اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با دکتر فواد مشایخی مدیرعامل پادنا پلیمر: ماهیت صنعت مستربچ و کامپاند نیازمند تامین شناور مواد اولیه است

بسپار/ایران پلیمر شرکت پادنا پلیمر در سال ۱۳۸۶، با دارا بودن پیشینه‌ای بالغ بر یک دهه تحقیق و تجربه بر روی مستربچ‌ها و آمیزه‌های پیشرفته پلیمری، فعالیت خود را آغاز کرد. هدف‌گذاری شرکت تولید محصولات دارای دانش فنی بومی بوده و در این راستا گواهینامه های مربوطه از شرکت ملی گاز، پروانه بهداشت از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و … اخذ شده است.
کارخانه تولیدی در اطراف شهر قزوین واقع شده و ما در دفتر تهران مدیر شرکت را دیدار و با او گفت و گو کردیم.

بسپار – پادنا پلیمر در تولید آمیزه ها، مستربچ و افزودنی فعال است. با چند خط تولید، با چه ویژگی ها و مشخصات فنی و چه ظرفیت هایی مشغول تولید هستید؟ سهم بازار داخلی و صادرات شما چیست؟
مشایخی: ما شرکت دانش بنیان گرید ۲ هستیم. محصولات رجیسترشده ما برای دانش بنیانی، پوشش لوله های فولادی است که برای انتقال آب، گاز و نفت استفاده می شود و ما یکی از اولین تولید کننده های این محصول در ایران بودیم و هنوز هم از اصلی ترین تولید کننده های آن هستیم. با توجه به اهمیت پروژه های آب در چند سال اخیر در کشور، اهمیت این لوله ها بیشتر هم شده است. محصول دیگر ما کامپاند پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه است. ۲ محصول دیگر که در سال‌های اخیر توسعه داده ایم و قصد داریم امسال هم در بازار ایران گسترش‌شان بدهیم. یک مورد اتوبلاکر است که کاهنده عبور اکسیژن است و از تکنولوژی نانو ذرات در آن استفاده می شود و در بسته بندی مواد غذایی محصولی کلیدی است. این محصول جایگزینی برای یک محصول وارداتی است که قیمت بالایی دارد.
محصول دیگر ما که باز هم در آن از تکنولوژی نانو ذرات استفاده شده برای زیست تخریب پذیر کردن پلیمرها است. این را با شرکت های مختلف و یک پتروشیمی جلو می‌بریم که بتوانیم با استفاده از این محصول گریدهای پلیمری زیست تخریب پذیر تولید کنیم. این محصول از نظر محیط زیستی به خصوص در کشور ما مهم است و ما امید داریم با این امر در حل معضل رهاسازی پلاستیک ها و صدمات آنها نقش موثری داشته باشیم.
ظرفیت تولید ما حدود ۱۵ هزار تن در سال است که تقریباً با حدود ۹۰ درصد ظرفیت مشغول تولید هستیم. در حال حاضر ۶ خط تولید داریم و به فکر افزایش ظرفیت تا ۱۰ خط تولید هستیم که بخش قابل توجهی از ظرفیت ما به صادرات پوشش لوله اختصاص دارد و میانگین حدود ۳۰۰ تن در ماه صادرات داریم. بازارهای هدف ما کشورهای ترکیه، آذربایجان و روسیه هستند. روسیه، یکی از اهداف اصلی ما برای گسترش صادرات است.

بسپار – اصولا در عرصه رقابت در بازارهای هدف صادراتی در منطقه و سایر نقاط ایران دارای چه فرصت ها و چالش هایی ست؟
مشایخی: چالش اصلی ما به عنوان تولیدکننده، تامین مواد اولیه از بورس کالا است و سیستم تعلیق سهمیه ها. نه تنها من، بلکه شرکت های تولیدکننده مستربچ و کامپاند به همه زیر گروه های مختلف، نیاز دارند چون ما در تحقیقات و تولید خود و سفارشی سازی کردن محصولات به مواداولیه مختلفی نیاز داریم. اما اگر دسترسی نداشته باشیم مجبوریم از بازار آزاد و با قیمت بالا تامین کنیم. اگر ما بتوانیم بر اساس حجم تولیدی خود سهمیه بگیریم کار بسیار راحت‌تر است. چالش دیگری که می تواند به فرصت تبدیل شود این است که ما نیروهای بسیار خوبی در صنعت پلیمر داریم و در ایران قابلیت تولید پلیمرهای مهندسی وجود دارد و ما سعی می کنیم این چالش را حل کنیم و محصولات با خواص ویژه تولید کنیم.

بسپار – آینده فناوری در حوزه آمیزه سازی به چه سمتی ست؟ آیا شما با آن همگام هستید؟ چگونه؟
مشایخی: من به آینده، خوش‌بین هستم چون اگر بشود مواد اولیه را از بورس تامین کرد، قیمت مناسب نسبت به بازار جهانی داریم و فرصت خوبی برای گسترش صادرات خواهد بود. یکی از سیاست‌های شرکت ما دانش محور بودن است و ما از ابتدای تاسیس شرکت این سیاست را داشته‌ایم و سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه، ایجاد و تولید فرمولاسیون است که در حال تعامل با دانشگاه ها و همکاری نزدیک با آنها و همچنین در حال همکاری با پژوهشگاه پلیمر هستیم. علاوه بر آن یک بخش هم پروژه‌ های تحقیقاتی مرتبط با واحد تحقیق توسعه ما است که به طور جدی روی آن کار می کنیم.

بسپار -خطوط تولید در این زمینه آیا در ایران قابل تامین هستند؟ چرا بلی و چرا نه؟ آیا برای واردات خطوط مشکلی داشته اید؟
مشایخی: متاسفانه در کشور خودمان هنوز دستگاههای تولید باکیفیت بالا وجود ندارد و باید روی به واردات بیاوریم که فارغ از مساله هزینه، مساله زمان را هم داریم. موضوع خدمات پس از فروش هم هست که سعی داریم با ارتباطات موثر آن را مدیریت کنیم.
در یکی دو سال گذشته ما یکسری واردات افزودنی‌ها انجام دادیم و سامانه جامع تجارت از نظر یکپارچه کردن سامانه ثبت سفارش در گمرک، کمک کرده است و در واردات مواد اولیه به روتین خوبی رسیده‌ایم.

بسپار – طرح های توسعه ای خواهید داشت؟
مشایخی: برنامه ما این است که در سه ماه آینده افزایش ظرفیت تولید داشته باشیم و در حوزه محصولات جدید هم آزمایش هایی در مستربچ ضدشعله انجام داده ایم که به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

بسپار – در خصوص افزودنی های تخصصی چه تولیداتی در راستای تامین بازار داشته اید ؟
مشایخی: امسال همانطور که اشاره کردم، به دنبال این هستیم که سبد مستربچ های ضد شعله مان را گسترش دهیم‌. در مستربچ های دیگر مثل آنتی اسلیپ و آنتی بلاک به دنبال ارتقای سبد محصول هستیم چرا که صنعت پلیمر صنعت گسترده‌ای است و کاربردهای مختلفی دارد و مشتریان به دنبال محصول خاص هستند. ما ترجیح می‌دهیم شرکت ما را به عنوان یک شرکت سرویس دهنده در نظر بگیرند تا تولید محصول و مستلزم این است که مدام محصولات خود را به روز کنیم تا نیازهای مشتری قابل تامین باشد.

بسپار -بحث تامین مواد اولیه همیشه معضل تولیدکنندگان بوده است … این موضوع را چگونه مدیریت می کنید؟
مشایخی: ایده من این است که از طریق انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند مساله را جلو ببریم. چون شرکت های تولید کننده مستربچ و کامپاند نیاز به زیر گروه های مختلف دارند و امیدوارم بتوانیم با کمک انجمن، سهمیه ها را شناور کنیم چرا که به هر حال باید با همین سیستم کار کنیم و به دنبال افزایش سهمیه هستیم و تا آن موقع مجبوریم از بازار آزاد مواد مورد نیاز را تامین کنیم.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 248 ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در اواسط خرداد ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا