اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مهندس جمشید اسدپور، مدیرعامل شرکت جهان شیمی بسپار: از بازار داخل تا بازارهای منطقه ای در سایه کروناویروس

بسپار/ایران پلیمر شرکت جهان شیمی بسپار در سال 1379 در شهرک بزرگ صنعتی شیراز با هدف تولید انواع رزین های صنعتی مرتبط با صنایع، رنگ، چسب، مرکب و صنایع چوب در جهت تامین نیاز واحدهای تابعه در داخل و خارج از کشور احداث شد. این شرکت علاوه بر نیاز صنایع مختلف بخشی از تولیدات خود را نیز به کشورهای دیگر صادر می کند. خط مشی این شرکت چنانکه مدیر آن می گوید ارج نهادن ویژه به کیفیت و خدمات پس از فروش و جلب رضایت تمامی مصرف کنندگان محصولات است.

اسدپور: شرکت جهان شیمی بسپار در سال 1379 در شهرک بزرگ صنعتی شیراز با هدف تولید انواع رزین های صنعتی مرتبط با صنایع، رنگ، چسب، مرکب و صنایع چوب در جهت تامین نیاز واحدهای تابعه در داخل و خارج از کشور احداث شد. افتخار داریم که علاوه بر نیاز صنایع مختلف بخشی از تولیدات خود را نیز به کشورهای دیگر صادر کنیم. شرکت جهان شیمی بسپار به کیفیت و خدمات پس از فروش ارج والایی می گذارد چرا که این دو هدف اساسی شرکت جهان شیمی بسپار برای جلب رضایت تمامی مصرف کنندگان است. شرکت جهان شیمی بسپار فقط به این بسنده نخواهد کرد و بر آن است تا با تلاش و تحقیق مستمر پرسنل مختصص روز به روز رزینی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر و سرویس رضایت بخش تر ارایه کند. شرکت جهان شیمی بسپار، جمله “کیفیت فرآیندی است که پایان ندارد” را به عنوان شعار خود برگزیده و انشاء اله روز به روز در جهت کیفیت بالاتر و محصولات جدید و تخصصی حرکت خواهیم کرد.

بسپار-شما یکی از تولید کنندگان انواع رزین در کشور هستید. چه گروه از رزین ها را با چه ظرفیتی تولید می کنید؟ کدام صنایع عمده مشتریان شما هستند؟ آیا بازارهای منطقه ای صادراتی هم دارید؟ سهمتان در بازار داخل چه قدر است؟
ارزش و میزان صادرات را در صورت تمایل بفرمایید.
اسدپور: انواع رزین های آلکیدی، آمینو، پلی استر، هارد رزین و خشک کن. بیشترین مشتریان شرکت در صنایع رنگ هستند. بازارهای منطقه ای کشورهای ترکیه، ازبکستان، افغانستان و تاجیکستان را در اختیار داریم و سهم شرکت از بازارهای داخلی حدود 10 درصد است.
ارزش صادرات شرکت در سال گذشته بالغ بر 000/000/2 دلار بوده.

بسپار-میزان وابستگی تولید رزین به واردات چه قدر است؟ در شرایط فعلی تحریم ها و محدودیت های ارزی چگونه کار تامین مواد اولیه را انجام می دهید؟ آیا مشکلاتی در تخصیص و خرید ارز داشته اید؟ در گروه چندم با چه اولویتی قرار دارید؟
اسدپور – میزان وابستگی تولید رزین در حدود 20 درصد به واردات است. در شرایط فعلی تحریمی، تامین مواد اولیه نسبت به قبل زمان برتر است و هزینه های بیشتری برای شرکت در بر دارد. مجبور به خرید مواد اولیه از دلال ها هستیم. مشکلاتی که در تخصیص ارز وجود دارد شامل زمان بر بودن تخصیص جهت سفارشات، وجود نوسانات شدید در بازار ارز، عدم اطمینان از دریافت به موقع حواله ارزی در گروه کاالایی 2
و از این دست است.

بسپار- آیا مواردی که ذکر کردید در نهایت روی کار شما چه تاثیراتی داشته؟ بحران همه گیری کرونا چه طور؟
اسدپور: بله، با افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت محصول داشتیم و از دست دادن مشتری و کم شدن سهم بازار. اینها از اثرات مستقیم تحریم و همه گیری کرونا بوده است.

بسپار- آینده صنعت رزین از نظر فنی و تکنولوژیکی چیست؟
اسدپور: خوشبختانه صنعت رنگ و رزین با تکنولوژی روز دنیا فاصله زیادی ندارد. البته خود این فاصله فرصت بسیار مناسبی است تا بتوان در این حوزه بر اساس نیاز بازار محصولات جدیدی را ارایه کرد.

بسپار-در شرایط فعلی اقتصادی چه پیشنهادهایی برای دولتمردان و همکاران خود برای عبور از این دوره زمانی دارید؟
اسدپور: در شرایط فعلی همکاران این صنعت می بایست تعامل بیشتری در رابطه با تامین مواد اولیه با یکدیگر داشته باشند و با پوشش دادن کمبودهای یکدیگر بحران های حال حاضر را سپری کنیم.

بسپار- آیا در نمایشگاه رنگ و رزین شرکت می کنید؟
اسدپور: بله، در جهت معرفی محصولات تولیدی در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت می کنیم.

بسپار- مشکلات این روزهای صنعت رزین در تامین مواد و موارد دیگر چه چیزهایی هستند؟
اسدپور: همانطور که اشاره کردم، عدم ثبات در بازار ارز و مشکلات ناشی از تحریم ها بزرگترین مشکل حال حاضر این صنعت است.

بسپار- در طول دوران فعالیت چه دوره ای را سخت تر گذرانده اید؟ (جنگ، تحریم، کرونا و …)
اسدپور: در شرایط کنونی بزرگترین مشکل همان تحریم و بحران همه گیری کرونا ویروس است.

بسپار-و در پایان؟
اسدپور: امید است که با حمایت و کمک سازمان های وابسته به این صنایع، مشکلات صنعتگران مرتفع و تولید و ارز آوری به کشور صورت پذیرد. همچنین در سال جهش تولید، صنعتگران از تسهیلات مناسب برخوردار شوند تا با توسعه کسب و کار خود زمینه اشتغال جوانان و توسعه پایدار این صنعت را رقم بزنند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 217  ماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذر ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا