اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با رامین صدر، عضو هیات مدیره و مدیر بازرگانی بسپارلیا: توسعه عمودی به موازات توسعه افقی

بسپار/ ایران پلیمر شرکت شیمیایی بسپارلیا در سال ۱۳۶۸با هدف تولید رنگ های صنعتی فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا تمرکز شرکت بر تولید محصولات فینیشینگ صنعت چرم طبیعی قرار داشت. در سال ۱۳۷۳ شرکت حوزه فعالیت خود را به صنایع دیگر از جمله کفش، چرم مصنوعی، قطعات خودرو، ابر صنعتی گسترش، پلاستیک و صنعت مرکب چاپ گسترش داد.

 بسپار- شیمیایی بسپار لیا شرکتی قدیمی و شناخته شده در بخش مواد شیمیایی و رزین و … است. دقیقا چه سبد محصولاتی را در حال حاضر برای ورود به بازار دارید؟ با چه ظرفیت هایی؟ و برای چه بازارهای هدفی در داخل و خارج؟

صدر:  من از سال  1378 در این شرکت مشغول به کار شدم. شرکت بسپارلیا در ابتدا با نام بسپار در سال 1368 تاسیس شد و در سال 1373 نام شرکت از بسپار به بسپار لیا تغییر پیدا کرد و علت پسوند “لیا” هم ثبت مجموعه ما در شهرک صنعتی لیای قزوین بوده در حال حاضر کارخانه ما کمالشهر کرج واقع است. شروع کار ما به دلیل آنکه اعضا و موسسین شرکت عمدتا از مدیران و متخصصین گروه صنعتی کفش ملی بودند در حوزه چرم های طبیعی آغاز گردید و عمده تولیدات ما را محصولات فینیشینگ چرم طبیعی تشکیل می داد. بعدها در اوایل دهه 80 به دلایل متعددی صنعت چرم طبیعی با بحران مواجه شد و این امر باعث شد حیطه فعالیت ما گسترش یابد و به حوزه صنعت کفش که یکی از نزدیک ترین حوزه ها به صنعت چرم طبیعی است ورود پیدا کنیم. البته هنوز هم در صنعت چرم طبیعی با وجود چالشهای فراوان، فعالیت گسترده ای داریم. زمانیکه در حوزه صنعت کفش فعالیت خود را آغاز کردیم، صنعت پلی یورتان در ایران بسیار نوپا بود و واحد های تولیدی اندکی در این حوزه فعالیت داشتند. در ابتدا تمرکز ما بر روی تولید خمیر رنگ های تزریق پلی یورتان معطوف بود که در ترکیب با ایزوسیانات و پلی ال منجر به تولید زیره و یا صندلهای PU می شوند.

کمی بعد وارد تولیدات دیگر در این حوزه، شامل پوشش های مختلف برای فینیشینگ زیره های پلی یورتان، پوششهای فینیشینگ زیره های پی وی سی، پوشش های مختلف جهت چرم طبیعی و چرم مصنوعی رویه های کفش و سیلیکونهای رها کننده قالب شدیم، چرا که در زمره محصولات مکمل صنعت کفش محسوب می گردند. در ادامه با توجه به رشد فزاینده صنعت چرم مصنوعی، تولید خمیر رنگ های PVC و PU جهت تولید چرم مصنوعی را آغاز کردیم. طی چند سال بعد به دلیل سیاست شرکت مبنی بر تمرکز بر توسعه عمودی به موازات توسعه افقی و همچنین مواجه با مشکلات تحریم و واردات، اقدام به تولید برخی از مواد اولیه مورد نیاز خود از جمله افزودنی ها (Dispersing Agents) و پلاستی سایرز ها  کردیم و بدین ترتیب وارد صنعت پلاستیک هم شدیم. همچنین با حمایت و تلاش واحد تحقیق و توسعه اقدام به تولید افزودنی های پایه آب و حلال جهت ساخت مرکبهای چاپ (پایه حلال و پایه آب) و در صنعت نساجی، خمیر رنگ های چاپ پارچه را به محصولات خود اضافه کردیم. جهت ابرهای صنعتی، خمیررنگ PU تولید کردیم. در صنعت خودرو نیز خمیررنگهای PU به منظور تولید غربیلکهای فرمان خودرو به محصولات قابل عرضه ما اضافه شدند و نهایتا در صنعت بشکه سازی هم دو نوع محصول شامل یک پلاستی سول جهت آب بندی درب بشکه های فلزی و یک نوع خمیر دزرگیر به منطور آب بندی درز بشکه های فلزی در زمره محصولات ما قرار دارند.

ما در صنعت کفش خصوصا در تولید خمیر رنگهای PU بیشترین سهم بازار را داریم تقریبا تمامی همکاران ما که با ما در این حوزه، پلاستی سایزر ها و افزودنیهای مورد نیاز خود را از مجموعه ما تأمین می کنند.

در بخش صادرات باید اشاره کرد که متأسفانه بازارهای زیادی به روی ایران باز نیست ولی به طور عمده به کشور های حوزه ClS ، افغانستان، آذربایجان، عمان و شمال افریقا (الجزایر) صادرات منظم داریم.

 

بسپار- آیا محصولی را در سالهای اخیر با هدف جلوگیری از خروج ارز یا محدودیت وارداتی موجود، بومی سازی کرده اید؟

صدر:  هر شرکتی که در صنایع شیمیایی فعال است برای تامین بخشی از نیاز های تولیدی نیاز به واردات دارد. در خصوص ما بخش عمده ای از پیگمنتها و برخی مواد اولیه تخصصی وارداتی می باشند، ولی همانطور که قبلا هم گفتم، مجموعه ما در این سالها تلاش کرده است میزان وابستگی خود را کاهش دهد که نمونه آن تولید برخی افزودنیهای تخصصی می باشد.

مجموعه ما حدود هفت سال است که دانش بنیان نوع یک است. حدود 11 محصول ما دانش بنیان است و یکی از دلایلی که ما تصمیم گرفتیم وارد این حیطه شویم، کاهش وابستگی به واردات برخی مواد اولیه وارداتی بوده است که منتج از سیاست توسعه عمودی شرکت بوده است.

 

بسپار- اصولا در بخش مواد افزودنی و پوشش  و لاک و غیره با صنعتی دانش محور و فرمول پایه مواجه هستیم. سازوکار تحقیق و توسعه در واحد شما چگونه است؟

صدر: چارچوب واحد تحقیق و توسعه ما عمدتا مبتنی بر ساز و کار ایده پردازی بنا شده است. ایده پردازی یا بر مبنای سیگناهای بازار شکل می گیرد و یا پیشنهادات درون سازمانی پایه ریز آن می باشد.

 

بسپار-  آیا چالش نیروی انسانی دارید؟

صدر:  در حال حاضر مهم ترین چالش ما که به سیاست گذاری کشور مرتبط می شود بحث تامین نیروی انسانی است که هم در سطح تخصصی و هم در سطوح  پایین تر این موضوع دیده می شود چرا که نقطه تلاقی و تفاهم کارفرما و کارمند از هم فاصله گرفته و به جرأت می توان گفت این چالش گریبان تمامی صنایع را گرفته است.

 

بسپار- در مباحث اقتصادی کشور را دارای چه امتیازاتی و چه موانعی برای رشد و توسعه صنایع رنگ و رزین می دانید؟

صدر:  در سالهای اخیر شاهد پیشرفتهای زیادی در واحد های پتروشیمی بودیم اما کماکان بسیاری از مواد اولیه مهم و حیاتی جهت صنایع شیمیایی در کشور تولید نمی شوند که از جمله نمونه های آن میتوان به آدیپیک اسید و مونومر های آکریلیکی اشاره کرد و این موانع باعث میشود که برای بخشی از نیازهایمان وابسته به واردات باشیم و واردات نیز مسائل و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 253 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا