اخبار

مسوولیت اجرایی کمیته TC61 به انجمن ملی پلیمر واگذار شد

بسپار/ایران پلیمر تدوین و تنظیم قوانین و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی، شاخص پیشرفت نظم و قانون در توسعه پایدار، گسترش صنایع، ارتقاء اقتصاد کلان، حفظ ایمنی عمومی‌ و پیشرفت‌های بازرگانی و تجاری کشورها شناخته می‌شود و اعتبار هر یک از کشور‌ها در سطح جهان به گونه‌ای روز افزون با حفظ استانداردها در بخش‌های مختلف ارزیابی می‌شود.

ایران سال‌هاست که به واسطه کمیته‌های مختلف زیر نظر سازمان ملی استاندارد سعی در مشارکت در تدوین و تنظیم استانداردهای بین‌المللی دارد. کمیته TC61  یکی از همین کمیته‌هاست که قرار است از اواخر مهرماه مسئولیت آجرایی آن بر عهده « انجمن ملی صنایع پلیمر ایران» قرار گیرد و با توجه به مرجعیت این انجمن، به نظر می‌رسد آینده روشنی برای تدوین استاندارد‌های بین‌المللی و تامین منافع ایران در جوامع جهانی در راه است.

به گزارش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، امروزه به واسطه توجه کشور‌ها به حفظ منافع تجاری در سطح بین‌المللی، مشارکت در تدوین استاندارد‌های بین‌المللی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و کشور‌های پیشرفته در سطح دنیا سعی دارند با مشارکت فعال در تدوین این استاندارها منافع ملی خود را در استاندارد‌های مذکور لحاظ کنند.

سازمان ملی استاندارد نیز سعی کرده در راستای حفظ منافع ملی، با ایجاد دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی در ساختار سازمان ملی استاندارد ایران، فعالیت‌های بین‌المللی خود را به خصوص در طی سال‌های اخیر ارتقا دهد. مشارکت فعال در تدوین استانداردهای بین‌المللی به عنوان یکی از اولویت‌های کاری این سازمان به شمار می‌آید. سازمان ملی استاندارد ایران، در سازمان‌های بین‌المللی استاندارد سازی نظیر IEC،ISO، CODEX، OIML و همچنین سازمان‌های منطقه ای SMIIC و RISCAM به عنوان نماینده کشور، عضو بوده و در فعالیت‌های این سازمان‌ها، با لحاظ اولویت‌ها و ملاحظات ملی، مشارکت طیف فراگیر گروه‌های ذینفع و ذیربط را مورد توجه قرار داده است.

کميته TC61 با هدف تعيين روش‌هاي آزمون، مشخصات، ويژگي‌هاي مواد و محصولات پلاستيکي درکميته فني سازمان بين المللي استاندارد( ISO) در سال 1947 تاسيس شد. ایران نیز نزدیک به یک دهه است که در این کمیته عضو است و در تدوین و تنظیم استانداردهای زیر مجموعه این کمیته نقش دارد.

 

آنچه بر کمیته TC61 در ایران گذشت

27 آذر ماه سال 1392 نشستی تحت عنوان نشست تاسيس کميته فني ISIRI/TC61  (پلاستيک‌ها) با حضور جمعي از متخصصان در اداره کل استاندارد استان آذربايجان شرقي برگزار شد.

در اين نشست سودابه يحيي زاده، مديرکل دفتر مطالعات تطبيقي و مشارکت در تدوين استانداردهاي بين المللي،  مطالبي درخصوص سياست‌ها، برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين دفتر عنوان کرد و در ادامه نشست با برگزاري انتخابات، سلامي حسيني به عنوان رئيس ، ميرحسيني به عنوان نايب رئيس و شهاب اخياري به عنوان دبير کميته TC61معرفي شدند.  بدین ترتیب کمیته TC61 زیر نظر دانشگاه مراغه در آذربایجان شرقی قرار گرفت و فعالیت این کمیته از همان جا آغاز شد. با این حال گذشت زمان بر این کمیته نیز سایه افکند و کم کم انفعال به رکن اصلی اعضای این کمیته تبدیل شد. به همین دلیل هم اداره استاندارد تصمیم گرفت تا طرحی نو در اندازد و در همین راستا و با تکیه بر همکاری‌های چشمگیر «انجمن ملی صنایع پلیمر ایران»، اداره استاندارد تصمیم گرفت تا این بارکمیته TC61 زیر نظر این انجمن فعالیت خود را ادامه دهد. پس از جلسات بسیاری که برگزار شد سرانجام دکتر برمک قنبر پور که سمت نائب رئیس دوم انجمن ملی صنایع پلیمر ایران را بر عهده دارد به عنوان رئیس این کمیته، مهندس علیرضا صحاف امین که ریاست کمیته استاندارد انجمن را بر عهده دارد به عنوان نائب رئیس کمیته TC61 و مهندس فاطمه سلمانی که دبیریِ کمیسیون فنی و آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران را عهده دار است به عنوان دبیر این کمیته معرفی شدند.

حفظ منافع ملی به واسطه کمیته TC61

علیرضا صحاف امین، رئیس کمیته استاندارد «انجمن ملی صنایع پلیمر ایران» در رابطه با کمیته TC61 می‌گوید:« کمیته TC61 یکی از TC‌های مهم کمیته متناظر بین‌المللی سازمان بین‌المللی ISO است که در ایران نیز فعالیت دارد و مسئولیت اجرایی آن از اواخر مهر ماه به «انجمن ملی صنایع پلیمر ایران» منتقل خواهد شد.»

او در رابطه با فعالیت‌های این کمیته توضیح می‌دهد:« کمیته TC61 یکی از مهم ترین و پایه ای ترین کمیته‌ها با موضوع پلاستیک‌هاست که با 11 زیر گروه، استانداردهای بین‌المللی را تدوین می‌کند. این کمیته مسائل مختلف مربوط به حوزه پلاستیک از جمله ترمینولوژی و تعاریف اولیه آن را تا خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی و همچنین مسائل محیط زیستی، کامپوزیت‌ها و غیره را مورد بررسی قرار داده و استاندارهای لازم در این رابطه را تدوین و تنظیم می‌نماید. این کمیته تا کنون 731 استاندارد تدوین شده دارد، 90 استاندارد در دست تدوین دارد و در دنیا نیز 35 کشور عضو فعال این کمیته هستند. ایران نیز یکی از اعضای فعال این کمیته به شمار می‌آید. 38 کشور نیز ناظر فعال این کمیته به شمار می‌آیند.»

نائب رئیس کمیته TC61  در ایران در رابطه با تامین منافع ملی کشورمان توسط کمیته TC61 می‌گوید:« مهم ترین دلیل حضور ایران در استاندارد‌های متناظر بین‌المللی این است که بتواند منافع بومی- محلی خودش را در استاندارد های جدید حفظ نماید و از اینکه استانداردها به نفع برخی کشور‌ها تنظیم شود جلوگیری نماید. در کشور ما صنایع پلاستیک یکی از صنایع پیشرو و صادرات محور است؛ از سوی دیگر منطقه جغرافیایی که در آن قرار داریم سبب شده تا در امر صادرات مواد اولیه و محصولات ساخته پلیمری  دارای مزیت رقابتی باشیم. بنابراین ما می‌توانیم با جمع آوری نظرات بومی‌ و تخصصی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف، منافع بومی ‌و ملی خود را حفظ نماییم.»

 

کمیته TC61، محفلی برای متخصصان

صحاف امین در رابطه با مزایایی که این کمیته برای انجمن ملی صنایع پلیمر ایران دارد نیز معتقد است:« با توجه به این که در حال حاضر انجمن ملی صنایع پلیمر ایران مرجعیت خودش را در مسائل مختلفی مانند قیمت گذاری ، ارتباط با نهادهای دولتی، قانون و سیاست گذاری به ثبات رسانده است، من فکر می‌کنم کمیته TC61 نیز از جنبه علمی‌ و استانداردی می‌تواند تشکیل یک اتاق فکر علمی را به انجمن ملی صنایع پلیمر ایران منتقل کند و منجر شود تا افراد صاحب نظر این صنعت از جمله اعضای هیئت علمی‌دانشگاه‌ها، اعضای انجمن‌های عضو و سایر افراد متخصص در آن جمع شوند تا به تهیه و تنظیم استاندارد‌ها و حفظ منفعت ملی کمک نمایند. از آن جایی که استانداردهایی که در دنیا تنظیم و تدوین می‌شوند به استاندارد‌های ملی ما نیز تبدیل خواهند شد ما می‌توانیم از ابتدای امر تدوین با در نظر گرفتن همه جوانب زنجیره ارزش پائین دستی، منافع کشور را نیز در این استاندارد‌ها لحاظ کنیم.»

رئیس کمیته استاندارد انجمن ملی صنایع پلیمر ایران درباره آینده کمیته TC61 در ایران می‌گوید:« آینده کمیته TC61 در ایران بیشتر به این موضوع بستگی دارد که ما چطور ساختار مشارکتی و اتاق فکر را برای دسته‌های مختلف این کمیته‌ها تشکیل بدهیم. قطعا اگر یک کار جمعی صورت بگیرد نظرات پخته تر می شوند. چون همه نظراتی که مطرح می‌شود در یک بازه زمانی محدود خواهند بود بنابراین باید هم نظرات پخته و علمی‌ مبتنی بر صنعت باشند و هم در بازه زمانی محدود این نظرات مطرح شوند. من فکر می‌کنم انجمن ملی با ساختاری که دارد بتواند این کار را انجام دهدو در این کمیته‌ متناظر انجمن ، یک کار جمعی و علمی صورت بگیرد، به طوری که همه انجمن‌های مرتبط و ذینفع در آن دخیل باشند. امیدواریم بتوانیم با افرادی ارتباط بر قرار کنیم که هم جنبه علمی ‌مناسبی داشته باشند و هم زمان کافی داشته باشند تا ما بتوانیم در بازه زمانی کوتاهی که وجود دارد نظرات را منتقل کنیم. من به آینده این کمیته بسیار خوشبین هستم.»

وی در انتها تصریح کرد:« من فکر می‌کنم کمیته TC61 می‌تواند از این به بعد به عنوان پایه و اساس همایش‌های فنی و استاندارد انجمن ملی مطرح شود و با مدیریت درست می‌توان در آینده کارگروه‌های کاری برای آن در نظر گرفت و نتیجه این کارگروه‌ها را در همایش‌های فنی و سالانه «انجمن ملی صنایع پلیمر ایران »به استحضار ذینفعان، شرکت‌های تولیدی و اعضای انجمن رساند.»

 

گامی بلند در جهت حفظ منافع ملی

در شرایط فعلی که تحریم ها از یک سو و شرایط اقتصادی از سوی دیگر دستان تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بسته است، حضور فعال چنین کمیته ای می تواند با تاثیر در جوامع بین المللی تا حد زیادی منافع ملی را حفظ و حراست کرده و در همین راستا شرایط را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسهیل نماید و این گام بلندیست که« انجمن ملی صنایع پلیمر ایران» در جهت حفظ منافع ملی برداشته است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا