اخبار

اختصاصی بسپار/تحلیل های اقتصادی صاحبان صنعت پلیمر و پوشش در خصوص سال های 1401 و 1402/ محمدعلی سفیدابی، شیمیایی معدنی همدان: تورم بالا و انتظارات تورمی دنباله دار …

بسپار/ ایران پلیمر  سال بد سال باد سال اشک سال شک …

بدون هیچ توضیح و حاشیه نویسی، آنچه در ادامه می خوانید پاسخ گروهی از مدیران صنعت پلیمر و پوشش به سوالاتی است که در ابتدای مطلب آورده ایم. نمی خواستیم کامتان را تلخ تر کنیم. می خواستیم همه مان بدانیم در وضعی که هست چه قدر شبیهیم.

– مهم ترین رویداد اقتصادی سال 1401 چه بود و چه تاثیراتی روی کسب و کار شما در صنعت پلیمر و پوشش داشت؟

– مثبت ترین و منفی ترین تصمیم اقتصادی دولت در سال 1401 را چه می دانید؟

– بزرگترین دستاورد سازمان شما در سال 1401 چه بود؟

– بزرگترین چالشی که در سال 1401 در حیطه فعالیت حرفه ای و تخصصی خود با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

-پیش بینی شما برای آینده اقتصادی کشور چیست؟

– نکته دیگری را اگر لازم می دانید، بفرمایید.

 (این گفت و گوها در شماره نوروزی مجلات بسپار و پوشرنگ به چاپ رسیده و به تدریج منتشر خواهد شد.)

 

محمدعلی سفیدابی: به نظر من مهمترین رویداد اقتصادی سال 1401 تورم افسار گسیخته ای بود که تمام برنامه ریزی های تولید و سرمایه گذاری و اجرای طرح های توسعه را مختل کرد.

در مورد تصمیمات مثبت و منفی اقتصادی دولت در سال 1401، من تصمیم مثبتی از دولت ندیدم، اما اجرای طرح حذف دلار 4200 تومانی بدون برنامه ریزی و پیش بینی سازوکار لازم و  عدم کنترل عوارض این تصمیم بر معیشت مردم و اقتصاد جامعه، منجر به تورم شتابان دیگری در جامعه شد که عوارض آن همچنان ادامه دارد.

در مورد دستاورد سال 1401، شرکت شیمی معدنی همدان یک شرکت دانش بنیان است و توانائی تولید انواع مختلف کربنات کلسیم رسوبی به لحاظ شکل کریستال ها و اندازه ذرات آنها را دارد.

ما در سال 1401 موفق به تولید یک نوع کربنات کلسیم رسوبی شدیم که می تواند در تولید مستربچ سفید تا 30% جایگزین دی اکسید تیتانیوم شود که موجب کاهش چشم گیر هزینه های تولید خواهد بود.

در مورد چالش های 1401، قطع برق در تابستان، حتی در بعضی از شهرک های صنعتی در زمستان نیز قطع برق داشتیم و قطع گاز در زمستان موجب خسارت های سنگینی برای صنایعی شد که کوره دارند و یا گاز ماده اولیه آنها می باشد.

همچنان که توضیح دادم تورم افسار گسیخته طرح های توسعه را تحت الشعاع قرار می دهد به نحوی که طرح های توسعه با نرخ تورم پیش بینی شده توسط دولت در حدود 20% توجیه اقتصادی داشت، اما وقتی تورم واقعی در اقتصاد کشور به حدود سه برابر افزایش پیدا می کند طرح دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

مشکل مضاعف وقتی است که % 40-30 طرح اجرا شده باشد و بقیه طرح اولا با کمبود بودجه مواجه می شود زیرا بانک ها به تعهدات‌ خود برای پرداخت به موقع تسهیلات تصویب شده و حتی زمان بندی شده عمل نمی کنند.

ثانیآ سرمایه گذاری انجام شده، یک سرمایه فریز شده خواهد بود و قابل استفاده و بهره برداری نیست.

این شرکت با این مشکل در سال 1401 مواجه شد.

پیش بینی من برای اقتصاد کشور در سال آینده، تداوم نرخ تورم بالا است. تورم بالا طی دو سال اخیر موجب انتظارات تورمی بالاتری در سطح جامعه شده است که این امر نیز موجب تشدید تورم می شود. به نحوی که آحاد جامعه برای حفظ ارزش دارایی هایشان به طرف سکه و طلا و ارز و ملک  و مسکن سوق داده می شوند.

برای برون رفت از وضع موجود، دولت باید در سیاست ها و تصمیمات اقتصادی خود تجدید نطر کند. چالش های به وجود آمده در دو سال اخیر را بررسی و آسیب شناسی کند.

دولت باید با بخش خصوصی که محور اصلی توسعه پایدار و اشتغال زائی است و بیشترین آسیب را از تصمیمات اقتصادی ناکارآمد می بیند، در تعامل باشد. مدیران با تجربه بخش خصوصی را در تصمیمات اقتصادی مهم مشارکت دهد و از تجربیات بخش خصوصی استفاده کند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 245 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا