اخبار

تولید پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف کربن قابل بازیافت به روشی ساده و ارزان‌

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف کربن (CFRP) در صنعت هواپیمایی جایگاه خود را تثبیت نموده‌اند. اما، تعمیر این قطعات گاها وقت‌گیر بوده و در برخی موارد غیرممکن است. در چنین مواردی، کل قطعه را باید جایگزین نمود. اخیرا، یک مرکز تحقیقاتی در آلمان، Fraunhofer Institute for Applied Polymer Research IAP، موفق به توسعه روش نوینی شده است که می‌توان بوسیله آن به سادگی و با صرف هزینه و انرژی کمتر تعمیر این قطعات را انجام داد. علاوه بر این، تمامی قطعه در این روش، طی فرایندی که الیاف گران‌قیمت کربن برای استفاده مجدد بازیابی می‌گردد، قابل بازیافت است.

اجزاء CFRP عموما از یک بسپار شبکه‌ای شده که با الیاف کربن، شیشه و یا الیاف طبیعی تقویت شده تشکیل شده است. خواص فیزیکی-مکانیکی مناسب این مواد منجر به استفاده از آنها در مصارف گوناگونی نظیر صنعت هوافضا، خودرو، توربین باد، کشتی، خط راه‌ آهن و ساخت و ساز گشته است. با این حال، در بهترین شرایط هم امکان رفتگی و پارگی مواد وجود دارد. در چنین حالتی، یا کل قطعه را باید تعویض کرد یا بخش آسیب دیده را تعمیر نمود.

زمینه بسپاری شبکه‌ای شده ساختاری محکم و سخت ایجاد کرده که شکل قطعه را ایجاد می‌نماید. اما، همین ساختار در بحث تعمیر یا بازیافت مشکل ساز است. برخلاف پلاستیک‌های گرمانرم، تجزیه و یا بازیافت بسپارهای پخت شده امری بسیار دشوار است.

محققان IAP موفق به توسعه روشی شده‌اند که می‌توان به وسیله آن این قطعات شبکه‌ای شده را بطور کامل بازیافت کرد یا بطور موضعی بخشی از آن را تعمیر نمود. در واقع، بخشی از بسپار زمینه که دچار آسیب دیدگی شده است خارج شده و بدون آسیب رساندن به سایر بخش‌های قطعه، ناحیه تخلیه شده با رزین پر می‌شود و سپس فرایند شبکه‌ای شدن در آن ناحیه انجام می‌گردد.

با این روش، بازیافت قطعات بطور کلی نیز امکان پذیر شده است. بطوریکه بسپار زمینه به اجزاء سازنده خود در مقیاس صنعتی تبدیل شده و قابل استفاده می‌باشد. همچنین، الیاف موجود در این قطعات بازیابی شده و برای مصارف گوناگونی قابل استفاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا