اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با داود خادمی، مدیرعامل شرکت آریانام: عدم ثبات پذیری ورودی های ساخت و تولید ما را دچار مشکلات جدی می کند

بسپار/ایران پلیمر شرکت مهندسی آریانام طی سالها کسب تجربه در زمینه طراحی و ساخت دستگاهها و تجهیزات کنترل کیفیت آزمایشگاهی و در پی سیاستگذاری اصل 44 قانون اساسی و چشم انداز سند ملی توسعه سازمان ملی استاندارد ایران قدم برداشته است.
داود خادمی، مدیرعامل می گوید: این شرکت از سال 1382 رسما شروع به کار کرد. ابتدا برای طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی برنامه ریزی کردیم و در سال 1385 توانستیم مجوز آزمایشگاه همکار استاندارد را از اداره کل محترم استاندارد تهران دریافت کنیم.
آریانام در حال حاضر در سه بخش فعالیت و خدمات ارایه می کند:
واحد خدمات آزمایشگاهی، خدمات آموزشی و طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی.
در بخش خدمات آزمایشگاهی ما به سازمانهای دولتی منجمله سازمان ملی استاندارد و بخش خصوصی خدمات می دهیم. با توجه به سابقه کاری که داشتم منوجه شدم که سازمان‌های دیگر برای مثال سازمان غذا و دارو، بهداشت و درمان از آزمایشگاه هایی در بخش خصوصی به عنوان پیمانکار برای انجام بخشی از وظائف کمک می گیرند. سابقا سازمان ملی استاندارد دارای یک آزمایشگاه در کرج بود ولی امکانات آن کافی نبود و لازم بود بخش خصوصی با ورود به این حوزه، خدماتی آزمایشگاهی را به بخش های مختلف از جمله سازمان ملی استاندارد و بخش خصوصی چه در بحث کنترل کیفیت تولید داخل و چه کالاهای واردات ارائه کند. بر اساس نیاز در این بخش، آزمایشگاه راه اندازی شد تا بتوانیم کنترلی بر کیفیت محصولات داخلی و نمونه های وارداتی داشته باشیم و در حال حاضر به بخش دولتی و خصوصی خدمات ارائه می کنیم. موضوع دیگری که واحد آزمایشگاه و و احد طراحی و ساخت پس از تحریم در چند سال اخیر به آن پرداخت، مهندسی معکوس تجهیزات و تعیین ماهیت قطعات پلیمری بود چرا که تحت این شرایط خیلی از تولید کنندگان ملزم شدند جهت کنترل کیفیت محصولات یک سری تجهیزات را ازداخل تهیه کنند و واحد آزمایشگاه هم با تعیین ماهیت قطعات و محصولات پلیمری توانست در این عرصه خدمات خوبی ارائه بدهد.
آموزش، این واحد با توجه به نیاز مدیران کنترل کیفیت و دانش آموختگان صنایع پلیمری راه اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد.
علاوه بر سازمان ملی استاندارد با سازمان فنی و حرفه ای نیز در ارتباط هستیم. بد نیست اشاره کنم در با مشارکت اداره کل محترم استاندارد تهران و شرکت مجترم کیمیاران، دوره آموزشی جامعی در حوزه صنایع PVC در حال برگزاری است.
واحد ساخت تجهیزات آزمایشگاهی: تا دو دهه قبل تجهیزاتی که در بخش کنترل کیفیت مورد استفاده قرار می گرفتند عموما وارداتی بودند. برای کمک به این بخش از نیاز صنعت، از سال 1385 این بخش تقویت شد و درحال حاضر یکی از تجهیزات صاحب نام در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی است و فعالیت می کند.

بسپار- آقای خادمی شما دانش آموخته شیمی پلیمر هستید و با علاقه مندی و توجه به ارتباط صنعت و دانشگاه وارد کار شدید. اهداف اولیه شما چه بود و امروز آنها را تا چه حد محقق کرده اید؟
خادمی: وقتی که وارد حوزه کاری شدم یک سوال برای بنده مطرح بود تحت عنوان اینکه، من چکار می توانم انجام دهم؟ و دیگری اینکه از بنده چه انتظاری می رود؟ این سوال به نظر سوال مهمی بود. در صنعت متوجه یک سری از نیازمندیها شدیم و با توجه به توانایی که در مملکت وجود داشت تصمیم گرفتیم به برخی از این نیاز ها در حد توان بپردازیم و تلاش کنیم تا حد امکان بهترین خدمات را ارائه بدهیم.

بسپار- در حال حاضر چه سهمی از تجهیزات آزمون پرمصرف در صنایع پلیمر بومی است و چه کسری وارداتی و چرا؟
خادمی: تمامی دستگاه هایی که ارائه می کنیم، ساخت مجموعه آریانام است. ما بسته به نیاز شرکت ها ارزیابی می کنیم که چه تجهیزاتی نیاز مشتری‌ست و آن تجهیز در دستور کار واحد ساخت و تولید قرار می گیرد، سپس امکان سنجی در جهت تولید داخلی صورت می گیرد. طبیعتا یک سری لوازم مورد استفاده در ساخت تجهیزات وارداتی‌ست و تولید تجهیزات به این معنا نیست که صفر تا صد لوازم مصرف شده در ساخت تجهیزات بومی می باشند. با توجه به استاندارد هایی که داریم و تاییدیه آنها به مرحله طراحی و ساخت دستگاه می رسیم.

بسپار- اهمیت خدمات آزمایشگاهی و دقت آنها در صنایع پلیمر در چه سطحی است؟ آیا واحدهای تولیدی آن را جدی می گیرند؟ اقبال عمومی در این صنعت تهیه تجهیز برای واحدها است یا خدمات گرفتن از بیرون؟ در دنیا روال چیست؟
خادمی: مشتری انتظار دارد خدمات در سطح کیفی خوبی در اختیار او قرار بگیرد، انتظارات موجود روز به روز در حال افزایش است و بر همین اساس معیارهای استاندارد در حال تجدیدنظر هستند. ما بسته به نیاز مصرف کننده باید خود را انطباق بدهیم و برای این امر الزاماتی همچون دانش فنی و توان ساخت را در دستور کار قراردادیم. در دنیا نیز به همین شکل پیش می رود تا نیاز مشتری تامین بشود. علاوه بر خدمات آزمایشگاهی، تجهیزات هم با توجه به استانداردهای موجود باید در بخش عملکرد، دقت، تکرار پذیری، دوام الزامات را تامین نمایند ولی یک سری چالش هایی در این بخش وجود دارد که امکان رساندن به این پارامتر ها را سخت می کند.

بسپار- چالش های شما در حوزه کسب و کار چیست؟
خادمی: ما اگر بخواهیم خدمات آزمایشگاهی خوبی ارائه کنیم، نیاز به تجهیزات پیشرفته داریم و این مجموعه در حال تلاش است که این الزامات را تامین کند. در ساخت تجهیز نیاز به لوازم است. به دلیل تحریم ها برخی لوازم با برندهای خوب محدودیت ورود دارند و قیمت ارز آنقدر بالا هست که واردکنندگان سمت آن نمی روند و به سمت لوازم با کیفیت پایین تر می روند و در نتیجه کیفیت تجهیزات افت می کند. چالش بعدی ما این است که آیا قطعه ای که این ماه برای تجهیزات استفاده کردیم، ماه دیگر در بازار هست یا خیر که این موضوع در طراحی چالش های بزرگی ایجاد می کند.

بسپار- وضعیت اقتصاد کشور و انزوای بین المللی کجاها به نفع فعالیت شما عمل کرده و کجاها به ضرر آن؟

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 256 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا