اخبار

مهرداد صادقی نکو، رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک: افزایش حقوق با تحریک تقاضا به نوعی به خود تولیدکنندگان در مورد بازار داخلی کمک خواهد کرد

بسپار/ ایران پلیمر مهرداد صادقی نکو رییس هیات مدیره انجمن صنایه همگن پلاستیک و مدیرعامل راهبرپلاستیک در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار بسپار نقطه نظرات خود را در خصوص تعیین میران حذاقل حقوق و دستمزدها در سال جاری و وضعیت اقتصادی جدید صنعت پلاستیک با توجه به شیوع کرونا بیان کرد.

او گفت: در مورد حقوق سال جاری ابتدا باید عرض کنم که اکثریت جامعه ما حقوق بگیر هستند یا از بخش خصوصی و یا دولتی. یکی از راههای رونق تولید که باعث جهش تولید نیز خواهد شد ایجاد تقاضا در مشتریان است. اکثر تولیدات ما در صنایع تکمیلی مورد مصرف همین حقوق‌بگیران بوده و نه قشر مرفه جامعه. حقوق بگیران هم  که اگر قدرت خرید نداشته باشند باعث کاهش تقاضا و حتی زیان واحدهای تولیدی به خاطر هزینه های ثابت شان می شود. از اینرو افزایش حقوق به نوعی به خود تولیدکنندگان در مورد بازار داخلی کمک خواهد کرد، البته در بازارهای صادراتی ممکن است اثر منفی داشته باشد.

برابر با ماده ۴۱ قانون کار باید افزایش دستمزد  مطابق با تورم موجود در جامعه باشد اما چون خود دولت یکی از بزرگترین کارفرمایان است هیچ گاه این امر محقق نشده و از اینرو دریافتی حقوق بگیران اول صرف تولیدات اختصاصی دولت که گران شده مثل آب، برق، گاز، بنزین و… می شود و اگر چیزی در آخر ماه مانده وجود داشت ممکن است صرف خرید از صنایع تکمیلی شود!

از این بابت در چند سال گذشته شاهد از دست دادن قدرت خرید حقوق بگیران بوده ایم. به نظر بنده چون حداقل حقوق دولتی ها حدود دو میلیون  و هشت صد هزار تومان برای امسال بوده، حقوق بالای دو میلیون و پانصد هزار تومانی برای امسال کارگران دور از ذهن به نظر نمی رسد.

وی همچنین در مورد موضوع کرونا و اثر آن بر صنعت پلیمر گفت: تعطیلی های ناخواسته و ترس از کرونا که به حق هم هست، از اسفندماه تاکنون زیان زیادی را به واحدهای تولیدی وارد کرده. از طرفی در صورت خاتمه قرنطینه نیز به خاطر ترس مردم برای حضور در بازار و مراکز خرید و همچنین  اجرای پروتکل‌های بهداشتی و بالا رفتن هزینه های تولید رکود و زیان بیشتری متحمل خواهیم شد. تا وجود این میهمان ناخوانده هست این وضعیت هم ادامه خواهد داشت. در صورت رفع کامل این بیماری حال با کشف داروی موثر و یا واکسن قطعاً شاهد افزایش تقاضا به دلیل اثرات قرنطینه چه از لحاظ روانی و چه از  لحاظ شروع کامل همه فعالیت ها خواهیم بود که خود نیز به خاطر کاهش  یا عدم  تولید در زمان قرنطینه گرانی و تورم را در بر خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا