اخباراخبار ویژه

سرمقاله تبسم علیزادمنیر در شماره ۲۵۲ ماهنامه بسپار در مهر/ سقف ایران پلاست کجاست؟

بسپار/ایران پلیمر نمایشگاه هفدهم ایران پلاست هم پشت سر گذاشته شد. در سایه تعامل و همراهی چهار تشکل موثر و فراگیر صنعت پلیمر و رسانه های تخصصی، پر استقبال و پربازدید. 

واقعیت این است که رمز برگزاری موفق این دوره نمایشگاه (در جذب بازدیدکننده و ایجاد فرصت مناسب برای مذاکرات و نشست های تجاری و غیرتجاری)، بی تردید به دنبال به رسمیت شناخته شدن شورای سیاست گزاری نمایشگاه، رقم خورد. الگویی که کم و بیش در تمامی نمایشگاه های شناخته شده و معتبر این صنعت در دنیا شاهد آن بودیم و تا امروز هم بارها و بارها از آن گفته ایم. 

پیش از نمایشگاه در یادداشتی نوشته بودم که همه ما می دانیم فضای اختصاص یافته به ایران پلاست قطعا با بالاترین پیشنهادهای ممکن، توسط مشارکت کنندگان در اختیار گرفته خواهد شد، که شد، و نوشته بودم اما حتما ایران پلاست باز هم با همتاهای خود در سطح جهانی و برخی از آنها در سطح منطقه ای فاصله ای معنادار خواهد داشت، که داشت. 

ایران پلاست هفدهم درست در نقاطی که بخشی از مسوولیت های خود را به اهلش واگذار کرد، نتیجه گرفت. جانمایی موضوعی با حضور فعال تشکل ها، به بلوغی قابل قبول رسید. بخشی از حال و هوا و شور و اشتیاق روزهای برگزاری به دلیل دعوت تشکل ها از اعضا و اعضای آنها از مشتریان بود. بخشی دیگر حاصل نشست هایی که همان تشکل ها در سالن های مختلف و فضاهای اختصاصی همایش ها در محل سایت نمایشگاهی برگزار کردند و افراد را دور هم نشاندند تا از موضوعات تخصصی و حرفه ای بگویند و تبادل نظر کنند. 

برگزاری تور فناورانه ایران پلاست توسط یکی از زیرمجموعه های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با همکاری گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر هم به تنهایی توانست بیش از 100 دانشجوی تحصیلات تکمیلی مهندسی پلیمر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را از سراسر کشور، گرد هم آورد تا ضمن آشنایی با برخی از واحدهای معتبر صنعت پلیمر در یک نشست 4 ساعته، در بازدیدی از نمایشگاه، فرصت این را پیدا کنند تا از نزدیک فضای این صنعت را لمس و وارد گفت و گوهای زنده و فعال با مدیران شوند. حتما آنچه در این تور فناورانه به دست آمده تا چندی دیگر خود را در ارتباط معنادارتر دانشگاه با صنعت نشان خواهد داد. 

ایران پلاست، 4 روز فضای رسانه های اقتصادی کشور را در اختیار خود داشت، هر چند سهم صنایع ارزش آفرین تبدیلی و تکمیلی پلیمر از آن بسیار اندک بود.  

گمان می کنم ضمن ارج نهادن به تلاش مدیران برگزاری نمایشگاه در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجریان و مشاوران همراه در این فرآیند، خوب خواهد بود اگر، حالا در فاصله کوتاهی از اتمام نمایشگاه، تا یادمان نرفته چیزهایی را مکتوب کنیم برای ادوار آینده ایران پلاست تا آن را یک پله دیگر به سقف خواست های مشارکت کنندگان نزدیک و هدف غایی نمایشگاه را که حصول دستاوردهای فناور در کنار بازارسازی ست، برای گروه های ذینفع محقق کند.  

ایران پلاست این دوره، حتما شفافیت نداشت. کسی تا آخرین هفته ها و روزها از چگونگی روند برگزاری نمایشگاه مطلع نبود. این سردرگمی برای برنامه ریزان خصوصا در ابعاد بین المللی قابل پذیرش نیست. اصولا بعد بین المللی ایران پلاست جایی ست که می توان به آن بسیار خرده گرفت. حتما حضور بیش از 200 غرفه گذار خارجی و دعوت از 300 میهمان فرامرزی (که هرگز فهرست کشورها و ماهیت تخصصی آنها اعلام نشد) با توجه به تحریم ها و فضای بین المللی علیه کشور، کار بزرگی است، اما اینکه بیشتر آنها از یک یا چند کشور معدود باشند، خبر خوبی برای تجارت ایران نیست. 

همچنان حضور تولیدکنندگان محصولات نهایی پلیمری در نمایشگاه نسبت مناسبی با کل ندارد. در نمایشگاهی که به نظر می رسد ایده آل، می تواند فراهم کردن فضای بیشتر برای عرضه کنندگان مواد اولیه، ماشین آلات و ارایه دهندگان خدمات فنی و مهندسی باشد و محصولات نهایی به نمایشگاه های تخصصی هدف خود هدایت شوند، همچنان اراده ای جدی برای آن وجود ندارد. 

سایت ایران پلاست هم بخش انگلیسی فعال و روزآمدی ندارد. حتی در بخش فارسی هم اطلاعات و اخبار زنده و مستمری وجود ندارد. اگر بپذیریم چنانکه مدیر این دوره معقتد بود، روابط عمومی NPC به عنوان دبیرخانه دایمی این رویداد شناخته می شود، حالا که شورای سیاست گزاری نیز در کنار نمایشگاه شکل گرفته می توان از همین امروز برنامه ریزی برای ایران پلاست بعدی را با جلب نظرات پیشنهادی و انتقادی ذینفعان آغاز کرد. 

تبسم علیزادمنیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا