اخبار

اختصاصی بسپار/ همایش ملی پلیمر (همپا 1402) برگزار می شود/ گفت و گو با دکتر امیر بابایی، دبیر همایش و عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده فنی و مهندسی گرگان

بسپار/ایران پلیمر هفتمین همایش ملی پلیمر (همپا ۱۴۰۲) در روز های 24 و 25 آبان ماه جاری به میزبانی دانشگاه گلستان برگزار می شود. این همایش به صورت یکسال در میان با حمایت انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران به صورت ملی و بین المللی (ISPST) برپا می شود و میزبان اساتید، دانشجویان، متخصصین و دست در کاران علوم و صنایع پلیمر است.

گفت و گوی اختصاصی ایران پلیمر با دبیر این همایش، دکتر امیر بابایی را در ادامه می خوانید.

بابائی: بنده امیر بابائی هستم عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده فنی و مهندسی گرگان – گروه آموزشی مهندسی پلیمر در دانشگاه گلستان. از سال 1393 فعالیت خود را به عنوان اســتاد دانشگاه آغاز کردم. تحصیلات دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه پلی تکنیک گذرانده ام و تحقیقات بنده بیشتر در زمینه ی آلیاژهای پلیمری، نانوکامپوزیت ها، آلیاژهای زیست سازگار و نانو هیبریدها بوده است.

بسپار- هفتمین دوره همایش ملی پلیمر در دانشگاه گلستان برگزار می شود. این انتخاب با چه اهدافی بود؟

بابائی: با توجه به گسترش روز افزون علوم و تکنولوژی پلیمر، یکی از تصمیماتی که توسط انجمن علوم و مهندسی پلیمر کشور گرفته شده است، برگزاری رویداد همپا (همایش ملی پلیمر ایران) در شهرستان هاست تا ضمن آشنایی جامعه علمی پلیمر با پتانسیل این مراکز، زمینه ارتباط بیشتر مراکز علمی با صنایع مستقر در این استانها نیز فراهم گردد. این رویداد یکی از سمینارهای مهم در زمینه علوم و تکنولوژی پلیمر است که هر دو سال یک بار در سطح کشور با میزبانی دانشگاه­ ها و انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران برگزار می­گردد. این رویداد از این جهت مهم هست که با ایجاد یک فضای علمی فرصتی را برای گردهمایی و  ملاقات با متخصصان حوزه علوم و تکنولوژی پلیمر، به اشتراک گذاشتن رویکردها و منظرهای فکری، تبادل یا توسعه ایده­ ها، بیان استراتژی­ های جدید برای نزدیک شدن به تحقیقات یک دیگر، ایجاد همکاری، دریافت پیشنهادات در مورد کار یک دیگر و گرفتن مفاهیم نوین فراهم می­ کند و منجر به افزایش ظرفیت­ های علوم و تکنولوژی پلیمر ایران در راستای توسعه دانش پلیمر در مجامع دانشگاهی و صنعتی می­ شود.

از این رو دانشگاه گلستان با همکاری انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران مفتخر به برگزاری هفتمین دوره همپا در آبان ماه سال جاری (1402)  است. لذا، از همینجا از کلیه متخصصین، محققین، پژوهشگران و کارشناسان دانشگاه ها/مراکز پژوهشی و صنعتی دعوت به عمل می­ کنیم تا ضمن حضور در همایش، آخرین یافته­ ها و تجارب خود را در قالب مقالات پژوهشی-کاربردی به این همایش ارائه نمایند.

 

بسپار- همایش ملی پلیمر با قصد همپایی دانشگاه و صنعت توسط انجمن پلیمر پایه گذاری شده و یک سال در میان در دانشگاه های کشور برگزار می شود … به نظر شما در این هفت دوره چه قدر به تحقق برنامه ها و اهداف خود نزدیک شده؟ شما برای این دوره چه تصمیم سازی هایی داشته اید تا این نزدیکی میان دانشگاه و صنعت برقرار شود؟

بابائی:  حضور نسبتا کمرنگ اساتید و همچنین دانشجویان و در حل مشکلات صنایع پلیمری، عدم اعتماد صنعت به دانشگاه ها و دانشجویان  همیشه جزو معضلاتی بوده است که با آن روبه رو بوده ایم، و این منجر به کمرنگ شدن تعامل متقابل بین دانشگاه و صنعت شده است. اساسا، برگزاری چنین رویدادهای مثبت که منجر به هم اندیشی و گردهمایی افراد می شود، می تواند کمک شایانی برای اشنایی هرچه بیشتر متقابل صنعتگران، دانشجویان، اساتید و همچنین شرکت های دانش بنیان باشد که این به نوبه خود می تواند زمینه ساز همکاری های مثبت و چشم انداز های ویژه در صنعت کشور شود.

با توجه به تحریمها و شرایط کشور به دلیل محدود شــدن دسترسی صنایع به خارج از مرزها، گرایش به ســمت دانشگاه بیشتر شده که دانشگاهیان باید به نحو احسن از این امر استفاده کنند. رویکرد این همایش ایجاد بستر لازم برای ارایه آخرین دستاوردها و همچنین مشکلات و نیازهای صنایع پلیمری به جامعه علمی کشور است که ما عنوان همپا  را برای آن برگزیده ایم و شــعار ما صنعت و دانشــگاه همپا و همراه است.

 

بسپار- چه تعداد مقاله واصل شده؟

بابائی:  تا به این لحظه که حدود دو ماه تا برگزاری همایش فرصت داریم  نزدیک به 200 پژوهشگر ثبت نام انجام داده اند و بیش از 160 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است.

 

بسپار- داوران چه اساتیدی هستند؟

بابائی: سعی شده است که از تمامی دانشگاه و دانشکده هایی که رشته آموزشی پلیمر و مهندسی پلیمر را دارند، حداقل 1 نماینده و چند داور متخصص در رشته پلیمر انتخاب شود. از این رو، دعوت نامه هایی فراهم شد و توسط دبیرخانه همایش برای مدیران گروه آموزشی پلیمر فعال دانشگاهی در سطح کشور ارسال گردید. تمامی داوران این رویداد از اساتید برجسته و چهره های دارای حسن شهرت در حیطه مطالعه و تحقیق مختص خود هستند. حضور و همراهی این چهره های برتر پلیمری باعث افتخار دانشگاه گلستان بوده و پشتوانه محکمی برای برگزاری این رویداد پلیمری است.

 

بسپار- موضوعات و پنل ها چه خواهد بود؟

بابائی: ما در کمیته اجرایی و علمی سعی داشتیم که این همایش با رویکرد توجه به موضوعات و فناوری های نوین و همچنین ارتباط با صنعت برگزار شود. تمرکز ما در همایش روی مقاله هایی است که در مرز دانش تالیف و ارائه می شوند. اما با توجه به نیاز صنعت پلیمر به شکوفایی و ارتباط دانشگاه با صنعت لازم است رویکرد صنعتی برای این همایش در سطح ملی نیز در نظر گرفته شود. همچنین، برگزاری نمایشگاه و نشت های تخصصی جزوی از برنامه هایی این رویداد است که در نظر گرفته شده است. به طور کل، این همایش بر مبنای دو محور ویژه و محورهای فرعی برگزار خواهد شده که به شرح زیر است:

محور های علمی بخش مقالات که پس از فرایند داوری به دو صورت پوستر و سخنرانی ارائه خواهند شد، به شرح زیر است:

+محور اصلی همایش

-پلیمرها، هوش مصنوعی، رباتیک و سامانه های هوشمند

+محورهای فرعی

-سنتز و شیمی پلیمرها

-چسب ها، رنگ ها و پوشش ها

-زیست پلیمرها و پلیمرهای تجدید پذیر و سبز

-آلیاژهای پلیمری، کامپوزیت ها، نانو کامپوزیت ها

-الاستومرها، فناوری ها امیزه سازی

-پلیمرهای نانوساختار

-شبیه سازی و مدل سازی سامانه های پلیمری

-رئولوژی و فرایند پلیمرها

 

بسپار- چه همکاری هایی در بستر برگزاری همایش میان دانشگاه گلستان و سایر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و … برقرار شد؟ خروجی آن چه خواهد بود؟

بابائی:  تلاش ما در دبیرخانه همایش از ابتدای آغاز فعالیت این بوده که از تمامی ظرفیت های صنعتی و خدماتی و حمایتی استان و همچنین مراکز مستقر در پایتخت بوده است. در این راستا همکاری و ارتباط بسیار مثبتی بین دانشگاه گلستان و سایر مراکز پژوهشی پلیمری و به شکل ویژه پژوهشگاه پلیمر برقرار شد تا با تعامل حاصله بهترین شرایط برای برگزاری همایش فراهم گردد.  همچنین  با رایزنی انجام شده با سردبیران محترم دو مجله علوم و تکنولوژی پلیمر و پلی الفین‌ها ، چاپ مقالات برتر مشخص شده در همایش ملی پلیمر ایران پس از فرایند داوری  در مجلات مذکور در شماره های عادی این دو مجله است. همچنین با سازمان های متعددی از جمله استانداری گلستان، شهرداری گرگان، اتاق بازگانی گلستان، انجمن ملی پلیمر ایران، انجن رئولوژی، شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان ، پارک علم و فن آوری و بنیاد نخبگان گلستان، مرکز تحقیقات شهید فخری زاده و هلال احمر و تعداد دیگری از عزیزان ارتباط برقرار شد تا از ظرفیت این نهادها در جهت برگزاری هرچه بهتر همایش استفاده شود.

 

بسپار- آیا نمایشگاه جانبی خواهید داشت؟

بابائی: بله، نمایشگاه جانبی یکی از برنامه های این رویداد خواهد بود که در محل دانشگاه گلستان اجرا خواهد شد. علاوه بر این، در راستای ارتباط بهتر دانشگاه با صنعت و حل مشکلات و چالش های موجود در صنعت، برنامه ای تحت عنوان فن بازار در نظر گرفته شده است. همچنین نشست های تخصصی در حوزه های متفاوت نیز دیده شده است که به امید خدا با حضور پر رنگ اساتید و دانشجویان و متخصصین اجرا خواهد شد.

بسپار- اسپانسرها چه کسانی هستند؟

بابائی: تمام تلاش ما بر این بوده است که از تمامی صنایع در حوزه پلیمر و شرکتهای مرتبط به عنوان حامی-مالی، دعوت به عمل اید. همچنین، جهت برگزاری هر چه بهتر تلاش شده است که از حمایت های رسانه ای و معنوی برخی از سازمان ها به طور موثر استفاده شود. تا کنون، پارک علم و فناوری گلستان، گروه صنعتی رازین پلیمر،  گروه اریا صنعت سلیم، مجتمع پلاستیک طبرستان، ارجان پلاست روناک،گلبام بهاران گلستان و … جزو حامیان مالی همایش هستند. همچنین مجله بسپار، سیویلیکا، پایگاه استناد علوم و جهان اسلام، کنفرانیس یاب، خبر گزاری پپنا و … از حامیان رسانه ای و معنوی همایش هستند.

 

بسپار- پیام شما برای مخاطبان همایش چیست؟

بابائی:  امیدواریم، برگزاری این رویداد پلیمری نقطه عطفی برای ارتباط هرچه بهتر بین جامعه علمی و صنایع پلیمری و به صورت خاص صنایع پلیمری واقع در استان گلستان باشد. همچنان امیدواریم که عزیزان جاضر در همایش اوقات خوشی را در استان گلستان و گرگان سپری نماییند. در پایان از وقتی که در اختیار بنده و همپا 1402 قرار دادید متشکرم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا