اخبار

اختصاصی بسپار/ طراحی پوشش ضد مه جدید با استفاده از ضایعات چوب

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان Aalto University فنلاند روشی برای تبدیل ضایعات چوب به یک فیلم زیستی شفاف توسعه داده اند. این ماده می تواند بعنوان پوشش ضد مه یا پوشش ضد انعکاس بر روی شیشه ها یا پنجره وسایل نقلیه استفاده شود. این روش ضایعات چوب را به یک محصول ارزشمند تبدیل می کند.

این مواد جدید جایگزین خوبی برای مواد سنتزی سمی که هم اکنون استفاده می شوند، می باشد. لیگنین محصول ضایعاتی در تولید کاغذ و خمیر می باشد و فرآیند استفاده از آن بسیار دشوار می باشد. بنابراین معمولا برای تولید حرارت، سوزانده می شود. به گفته Alexander Henn، پوشش های نوری باید شفاف باشند.

ذرات ریز دارای کدورت پایین تری می باشند. بنابراین اندازه ذرات باید به حداقل رسانده شود تا فیلم شفافی ایجاد شود. این گروه تحقیقاتی از لیگنین استیله شده استفاده کردند و یک روش بهبود یافته برای استریفای کردن آن توسعه دادند. بدین ترتیب واکنش استریفای کردن تنها در مدت چند دقیقه و در دمای نسبتا پایین (°C 60 ) انجام می گردد. علاوه بر پوشش های ضد مه و پوشش های ضد انعکاس، روش جدید می تواند برای ایجاد فیلم های رنگی از نانو ذرات لیگنین نیز استفاده گردد.

این گروه تحقیقاتی با کنترل ضخامت پوشش و استفاده از فیلم های چند لایه موفق به ایجاد فام های ساختاری مختلفی شدند. بر اساس مطالعات امکان سنجی انجام شده توسط این گروه تحقیقاتی، آسانی واکنش و بازدهی بالای آن تجاری سازی و تولید در سطح صنعتی را توجیه پذیر می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا