اخباراخبار ویژه

گفت و گو با دکتر سوفی پاچنر در مورد پتانسیل هوش مصنوعی در بازیافت پلاستیک‌ها/ افزایش بازیافت پلاستیک با هوش مصنوعی

بسپار/ایران پلیمر این گفت و گو توسط تیم خبری نمایشگاه K انجام و در این گروه ترجمه و بازنشر می شود.

دکتر پاچنر، از 6300 میلیون تن زباله‌ی پلاستیکی تولید شده از سال 1950 تا 2015، تنها 570 میلیون تن بازیافت شده است. چرا نرخ بازیافت اینقدر پایین است؟ و چگونه می‌توانیم آن را تغییر دهیم؟
دکتر سوفی پاچنر: چالش بازیافت پلاستیک این است که جریان مواد دریافتی از نظر ترکیب بسیار ناهمگون است  شکل، درجه آلودگی و غیره اما در نهایت محصول بازیافت باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اساساً برای اینکه بتوان بازیافتی با کیفیت بالا داشت، نه تنها به تفکیک دقیق زباله‌ها نیاز است، بلکه به سازگاری انعطاف پذیر فرآیندهای بازیافت با جریان‌های متغیر مواد نیز نیاز است.
با این حال، این فرآیندهای بازیافت بسیار پیچیده هستند: مواد اولیه مرتب شده، خرد شده، شسته شده، آماده می‌شود، اکسترود یا رانشگری می‌شود، گاززدایی می‌شود، صاف می‌شود و به صورت دانه بندی مجدد فرآورش می‌گردد. هوش مصنوعی می‌تواند به ما در بهینه سازی این فرآیندها کمک کند.

هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند بازیافت پلاستیک را بهینه کند؟
پاچنر: شرکت‌های مختلف در طول زنجیره‌ی ارزش با هم همکاری می‌کنند: نقاط جمع آوری بازیافت، شرکت‌هایی که زباله‌ها را خریداری می‌کنند، شرکت‌هایی که دسته بندی را انجام می‌دهند و سپس شرکت‌هایی که مواد بازیافتی را تولید می‌کنند. یک چالش خاص در مدیریت داده، ردیابی جریان‌های مواد در طول زنجیره ارزش است. با این حال، مشکل تجزیه و تحلیل داده‌های بین شرکتی اغلب این است که شرکت‌ها نمی خواهند داده‌ها را افشا کنند.
در اینجا، دانشگاه‌ها و مراکزپژوهشی در حال توسعه‌ی روش‌های حفظ حریم خصوصی برای جمع‌آوری داده‌ها هستند تا دیدگاهی جامع از زنجیره‌های ارزش در آینده بدون نیاز به تبادل داده در سراسر مرزهای شرکتی به دست آورند. با کمک هوش مصنوعی زباله‌ها شبکه ای می‌شوند و در نتیجه تبدیل به «زباله‌ی هوشمند» می‌شوند.
هوش مصنوعی الگوها را در داده‌های تولید تشخیص می‌دهد، می‌تواند در صورت بروز ناهنجاری هشدار دهد، مدل‌های پیش‌بینی را توسعه دهد، بنابراین پشتیبانی تصمیم‌گیری را برای مشتری فراهم می‌کند و در نهایت کیفیت محصول ثابت را تضمین می‌کند.

شما و شریک پروژه‌ی شما هر کدام چه تخصص‌هایی را در این پروژه به کار می‌گیرید؟
پاچنر: راه حل‌های نوآورانه بازیافت ما برای نیازهای مختلف، ما را به رهبر بازار جهانی ماشین آلات بازیافت پلاستیک تبدیل می‌کند. در حال حاضر حدود 8000 دستگاه EREMA در حال استفاده هستند که در مجموع بیش از 21 میلیون تن دانه با کیفیت بالا در هر سال تولید می‌کنند. به این ترتیب، ما کمک قابل توجهی به اقتصاد چرخشی می‌کنیم.
شرکای پروژه نیز تخصص خود را در زمینه‌های یکپارچه سازی داده‌ها، استخراج دانش، مدل سازی فرآیند و بهینه سازی فرآیند ارائه می‌کنند. SCCH به عنوان شریک این پروژه یک داشبورد برای تجسم و تجزیه و تحلیل داده‌های فرآیند ایجاد کرده است و دانش خود را در زمینه‌ی تشخیص خودکار الگو و تجزیه و تحلیل همبستگی‌های پیچیده در زمینه‌ی علم داده و همچنین تجربه‌ی چندین ساله‌ی خود در روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های فرآیند را به اشتراک می‌گذارد.

با هوش مصنوعی در صنعت پلاستیک چه چیز دیگری در آینده ممکن است؟
پاچنر: قطعاً هنوز پتانسیل زیادی در این صنعت برای بهبود فرآیندها، محصولات و خدمات با کمک فناوری‌های هوش مصنوعی وجود دارد. امکانات زیادی در طول زنجیره ارزش از جمع‌آوری و دسته‌بندی زباله گرفته تا اکستروژن یا رانشگری و دانه‌بندی وجود دارد. در اینجا، در درجه‌ی اول استفاده‌ی مناسب از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای حفاظت بیشتر از منابع و بازیافت است.
EREMA و SCCH در حال حاضر شرکای پروژه در circPLAST-mr هستند که با بازیافت مکانیکی پلاستیک‌ها سروکار دارد و در پروژه‌ی CHASE نیز که با صنعت فرآیندهای شیمیایی سروکار دارد، شریک اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا