اخبار

گفت و گوی ایران پلیمر با آرمین اکبری، مدیرعامل آذرخش صنعت پویا پارس: بازوی فنی در کنار بازرگانی ماشین آلات ضرورت است

بسپار/ ایران پلیمر آرمین اکبری، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و کارشناسی ارشد MBA است. از سال 1384 در صنعت پلاستیک در بخش واردات و فروش خطوط اکستروژن برای تولید انواع کامپاند، پروفیل، ورق و لوله های پلیمری فعال بوده و در این دوره از نمایشگاه ایران پلاست، یعنی دوره هفدهم با شرکت آذرخش صنعت پویا پارس حضور داشت.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایران پلیمر گفت: ما تا امروز نزدیک به 700 خط در ایران و کشورهای اطراف مانند افغانستان، ترکیه، عراق و آذربایجان راه انداری کرده ایم. از زمان کرونا اتفاقی که افتاد این بود که شرکت های خارجی به خصوص چینی ها نمی توانستند خدمات بدهند و ما به ناچار در این زمینه مستقل شدیم و از این استقلال یک بیزینس جدید بیرون آمد که آن هم فروش خدمات شامل نصب، راه اندازی و آموزش، فرمولاسیون و دانش فنی در صنعت اکسترودر بود. هم در ایران و هم در منطقه. اعتقاد ما این است شرکتی که کار بازرگانی می کند باید بخش فنی قوی در کنار خود داشته باشد. تمرکز صرف روی تعداد فروش ماشین آلات فایده ای ندارد و کار کیفی و عمیق مهم تر است. این تفاوتی هست که ما سعی کردیم نسبت به دوستان دیگری که در این صنعت هستند، ایجاد کنیم.

اکبری در ادامه گفت: در بحث ماشین آلات، پارسال خط کاغذ سنگی را معرفی کردیم که خب امسال هم روی آن تمرکز داریم. کاغذ سنگی، صنعتی سبز است و با توجه به نبود یا کمبود چوب و آب در ایران کاغذی هست که در ان هیچ چوب یا آبی استفاده نمی شود. دوستدار محیط زیست است و بارها قابلیت بازیافت دارد و ۷۰ درصد آن کربنات کلسیم و بقیه پلیمر است. در این زمینه ما مشغول هستیم و کل پکیج شامل ماشین الات، دانش فنی و فروش این صنعت را ارایه می کنیم.

وی همچنین از تفاوت های فناوری در ایران و کشورهای صنعتی گفت: از دید بازرگانی چون تکنولوژی روز را می توان وارد کرد چالشی وجود ندارد، حتی با وجود تحریم ها. البته همانطور که اشاره کردم به لحاظ خدمات شرکت های اروپایی، امریکایی و حتی چینی تمایلی به آمدن به ایران ندارند. بحث نقل و انتقال دشوار پول هم هست.
به عنوان مثال دستگاه می فروشیم، نقل و انتقال را هم از طریق بانکی انجام داده ایم ولی مجبور شده ایم دستگاه بیاید دبی و از آنجا وارد شود که هم زمان بیشتری می خورد و هم هزینه بیشتری خواهد داشت.
قبلا شدیدا تمایل به ساخت داخلی بود و عوارض گمرکی به دلیل حمایت از ساخت داخل بالا بود. ولی خب خیلی از تکنولوژی ها را در داخل نداریم و خیلی از ماشین الات هنوز به شکل مونتاژ است.

اکبری هدف خود از حضور در نمایشگاه را کمک به رشد صنعت و همگام بودن با صنعت برشمرد: در طول این سال ها صنعت هر دو یا سه سال تغییرات محسوسی داشته. یک زمانی بود که بازار بیشتر روی ماشین الات لوله بود ولی حالا ماشین الات کامپاند و مستربچ.
اکسترودرهای دو پیچ همسوگرد برای تولید کامپاند و مستربچ به ویژه کامپاندهای فیلردار و کامپاندهای تخصصی مثل TPE و TPV ترند بازار هستند.

وی در پایان افزود: در فروش ماشین الات هدف ما بازار داخل است اما در فروش خدمات هم ایران و هم کشورهای اطراف را هدف گرفته ایم. بخصوص عراق و روسیه.
وضعیت صنعت عراق در حالت ۲۰ سال پیش ایران است. تشنه دانش، متخصصین و خدمات فنی هستند. بازار بسیار خوبی است.
اینکه ایران ارتباطات جهانی رو چگونه مدیریت و تسهیل کند که شرکت های ایرنی بتوانند در صادرات به خصوص در صنایع پلیمری از خام فروشی جلوگیری کنند، بسیار نتیجه بخش است. همین صنعت کامپاندینگ جلوگیری از خام فروشی است. ولی اگر قوانین اشتباه وضع بشود که کم هم نیستند، این اتفاق نمی افتد. بازار داخل محدود است.

استقبال از این دوره ایران پلاست خوب و بهتر از پارسال بود.
از سیاست گزاران هم انتظار دارم: تصمیم گیری های درست در مورد قیمت گذاری مواد پتروشیمی داشته باشند. در سیاست های بازگشت ارز تجدید نظر و آن را تسهیل کنند تا برای صادرکننده مقرون به صرفه باشد. شرایط نقل و انتقال آزاد پول را هم فراهم کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا