اخبار

عدم حضور رسانه های تخصصی مستقل در جلسات مشترک تشکل ها با نهادهای دولتی به نفع کیست؟

بسپار/ ایران پلیمر چندی است که جلسات نهادها و سازمان های دولتی از پتروشیمی گرفته تا وزارت خانه های مرتبط مثل صمت بدون حضور خبرنگاران رسانه های تخصصی برگزار می شود. چرا؟

به نظر می رسد مدیران وزارتخانه ها و سازمان ها تعمدا از دعوت و حضور رسانه های تخصصی مستقل برای حضور در جلسات مشترک با صاحبان صنعت استنکاف می کنند. این در حالی ست که ابزارهای رسانه ای در تمام دنیا نقش مثبت وجودی خود را در جلوگیری از ساختارهای فساد و کج روی ها نشان داده اند و تردیدی در این خصوص وجود ندارد.

می شود حدس زد که مدیران دولتی تمایل چندانی ندارند تا زیر ذره بین رسانه ها قرار یگیرند و تا آنجا که ممکن باشد با حضور هر نماینده رسانه ای مخالفت می کنند و به درخواست های آنها برای شفاف سازی در قالب مصاحبه های اختصاصی هم نهایتا جواب منفی می دهند. رسانه های تخصصی هم خبرگزاری ها و روزنامه های پرتیراژ نیستند تا متقابلا بتوانند جایگاه آنها را در زمان نیاز به اخذ رای و تایید با ارایه مستندات مورد اثر احتمالی قرار دهند! (هر چند به زودی این امکان را نیز به دست خواهند آورد. این روندی است که با قدرت گرفتن اقتصاد غیردولتی و غیرنفتی لاجرم طی خواهد شد.)

اما آنچه که نسبت به آن بعد از حضور 22 سال فعالیت در فضای رسانه ای تخصصی در بخش مکتوب و برخط، انتقاد و گلایه دارم این است که چرا صاحبان صنعت و خصوصا اعضای هیات مدیره تشکل ها با این جریان همسو هستند؟! می خواهم از این دوستان بخواهم تا چند دقیقه فکر کنند که آیا این همداستانی تا امروز به نفع آنها و بدنه صنعت پلیمر و پوشش تمام شده یا به ضرر آن؟

چگونه است که انتظار (به حقی) می رود تا به وقت لزوم رسانه ها حامی تصمیمات و عملکردهای صنعت باشند اما در مقابل صنعت حاضر به قبول جایگاه و شان رسانه های تخصصی حوزه فعالیت خود نیست؟

قابل درک است که با توجه به فعالیت های رسانه ای برخی تشکل ها، این دور زدن رسانه های تخصصی مستقل در راستای نوعی انحصارطلبی خبری تلقی شود، ولی تجربه و زمان نشان داده که این روند نه به تضعیف رسانه های مستقل که به اجحاف بیشتر به صنعت مورد مثال ما یعنی پلیمر و پوشش منتهی شده و می شود، چنانکه تا امروز شاهد آن بوده ایم.

با توجه به رویکرد این رسانه و عملکرد صرفا تخصصی آن، یک بار دیگر، هم مدیران دولتی و هم مدیران تشکل ها را توجه می دهم که حضور نمایندگان و خبرنگاران رسانه ها در جلسات تخصصی میان به اصطلاح پایین و بالادستی، قطعا (همچون همتایان خود در کشورهای توسعه یافته) می تواند به انعکاس مطلوب تر دیدگاه ها و ایجاد فضای نقد و تبادل نظر برای حصول نتایج موثرتر منتهی شود و می تواند راه را بر هدایت صنعت به پستوهای هزارتویی که در آن با تفرقه افکنی می شود حاکم ماند، ببندد.  / تبسم علیزادمنیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا