اخباراخبار ویژه

مهرداد صادقی نکو، رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک در گفت و گو با بسپار: تنها راه چاره، تولید برق هسته ای است

بسپار/ ایران پلیمر مهرداد صادقی نکو، رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک و مدیرعامل شرکت راهبرپلاستیک در گفت و گو با خبرنگار بسپار دیدگاه های خود را در مورد قطعی مکرر برق و تاثیر آن بر تولید و صنعت پلاستیک بیان کرد: باید عرض کنم که ما اولین تشکلی بودیم در کل صنایع کشور  که در دوم خرداد ماه امسال به وزیر صمت بابت قطعی های برق نامه زده و اعتراض خود را عنوان کردیم. چون قابل پیش بینی بود که قطعا خسارات جبران ناپذیر شامل حال همکاران عزیز و صنعتگران خواهد شد. امروز هم شاهد این خرابی و خسارات به خطوط تولید همکاران هستیم. به خاطر افزایش قیمت ماشین آلات و تجهیزات و از آن مهم تر تحریم ها، برخی از همکاران در تهیه تجهیزات آسیب دیده به دلیل قطعی های برق، روزهاست خطوط تولیدشان متوقف شده و واقعا از لحاظ روحی و روانی تحت فشار بدی قرار دارند. هر روز دو یا سه تماس و مکاتبه داریم که به خاطر این قطعی ها معترض هستند تا جایی که تقاضای تجمع اعتراضی در مقابل وزارت نیرو را مطرح کرده اند .

بیشتر شکایات همکاران در مورد تخریب بوردهای الکترونیک، الکترموتور، ربات ها، تخریب مواد اولیه و ستاپ مجدد دستگاه هاست که تقریبا با قطعی های شش تا هفت ساعته با توجه به راه اندازی مجدد دستگاه ها حدود یک و نیم شیفت کاری را از دست می دهند.

 

او در خصوص قطعی برق در شهرک های صنعتی افزود: در شهرکهای صنعتی تا حدی قطعی برق دارای برنامه است ولی باز هم خسارات به مواد اولیه و کاهش تولید به خاطر بعضا قطعی های شش تا هفت ساعته وجود دارد. عملا واحد تولید یک شیفت کاری را از دست می دهد! و از طرفی واحد فروش و اداری و مالی نیز به خاطر قطعی برق و عدم ارتباط با اینترنت به دلیل طولانی بودن قطعی ها عملا تعطیل شده است. شهرکها دارای هیچ امکانات اضطراری نیستند و به نظرم باید برای تامین و تهیه موتور برق های گازی دولت به کمک واحدهای تولیدی بیاید.

 

صادقی نکو همچنین گفت: خود ما در شهرک صنعتی چون قطعی ها با کمی برنامه است، سعی کردیم از قبل خود را برای قطعی آماده کنیم تا به ماشین آلات خسارت کمتری وارد شود. در زمانهای قطعی برق، پرسنل را به کارهای مونتاژ اضافه می کنیم ولی زمان قطعی ها اینقدر زیاد است که خیلی وقتها پرسنل بیکار هستند و مجبور به تعطیلی هستیم که باعث کاهش حقوق پرسنل و اعتراض آنها می شود. چون واقعا پرسنل روی ساعت کار خود از لحاظ درآمدی حساب کرده اند. در واحد تهران ما که اصلا برنامه ای وجود ندارد و در ساعتهای متفاوت از سه تا هفت ساعت قطعی شامل حال ما می شود و برنامه های اعلامی پیامک شده نیز اجرا نمی شود. وقتی اعتراض می کنیم به ادارات و نواحی برق اعلام می کنند که اگر مطابق با برنامه اعلامی برق را قطع کنیم کابل دزدها کابلهای برق را می دزدند! به خاطر همین اصلا برنامه های اعلامی نمایشی است …

البته به نظر بنده در مورد قطعی ها باید مجلس وارد عمل شده و بررسی های دقیق تری انجام دهد. چون حتی در قطعی ها هم عدالت برقرار نمی شود مثلا خیلی از صنایع در همین جاده مخصوص قطعی ندارند یا حتی در خیلی از مناطق تهران شاهد قطعی برق منازل نیستیم .

 

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک در پایان به راه حل خود برای برون رفت از این شرایط اشاره کرد: به نظرم تنها راه چاره سرعت بخشیدن و اجرایی کردن تولید برق هسته ای طبق برنامه های مصوب است. به هر حال دنیا و بخصوص کشور ما با بی آبی مواجه است و از طرفی باد و خورشید پاسخگوی این مصارف نیست و نیروگاه های فسیلی نیز با موضوع محیط زیست جهانی و جرایم رو به رو هستند. تنها و بهترین راه حل برای تولید برق، نیروگاه های هسته ای است. از طرف دیگر با جایگزین کردن ماشین آلات روز و کم مصرف جدید به جای ماشین آلات فرسوده و قدیمی در صنایع باید به سمت کاهش مصرف و بهینه مصرف کردن برق برویم که آن نیز نیازمند کمک دولت در تامین نقدینگی و همچنین اجازه برای ورود ماشین آلات نو با مصرف بسیار کم هستیم که البته اذعان می کنم این همت را در دولت فعلی نمی بینیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا