اخبار

گفت و گوی بسپار با عبدالعظیم اسلام مترجم هندبوک “جمع شدگی و تابیدگی قطعات قالب گیری شده”: دانش آموختگان مهندسی پلیمر موجب ارتقای علمی این صنعت بوده اند

بسپار/ ایران پلیمر عبدالعظیم اسلام فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیر کبیر  است وی سابقه ی هشت سال فعالیت در صنعت چرم مصنوعی PVC و 16 سال فعالیت در صنعت خودرو و فرایند های تزریق قطعات پلیمری این صنعت را در کارنامه ی خود دارد.

مهندس اسلام اخیرا” هندبوکی را در زمینه ی قطعات قالب گیری شده تزریقی  ترجمه کرده و به همین مناسبت  بسپار با وی گفت و گویی را ترتیب داده است تا خوانندگان خود را با ویزگی های این هندبوک بیشتر آشنا کند :

 

بسپار- ظاهرا به تازگی هندبوکی ترجمه و منتشر کرده اید. چه هندبوکی است، با چه هدفی و توسط چه انتشاراتی منتشر شده؟ خواندن آنرا برای چه گروه هایی مناسب می دانید؟

عنوان این کتاب ” هندبوک جمع شدگی و تابیدگی قطعات قالبگیری شده ” می باشد و تنها کتابی است که صرفا به مشکل جمع شدگی و تابیدگی قطعات پلاستیکی تولید شده توسط فرآیند تزریق پلاستیک می پردازد. همانطور که می دانید مشکل جمع شدگی قطعات پلاستیکی از معضلات اصلی این  صنعت است بخصوص به هنگام مونتاژ چند قطعه پلاستیکی ، عدم کنترل جمع شدگی می تواند شکل ظاهری و عملکرد یک مجموعه را تحت تاثیر قرار دهد و در بدترین شرایط آن مجموعه را بی استفاده کند.

بنده علاقه زیادی به جمع آوری و مطالعه کتاب های پلیمری دارم . چند سال پیش در حال کار بر روی کتابی در زمینه افزودنی های پلیمر ها بودم با این کتاب آشنا شدم ، این کتاب به  قدری آموزنده بود که ترجمه کتاب مواد افزودنی رو کنار گذاشتم و به ترجمه ی این کتاب پرداختم. هر جمله ی این کتاب آموزنده است.

پس از چند سال ترجمه ی این کتاب به پایان رسید و توانستیم مجوز های وزارت ارشاد رو برای چاپ کتاب اخذ کنیم وسواس زیادی رو در ویراستاری این کتاب به خرج دادیم تا خوانندگان بتوانند نهایت استفاده رو از خواندن این کتاب ببرند.

متاسفانه برای چاپ این کتاب با چالش هایی هم  مواجه بودیم برای افرادی که در این حوزه چندان شناخته شده نیستند شرایط چندان مطلوب نیست ناشران یا چاپ کتاب را قبول نمی کنند و یا این که شخص مزد زحماتش را دریافت نمی کند و تنها خستگی کار برای مترجم باقی خواهد ماند، در نتیجه ی همه ی این موارد تصمیم گرفتم تا خودم برای چاپ این کتاب اقدام و از طریق شبکه های اجتماعی کتاب را معرفی کنم.

مطالب این کتاب به طور عمده  مطالب فنی و مسائل مرتبط با فرآیند تزریق پلاستیک است و طراحان، سازندگان قالب های پلاستیک و تزریق کاران پلاستیک می توانند از این کتاب استفاده  کنند.

 

بسپار – دانش آموختگان مهندسی پلیمر را چه قدر برای صنعت کارآمد می دانید؟در طول این سالها با چه تعداد از مهندسین پلیمر همکار بودید و نقاط ضعف و قوت این افراد در چه مواردی بوده است؟

دانش آموختگان مهندسی پلیمر نقش مهمی در ارتقاء علمی صنعت پلیمر در کشور دارند و در  طی این سالیان توانسته اند صنعت پلیمر را از حالت صرفا تجربی به علمی و تجربی ارتقاء دهند. مهندسین پلیمری که من در طی سال های گذشته با آن ها  همکار بوده ام به علم و صنعت پلیمر علاقه فراوانی داشتند . همکاری و مصاحبت با این افراد باعث هم افزایی اطلاعات علمی و فنی بنده شده است.

بسپار-شما تقریبا از نخستین گروه دانش آموختگان مهندسی پلیمر در کشور هستید. به نظرشما تغییرات و جهش های فناورانه در صنعت طی این مدت چند بار و در کدام مقاطع اتفاق افتاده است؟

در زمینه ی نانو تکنولوژی جهش هایی را شاهد بوده ایم که متاسفانه در صنعت پلیمر ایران هنوز فراگیر نشده است اما در سایر حوزه ها تغییرات به صورت تدریجی بوده است.

پیشنهاد شما برای دانش آموختگان پلیمر از نظر شغلی چیست؟ چه زمینه های کاری را برای آینده مناسب می دانید.

خوشبختانه رشته پلیمر زمینه کاری بسیار گسترده ای دارد . پیشنهاد خاصی برای دانش آموختگان در مورد انتخاب شغل ندارم ولی مطمئن هستم این دانش آموختگان در هر زمینه ای که وارد شوند می توانند در ارتقاء علمی و فنی آن زمینه تاثیرگذار باشند.

نکته ای که باید اضافه کنم آن است که  در دوران تحصیل ما منابع اطلاعت علمی فقط کتاب ها و نشریات کاغذی بود ، اینترنت و نرم افزارها هنوز فراگیر نشده بودند و مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می کرد. اما با پیشرفت امکانات این مشکلات برطرف شده اند در طی این سالیان کاراموزان زیادی از مراکز مختلف آموزشی به ما رجوع کرده اند اما نکته ی جالی این است که این افراد از امکاناتی که به راحتی در اختیار آن ها قرار گرفته  استفاده نمی کنند و تنها به مطالب مطرح شده در دانشگاه اکتفا کرده اند که تاثیرات منفی بر آینده ی علمی آن ها خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا