اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چگونه دستگاه قالب‌گیری، فشار فشرده‌‌سازی یا نگه‌‌داری را کنترل می‌کند؟

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر به نظر می‌رسد برخی از ماشین‌آلات جدید مشکلات سرعت فشرده‌‌سازی (pack) دارند، زیرا سازندگان این ماشین‌آلات، فرایندکاران را با کنترل‌گرهایی که پیچیده‌تر از حد نیاز و کمتر کاربردوست هستند، گیج می‌‌کنند. با صدها متغیری که می‌توانند بر فرایندتان تاثیر بگذارند، آخرین چیزی که به آن نیاز دارید تا روز شما را خراب کند، اشکالات کنترل‌‌گر دستگاه است. کنترل‌‌گرهای دستگاه نقش بسزایی در تولید قطعات قابل قبول دارند. تفاوت‌های ظریف اما قابل توجهی بین کنترل‌‌گرها وجود دارد. با هدف ساخت قطعات یکسان در ماشین‌‌آلات قالب‌‌گیری مختلف، ضروری است که فرایندکار این متغیرها را درک کند. بنابراین در این مقاله نگاهی دقیق به تفاوت ساخت ماشین‌‌آلات در عملکرد فشرده‌‌سازی یا نگهداری مرحله دوم شده است.

همه ماشین‌‌آلات از ترتیب کلی تزریق پیروی می‌کنند، ماردان از پشت حوضچه مذاب شروع می‌‌کند و پلاستیک مذاب را با یک یا چند سرعت به یک موقعیت از پیش تعیین شده تزریق می‌کند. در لحظه‌ای که ماردان به موقعیتِ انتقال می‌رسد، دستگاه از مرحله اول (تزریق) به مرحله دوم (فشرده‌‌سازی و نگه‌‌داری) انتقال می‌‌یابد. سازندگان ماشین‌‌آلات مختلف گزینه‌های متفاوتی در مورد آن‌‌چه در حین فشرده‌‌سازی و نگهداری اتفاق می‌افتد، دارند. برخی امکان تنظیم زمان در یک فشار معین را ارایه می‌دهند، برخی دیگر امکان تنظیم فشار و زمان را ارایه می‌دهند. برخی دیگر امکان تنظیم فشار، زمان، سرعت‌‌ و زمان‌‌ تغییر فشار (ramp time، منظور مدت زمانی است که فشار از مقدار اولیه تا مقدار تعیین شده تغییر می‌‌یابد، مترجم) ارایه می‌دهند. متاسفانه این گزینه‌ها، فرایند قالب‌گیری تزریقی را پیچیده می‌کند و به نظر می‌‌رسد این گزینه‌های خاص برای قطعات ثابت مناسب نباشد. تعجب می‌‌کنید چرا؟
از آن‌‌جایی که بسته به دستگاه و سازنده، چندین گزینه‌‌ برای فشرده‌‌سازی و نگهداری وجود دارد، در ادامه پارامترهای ثابت تنظیم و هفت متغیر یا گزینه بررسی شده‌‌اند. برای توصیف این گزینه‌های ممکن، از شرایط تنظیمات (ثابت) زیر استفاده شده است:
1. مرحله اول یا تزریق: همه ماشین‌‌آلات برای تزریق (مرحله اول) و انتقال در موقعیت یا حجم به مرحله دوم تنظیم می‌شوند، در این مثال از تزریق 04/0±1 ثانیه در مرحله اول استفاده شده است. با استفاده از قالب یکسان روی هر دستگاه، متوجه می‌شویم که فشار در هنگام انتقال، فشار «مذاب پلاستیک»psi 16000 است (به این فشار بعضا فشار ماردان روی مذاب هم می‌‌گویند). با توجه به موضوع بحث، همه فشارها روی اعداد فشار مذاب پلاستیک (نه هیدرولیک) خواهند بود. این امر مقایسه ماشین‌‌آلات برقی با ماشین‌‌آلات هیدرولیکی را آسان‌تر می‌کند. هم‌‌چنین، اگر می‌خواهید قطعات یکسانی داشته باشید، همان‌‌طور که قالب را از یک دستگاه به دستگاه دیگر می‌برید، باید شرایط فشارهای اعمالی بر مذاب پلاستیک -نه تنظیمات دستگاه- را همتاسازی کنید. به واقع فشار هیدرولیک به رغم محبوبیت بین فرایندکاران، به دلیل نسبت‌های تشدید (intensification ratio) مختلف بین دستگاه‌‌ها امکان انتقال مستقیم را ندارد.
2. مرحله دوم (فشرده‌‌سازی/نگهداری): در این‌‌جا دو فشار فشرده‌‌سازی برنامه‌ریزی شده است: psi 10000 به مدت 3 ثانیه و به دنبال آنpsi 8000 به مدت 5 ثانیه. شایان ذکر است اینها فشار “مذاب پلاستیک” هستند نه هیدرولیک. فرضیات زیر تلاش می‌کنند تا متغیرهای احتمالی را در مرحله دوم بین دستگاه‌‌های مختلف نشان دهند:

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
F. khodkar@gmail. com

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 236 ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا