اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با زهرا سالاری فر، مدیر عامل کوشش پژوهان صنعت پلیمر: گرانول های پزشکی خاص و منحصربه فرد

بسپار/ایران پلیمر شرکت کوشش پژوهان صنعت پلیمر با تکیه بر دانش فنی و با بومی سازی مواد اولیه موردنیاز صنایع پزشکی با حساسیت های موجود در این صنعت، کار خود را آغاز کرده است. این مجموعه دارای گواهی ثبت اختراع برای برخی فرمولاسیون های بهداشتی، دارای تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین گواهینامه ISO 10993 از انستیتو پاستور ایران است. زهرا سالاری فر، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر و مدیرعامل این شرکت به خبرنگار گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر گفت:

سالاری فر: ما تولید کننده گرانول های مورد استفاده جهت تولید گسکت های سرنگ و درپوش ویال های دارویی هستیم. همچنین برخی اقلام یکبار مصرف پزشکی از جنس ترموپلاستیک الاستومر ها از تولیدات مجموعه ما هستند.
دانش فنی این گرانول ها و قطعات ساخته شده، در خود شرکت توسعه پیدا کرده و برای آن دارای گواهینامه ثبت اختراع در داخل کشور هستیم.
ظرفیت ما برای تولید گرانول به دلیل سرعت تولید بالایی که داریم، بسیار بالاست و قادر هستیم مواد اولیه مورد نیاز همه شرکت های سرنگ سازی را تامین کنیم. ظرفیت ما سالانه حداقل 500 تن است.

بسپار- چند خط تولید دارید با چه ظرفیتی؟ از چه کمپانی هایی؟ در بحث تولید قطعات پلیمری پزشکی چه الزامات خاصی وجود دارد؟
این تولیدات در دوران کرونا احتمالا افزایش تقاضای چشمگیری داشتند… همینطور است؟
سالاری فر: ویژگی کامپاندهای تولید شده در شرکت ما در درجه اول جنس خود کامپاند است که ترموپلاستیک الاستومر هستند و سپس ویژگی خاص این کامپاندها این است که به هیچ وجه از مواد افزودنی مضر در فرمولاسیون آنها استفاده نشده است. بنابراین فرمولاسیون پیچیده های دارند. از دیگر ویژگی های بارز این کامپاندها پاس کردن تمامی آزمون های زیست با استادارد Iso 10993 در انستیتو پاستور ایران می باشد.
بله، افزایش مصرف سرنگ در دوران کرونا بسیار بالا رفته و تقاضا بیش از اندازه می باشد.

بسپار- فرآیند تولید و مواد اولیه مورد استفاده شما چیست و آیا از داخل تامین می شود؟ چالشی برای تهیه مواد اولیه ندارید؟
سالاری فر: خیر … تمامی مواد اولیه ما به جز یک مورد داخلی هستند و برای تامین هیچکدام مشکلی نداریم.

بسپار- فناوری روز دنیا در این حوزه چیست؟ ما چه قدر در ایران به آن نزدیک هستیم؟
سالاری فر: ما همپای فناوری روز دنیا حرکت می کنیم. نمونه گرانول های ما در هیچ جایی از دنیا تا کنون تولید نشده است و لذا تولید انحصاری آن در دست ما قرار دارد. این گرانول های سفید دارای قابلیت رنگ پذیری هستند، خواص فیزیکی مکانیکی بالا، مقاومت کششی تا 13 مگاپاسکال و MFI سه تا 10 در آنها قابل دسترسی است. همچنین سدگری بالا دارند و بازیافت پذیرند، برخلاف مواد مشابه مصرفی دیگر یعنی سیلیکون ها و بیوتیل رابرها.

بسپار- شما نقش دانش بنیان ها را در آینده صنعت پلیمر چگونه می بینید؟
وضعیت اقتصادی امسال چگونه خواهد بود؟ پیش بینی شما چیست؟
سالاری فر: ما شرکت دانش بنیان نوپا نوع اول هستیم، مراحل اخذ مدارک بسیار زیاد است، ولی ما قبل از دانش بنیان شدن تمامی مراحل لازم را گذرانده بودیم، از جمله دریافت گواهینامه های زیست، ثبت اختراع و مقاله.
وضعیت اقتصادی ایران رو به افول می رود، برخی تولید کننده ها فقط سود بالا در قبال کیفیت بسیار پایین را مد نظر دارند که این امر خود مانع رشد است.

بسپار- آیا صادرات هم داشته اید؟ به چه کشورهایی؟ و حمایت در صادرات محصولات دانش بنیان به چه صورت می تواند انجام شود؟
سالاری فر: ما تا کنون تمایلی به صادرات نداشتیم ولی به دلیل استقبال بیش از حد کشورهای خارجی از کیفیت محصولات ما، بر آنیم که در برخی کشورها، خطوط تولید همین گرانول ها را راه اندازی کنیم، البته در ابتدای مسیر هستیم.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 235 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1401  منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا