کارگر: متاسفانه باید بگویم هیچ دولت هیچگونه توجهی به این امور ندارد!

 

بسپار- آیا در ایران پلاست شرکت می کنید؟ چه توانمندی را به نمایش خواهید گذاشت؟

کارگر: بلی، ما تقریبا در تمامی دورهای ایران پلاست حضور داشته ایم. در این نمایشگاه دو ماشین برقی تک گیره و دوگیره به نمایش خواهیم گذاشت و ممکن است ماشین BML یا لیبل زن را هم ارایه دهیم. البته زمان بسیار کمی فرصت داریم و امیدوارم زمان کم نیاوریم.

 

بسپار- آیا تحلیلی دارید که در طول 30 سال اخیر چرا صنعت ماشین سازی ما در ایران افت داشته ولی در چین و هند و … رشد صعودی قابل ملاحظه ای کرده است؟

کارگر: به نظر بنده این موضوع بر می گردد به سیاست گذاری دولت در توسعه کشور و برنامه ریزی دراز مدت و تعیین اهداف. برای مثال شما ببینید کشور ما در صنایع  نظامی چقدر پیشرفتهای قابل توجه و ارزشمندی داشته است. اما در صنعت و تولید کجا هستیم؟! شاید جواب چند سوال قبلی شما هم در زمینه صنعت ماشین سازی در این راستا باشد.

 

بسپار- فناوریها در ماشین آلات بلومولدینگ به چه سمت و سویی می رود؟

کارگر: ماشین آلات بلومولدینگ یکی از زیر مجموعه های صنعت بسته بندی است که  در  دنیا از اهمیت  زیادی برخوردارست. در کشور ما نیز طی چند سال اخیر مورد توجه  قرار گرفته. البته در دنیا به آن اهمیت زیادی داده می شود و هر روز به تکنولوژی آن افزوده می شود اما متاسفانه در ایران رشد قابل توجهی نداشته و تمام ماشین سازان بلومولدینگ در ایران از تکنولوژی بسیار قدیمی  استفاده می کنند.

 

حسین کارگر حجت آبادی، رییس هیات مدیره شرکت ماشین سازی دانش بنیان تلاش صنعت

سازنده ماشین های فرآیند پلاستیک بادی (بلومولدینگ)

استان البرز، شهرک صنعتی سیمین دشت

دارای مجوز ماشین سازی از وزارت صمت با تجربه بیست ساله در ساخت ماشین های بادی تک و دو گیره

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 251 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا