اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با اشکان چمن‌خواه، رئیس هیات مدیره شرکت جهان شیمی: انتظار داریم دانشگاه مراودات نزدیک تری با صنعت داشته باشد

بسپار/ایران پلیمر شرکت جهان شیمی بسپار در سال 1379 در شهرک بزرگ صنعتی شیراز با هدف تولید انواع رزین های صنعتی مرتبط با صنایع رنگ، چسب، مرکب و صنایع چوب در جهت تامین نیاز واحدهای تابعه در داخل و خارج از کشور احداث شد.

اشکان چمن خواه می گوید که این مجموعه را با مشارکت و همکاری دوستان خود که همگی در این حوزه تخصص دانشگاهی داشتند آغاز کرد. در ابتدا بسیار محدود و با محصولات کم ولی به یمن تخصص دوستان و کارآمدی واحد تحقیق و توسعه تا امروز توانسته بیش از ۸۰ محصول را تولید کند.

 

چمن‌خواه:  شرکت جهان شیمی بسپار از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در شهرک صنعتی بزرگ شیراز در زمینه تولید انواع رزین آغاز کرده است.

محصولات این شرکت تولیدی عبارتند از:

انواع رزین های آلکیدی از نوع بلند متوسط کوتاه روغن با ظرفیت ۲ هزار تن در ماه

رزین های آلکیدی اصلاح شده مانند اورتان آلکیدها با ظرفیت ۲۰۰ تن در ماه‌.

رزینهای آمینو شامل ملامین و اوره فرالدیند با ظرفیت ۵۰۰ تن در ماه.

انواع خشک کن های سرب زیرکونیوم کبالت کلسیم با ظرفیت ۱۰۰ تن در ماه.

انواع رزین های پلی استر اشباع و غیراشباع با ظرفیت هزار تن در ماه.

 

بسپار-شرکت جهان شیمی یکی از وارد کنندگان و تولیدکنندگان افزودنی های صنعت رنگ و رزین در کشور هم هست. بفرمایید دقیقا چه محصولاتی را با چه ظرفیت هایی وارد و یا تولید می کنید؟ برای چه صنایعی؟

چمن‌خواه: محصولات این مجموعه برای صنایع رنگ، لوله سازی، قایق سازی و همچنین صنایع سنگ تولید می‌شوند.

 

بسپار- در طول 5 سال اخیر چه محصولات جدیدی را وارد بازار کرده اید؟ (چه از طریق واردات و چه واحد تولیدی خود)

چمن‌خواه: در طی پنج سال اخیر این واحد رزین های کوتاه روغن بی رنگ جهت مصارف چوب، پلی استرهای غیر اشباع بی رنگ جهت تولید تجهیزات آشپزخانه و همچنین تولید رزین هگزامتوکسی متیل ملامین جهت صنایع رنگ خودرویی را آغاز و به بازار عرضه کرده است.

 

بسپار- آیا در حوزه صادرات هم فعالیت دارید؟ با چه حجم و ارزشی و چه بازارهای هدفی؟

چمن‌خوان: در حوزه صادرات فعالیت بسیار خوبی داشته‌ایم و در حال حاضر طی سه سال پیاپی واحد نمونه صادراتی استان فارس شده ایم. صادرات تقریباً هزار تن در سال داریم و بازارهای ما کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان و همچنین کشورهای CIS و روسیه می باشد. شرکت ما در حال حاضر با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست به سمت محصولات آب پایه به جای حلال پایه پیش می رود که در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفته است.

 

بسپار- بیشتر با چه کشورهایی مراوردات تجاری دارید؟ آیا تحریم ها و انقباضات ارزی تاثیری بر کار شما و بازار داشته؟ چگونه؟

چمن‌خواه: در بازارهای هدف پیشرو در صنایع رنگ چوب در کشورهایی مانند چین، ایتالیا، ترکیه، ازبکستان و روسیه مراودات تجاری داریم. البته تحریم‌ها نیز تاثیرات منفی در زمینه نقل و انتقال ارز و تهیه مواد اولیه داشته است و این امر نیز باعث شده که بعضی محصولات خود را نتوانیم تولید کنیم.

 

بسپار- فناوری ها در صنعت افزودنی های رنگ و رزین به چه سمت و سویی در حرکت است؟ آیا ایران همسوست با این تحولات؟

چمن‌خواه: فناوری در صنعت افزودنی های رنگ و رزین را می توانیم در کشور خود انجام دهیم البته مقداری از کشورهای غربی در این زمینه عقب هستیم که می توانیم با همکاری و ارتباط با اساتید دانشگاه در حوزه صنعت این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

 

بسپار- بزرگترین دستاورد شما در سال 1401 چه بوده است؟ بزرگترین چالش شما چه بود؟

چمن‌خواه: بزرگترین دستاورد ما در سال ۱۴۰۱ صادرات خوب و قابل قبول برای کشور تا جایی که چند سال واحد نمونه استانی برای صادرات شده ایم. البته چالش های زیادی از قبیل ثابت نبودن نرخ ارز و نبود ثبات اقتصادی و همچنین قوانین دست و پاگیر گمرک و متاسفانه افراد غیر کارشناس در راس ادارات دولتی گریبانگیر ما شده است که به جای تسهیل امر صادرات مشکل برای کارآفرینان ایجاد می کنند.

 

بسپار- برای تثبیت و تقویت فعالیت واحدهای تولیدی و بازرگانی در کشور چه تصمیماتی را از سوی دولت لازم و موثر می دانید؟

چمن‌خواه: برای فعالیت واحدهای تولیدی، دولت بایستی با تصمیمات کارشناسی بتواند ثبات اقتصادی را در کشور به وجود آورد و خصوصاً در مورد صادرات واحدها دچار مشکلات عدیده از جمله کمبود مواد اولیه و تغییر قیمت نشوند و همچنین بتوانند از طریق بانک ها سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال در زمینه صادرات را فراهم نمایند.

 

بسپار- آینده اقتصادی کشور را در بخش صنعت چگونه پیش بینی می کنید؟

چمن‌‌خواه: آینده اقتصادی کشور در بخش صنعت در صورتی بهبود می یابد که بتوانیم لااقل تحریم را کاهش دهیم و نرخ ارز را بتوانیم تا حدی ثابت نگه داریم. در اینصورت واحدهای تولیدی می توانند برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشند.

 

بسپار- آیا ارتباط شما با مراکز دانشگاهی و پژوهشی برقرار است؟ چگونه؟ و چه نقد احتمالی را به آنها وارد می دانید؟

چمن‌خواه: این واحد جهت پروژه های تحقیقاتی خود با مراکز دانشگاهی خصوصاً دانشگاه شیراز ارتباط خوبی دارد و گاهاً پروژه های مشترکی را تعریف می کنیم. البته انتظار داریم دانشگاه بیشتر به حوزه صنعت وارد شود تا از نزدیک با چالش‌های صنعت آشنا گردد.

 

بسپار- آیا در سالهای اخیر با مسایل مربوط به عدم دسترسی به نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص روبرو بوده اید؟ چگونه مدیریت کرده اید؟

چمن‌خواه: در سال‌های اخیر دسترسی به نیروی متخصص و با انگیزه کمتر شده است، انشاءالله شرایط کشور به سمتی پیش رود که نیروهای متخصص به جای مهاجرت، انگیزه‌های کار در کشور خودمان را پیدا کنند.

 

بسپار- و در پایان؟

چمن‌خواه: و در پایان آرزوی موفقیت برای مجله بسپار و همچنین موفقیت برای کارآفرینان در کشور که روز به روز بیشتر و با انگیزه تر به فعالیت خود ادامه دهند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 246 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا