اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با داوود یعقوبی، مدیر بازرگانی و مدیر واحد رزین شرکت مواد مهندسی مکرر: در یک خودرو 30 کیلو فوم و در یک یخچال 10 کیلو فوم مصرف می شود

بسپار/ ایران پلیمر گروه صنعتی مکرر فعالیت خود را از حدود سه دهه پیش با تولید روکش های اپوکسی و پوشش های ضد خوردگی آغاز کرد.
در حال حاضر این مجموعه تامین کننده نیاز بالغ بر ۱۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در کشور می‌باشد.
تولیدات شرکت حدود ۲۵۰ نوع محصول است که با کاربردهای متفاوت و متناسب با نیاز صنایع کشور عرضه می شود.
داوود یعقوبی، مدیر بازرگانی و مدیر واحد رزین شرکت مواد مهندسی مکرر می گوید: در حال حاضر به بیش از ۲۰ کشور دنیا صادرات داریم و چندین سال متوالی است که صادرکننده برتر استان و صادر کننده نمونه کشور هستیم.
هفت سایت تولیدی در شهرک صنعتی لیا قزوین، دو سایت تولیدی در شهرک صنعتی اشتهارد و دو سایت در منطقه ویژه وابسته به گروه صنعتی مکرر در حال فعالیت است.

بسپار- سبد محصولات و خدمات مکرر متنوع است. لطفا در مورد فعالیت در طول سالهای مکرر با توجه به نیازهای کشور و محصولات تولیدی در حوزه پلی یورتان، اپوکسی، مواد اولیه رنگ و رزین و … بفرمایید.
یعقوبی: ما محصولات متنوعی در بخش پلی اورتان (مواد اولیه تولید فوم های سخت و نرم ) برای ساندویچ پنل ها، فوم یخچالی، فوم مبلی، فوم خوشخواب و کفشی داریم.
به عنوان مثال در یک خودرو حدود سی کیلوگرم فوم جهت صندلی، تو دری و جلو داشبورد یا در یک یخچال حدود ده کیلو گرم فوم استفاده می شود که شرکت مکرر تامین کننده عمده این صنایع (خودرو و لوازم خانگی ) است.
در سالهای نه چندان دور زیره کفش به شکل آماده از کشورهای چین و ترکیه وارد می شد و امروزه با تلاش متخصصان برجسته واحد پلی اورتان و حمایت‌های مدیران ارشد سازمان های کشور در این حوزه کاملا بی نیاز و تولید زیره کفش در داخل با مواد پلی اورتان ما با افتخار تولید و عرضه می گردد.
واحد اپوکسی ما محصولات متنوعی با کاربری در کامپوزیت، کفپوش ها و عایق های الکتریکی متناسب با نیاز کشور و شرایط آب و هوایی ایران طراحی، تولید و عرضه می کند.
این واحد نیاز های بخشی از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را تامین و واحد تولید هاردنر های پلی امین هم از لحاظ تنوع و هم میزان تولید یکی از بزرگترینها در این حوزه در کشور می‌باشد.

بسپار – در بخش خدمات مهندسی و بازرگانی چه فعالیت هایی در مجموعه شما انجام می شود؟
یعقوبی: واحد بازرگانی شیمیایی شرکت مواد مهندسی مکرر تامین کننده نیازهای حدود ۸۰۰ واحد تولیدی مرتبط با صنایع رنگ، رزین، چسب، مستربچ و پلاستیک در کشور است.
این واحد تامین کننده مواد کاربردی و خاص پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها که در تامین آن با مشکل مواجه هستند، بوده و نیز ادتیوهای مورد نیاز این صنایع را تامین می کند.
واحد رزین سازی مکرر که یکی از بزرگترین واحد های تولیدی در کشور است؛ در بخش تولید رزین های الکیدی، اکریلیک های پایه حلالی و هاردنر های پلی امید فعالیت دارد و با توجه به اینکه این محصولات برای رنگ سازی ها جزو مواد اولیه می‌باشند؛ واحد رزین سازی زیر مجموعه واحد بازرگانی شیمیایی فعالیت گسترده دارد.
ما در بخش الکید هر سه گرید لانگ، مدیوم و شورت اویل را متناسب با نیاز و سلیقه ی مشتریان داخلی و خارجی، طراحی و تولید می کنیم.
در بخش رزین‌های اکریلیک گریدهای ترموست، ترمو پلاست و اکریلیک پلی ال ها را با کیفیت بالا و نیاز مشتری تولید و عرضه می نماییم.
در بخش تولید هاردنر های پلی امید که مورد استفاده در تولید رنگهای اپوکسی و پوشش های ضد خوردگی می باشد؛ گریدهای متنوعی را تولید می کنیم و دو گرید ۱۲۵ و ۱۴۰ ما جزو محصولات اختصاصی این حوزه است که این دو گرید به مقدار زیادی وارد می شد که ما در بخش تحقیق و توسعه برای اولین بار در ایران کدهای فوق را طراحی و دقیقا مشابه خارجی تولید و صنعت را بی نیاز از واردات کردیم.

بسپار – فناوری های روز در حوزه تولیدات شما کدام است و تا چه حد آنها را پیاده سازی کرده اید؟
یعقوبی: ما در حوزه های مختلف زیر مجموعه مواد پلی یورتان به صورت مثال زیره کفش تولیداتی انجام دادیم که صفر تا صد آن در داخل صورت می گیرد. در بخش اپوکسی یک سری هاردنر های پلی آمین با شرایط خاص و با هزینه مناسب بازار درحال تولید است.
در بخش آلکید های تخصصی بومی سازی رخ داده و تمامی مواد وارداتی را از چرخه تولید این نوع محصولات حذف کردیم و یک مواد داخلی و بومی را جایگزین کردیم و دست به رزین های تخصصی زدیم. درباره پلی آمید ها ما سه گرید از هاردنر هایی که تولید نمیشدند را بومی سازی و تولید می کنیم. راکتور های موجود در تولید از جمله تجهیزات به روز شناخته می شوند و در کمتر شرکت هایی تجهیزات ما را می بینید چرا که اکثر ماشین آلات در مجموعه خودمان و با نیاز های خودمان طراحی و تولید شده است. در حال حاضر در پی اخذ گواهی آزمایشگاه مرجع برای محصولاتمان هستیم و یکی از اتفاقات خوبی که وجود دارد این است که گمرک داخل مجموعه خودمان وجود دارد و جزو معدود شرکت هایی هستیم که گمرک در اختیار داریم.
همانطور که اشاره کردم در همه ی واحدهای زیر مجموعه شرکت مواد مهندسی مکرر با تجهیزات به روز و نیرو های مجرب بخشی از تولیداتمان را با فن آوری نوین به روز رسانی و عرضه کرده ایم.
به عنوان مثال مواد اولیه تولید زیره کفش در واحد پلی اورتان، هاردنرهای پلی آمین با سرعت خشک شدن بالا و جذب رطوبت بسیار پایین در واحد اپوکسی و هاردنر ۱۴۰ و ۱۲۵ و همچنین شورت اویل سریع خشک بدون هیچ مواد وارداتی و کاملا بومی در واحد رزین سازی (بازرگانی شیمیایی) از این دسته می‌باشند.

بسپار – به عنوان یک شرکت دانش بنیان معتقدید که واحدهای مبتنی بر فناوری و دانش در کشور خصوصا در سالهای اخیر (در سایه تحریم ها و معضلات ارزی و …) چه فرصت هایی داشته اند برای رشد و توسعه و چه چالش هایی؟
یعقوبی: با نگاه بسیار خوب مدیران ارشد سازمان، فعالیت های خوبی در بخش دانش بنیان صورت گرفته و در دوران تحریم کارهای خوبی علی رغم تمامی سنگ اندازی ها در سالهای گذشته در شرکت انجام شده. در حال حاضر در تمامی گروه های تولیدی ما چندین محصول دانش بنیان وجود دارد که نگاه به جلو که جزء شعار های مجموعه ماست را تحت پوشش قرار می دهد.
نقش اساسی شرکت های دانش بنیان به عنوان موتور اقتصادی کشور و ارزش افزوده ی بالایی که ایجاد می کند بسیار حائز اهمیت است.
همکاری نزدیک و تنگاتنگ دانشگاه ها با صنایع، ایجاد بانک پژوهشی با محوریت نخبگان و تلاش برای ایجاد اقتصاد پایدار مبتنی بر نگاه به داخل از نقاط قوت دانش بنیان ها است.
عدم تشکیل بنیاد دانش بنیان ها جهت تسهیل در ارایه محصولات در بازارهای داخلی و خارجی، عدم تسهیل اعطای وام ها و وجود بروکراسی های اداری از چالش های این حوزه است.

بسپار – در بخش تولید کشور چه مشکلاتی می بینید و در بخش بازرگانی چه طور؟
یعقوبی: در بخش تولید با چند موضوع دچار چالش های بزرگی هستیم که از جمله آنها می توان به تامین مواد اولیه و قیمت های سینوسی که تاثیر آنها بر فعالیت ما مستقیم است، عدم حمایت های صادراتی و مواجه با سنگ اندازی های مختلف در بخش صادرات اشاره کرد. عدم حمایت در بخش تولید مثل مشکلات برق در فصل تابستان و مشکل گاز در فصل تابستان و عدم حمایت بانک ها همه گیر است.
در بخش بازرگانی همواره در بخش انتقال نقدینگی، حمل و نقل و تامین ارز با مشکل مواجهیم. امیدواریم این سنگ اندازی ها برداشته شود و اجازه دهند کارمان را انجام دهیم.
همچنین با توجه به نیاز اولیه تولید به بازرگانی به این مشکلات در بخش بازرگانی اشاره و تاکید می کنم: با توجه به قوانین جاری، چالشهای زیادی در بخش بازرگانی در مواجهه با قوانین وزارت صمت (ثبت سفارش)، بانک مرکزی (تخصیص ارز) و گمرک (ترخیص کالا) وجود دارد.
محدود کردن کسب مجوز و ثبت سفارش ها که هیچ معیار شفافی برای سنجش آن ارائه نشده دغدغه دیگر تولیدکنندگان است. در واقع تمرکز وزارت صمت روی کالاهای تجاری ست تا کالاهایی که نیاز اصلی تولید کشور به شمار می آید.
و این موضوع به همراه تاخیر کشنده در مدت زمان پاسخ ثبت سفارش ها؛ تولید را با چالش جدی مواجه کرده است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 253 دو ماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا