اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با امیر حکمت، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولید کنندگان تجهیزات پلیمری: تصویر کلی و نهایی ایران پلاست با همکاری تشکل ها در حال ترسیم است

بسپار/ ایران پلیمر انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولید کنندگان تجهیزات پلیمری تشکل دیگری ست که امسال در شورای سیاست گذاری برگزاری نمایشگاه هفدهم ایران پلاست حضور داشت. امیر حکمت مهر، دبیر این انجمن در پاسخ به خبرنگار بسپار در خصوص کم و کیف برگزاری نمایشگاه تا این لحظه گفت:

حکمت:  این دوره از نمایشگاه تفاوتی که با دوره های قبل دارد این است که با پیگیری های ما، برنامه ریزی ها زودتر شروع شد و این اتفاق خوبی است. همچنین در این دوره، مسئولین پتروشیمی همکاری خوبی با تشکل ها، در همفکری و هم اندیشی برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه داشتند.

ما در دوره های قبل هم اصرار داشتیم، چند ماه قبل از شروع نمایشگاه برنامه ریزی ها شروع شود، چرا که نمایشگاه ایران پلاست نمایشگاه بزرگی است و حجم کارهایی که باید انجام شود زیاد است. نمایشگاه ایران پلاست باید در منطقه جایگاه ممتازی داشته باشد. تا الان چند جلسه در مورد برنامه ریزی های مقدماتی برگزار شده و فکر می کنم که چند جلسه دیگر نیاز است تا تصویر کلی و نهایی نمایشگاه را بتوانیم ترسیم کنیم. تشکل ها هر ساله در نمایشگاه ایران پلاست جایگاه خاص خود را دارند، در واقع تشکل ها سامان دهنده صنعت پلیمری کشور هستند و امسال هم تشکل ها حضوری پر رنگ در نمایشگاه دارند و خواهند داشت.

از برنامه های انجمن برای این دوره در بعد داخلی و بین المللی پرسیدیم. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولید کنندگان تجهیزات پلیمری در پاسخ گفت: انجمن ما قصد دارد در این دوره مانند سنوات گذشته، موضوع ساخت داخل را در اولویت اقدامات خود قرار دهد. ما به عنوان یک تشکل صنفی متشکل از سازندگان داخلی رسالت اولیه خود می دانیم که صنعت ماشین سازی پلیمری را در داخل کشور زنده نگه داریم. در این دوره انجمن ما تلاش می کند تا نوآوری ها و دست آورد های سازندگان داخلی را به نمایش بگذارد. ما به عنوان تشکل تلاش می کنیم که این مسیر را برای اعضای خود تسهیل کنیم. نیمی از اعضای ما دانش بنیان هستند، ما اعضایی داریم که ابداع و اختراع های قابل توجهی داشته اند، ولی متاسفانه به قدری درگیر کار و تولید بوده اند که هیچ کدام از ابداعات و اختراعاتشان به نمایش گذاشته نشده است. تلاش ما این است که ظرفیت های مغفول مانده سازندگان داخلی را به شکل مناسبی معرفی کنیم.

حکمت مهر، در خصوص نمایشگاه های تخصصی استانی هم گفت: هر نمایشگاه چه استانی و چه غیر استانی جایگاه خاص خود را دارد،کشور ما کشور پهناوری است و تمرکز صنایع در یک نقطه خاص از کشور، باعث توسعه نیافتگی بخش های دیگر می شود. لذا ما فکر می کنیم که در گوشه و کنار کشور، استان هایی که ظرفیت قطب صنعتی شدن را دارند، باید نمایشگاه اختصاصی خود را  در صنایعی که بستر رشد در آن استان فراهم است داشته باشند، چرا که نمایشگاه های استانی با شعاع تاثیرگذاری موثر خود، به رونق صنعت پلیمر کشور و توسعه یافتگی بخش های مختلف کمک می کنند. هر وقت که یک نمایشگاه استانی در یک نقطه کشور برگزار می شود، صنعتگران آن استان و استان های هم جوار تشویق به تولید می شوند و انگیزه پیدا می کنند تا وارد یک کار صنعتی شوند، اما باید در نظر داشت که نمایشگاه ایران پلاست یک رویداد نمایشگاهی ملی، با افق دید منطقه ای و جهانی است، لذا با این زاویه دید به رویداد های نمایشگاهی باید نگاه کرد.

بسپار- در خصوص معضلات این روزهای صنعت و تولید یعنی قطعی برق انجمن برای دفاع از اعضا و آگاهی رسانی برای شرایط موجود چه فعالیت هایی داشته است؟

حکمت مهر: متاسفانه در سنوات اخیر، تراز تولید و مصرف انرژی در کشور ما نا متعادل بوده است، به دلیل اینکه کشور، متناسب نرخ رشد مصرف انرژی، نیروگاه، پالایشگاه و منبع تولید انرژی بالفعل نداشته است، همچنین شبکه انتقال انرژی در کشور ما فرسوده است و درصد قابل توجهی از آب و برق به دلیل این فرسودگی به هدر می رود، به همین دلیل امروزه شاهد کسری تولید برق، گاز، آب و دیگر حامل های انرژی هستیم و با اظهار تأسف مضاعف، صنایع و بخش تولید باید تاوان این عدم مدیریت را بپردازند.

پیرو سنوات گذشته، انجمن ما نیز نسبت به این رفتار ظالمانه با بخش صنعت و تولید، مذاکرات و اعتراضاتی داشته است، ولی حقیقت این است که نا ترازی تولید و مصرف انرژی را  با اعتراض و نامه نگاری نمی توان جبران کرد و نیاز است که مدیران ارشد کشور، فکر جدی برای حل این مشکل انجام دهند. همچنان که در مصرف انرژی، کشور شاهد رشد و نا ترازی شدیدی است، رشد تولید بر پایه صنعت، نسبت به رشد زیر ساخت های صنعتی مهم نیز، دچار نا ترازی است، یعنی زیر ساخت های صنعتی و حیاتی در کشور ما، به اندازه ای که انتظار می رود رشد نکرده است، به همین دلیل شاهد واردات بی رویه محصولاتی هستیم که به راحتی می توان در کشور تولید کرد.

یکی از پیشنهادات ما این است که مدیران و سیاست گذاران، صنایع بزرگ و پرمصرف را ملزم کنند، تا انرژی و برق مصرفی خود را از نیروگاه های خصوصی تأمین کنند. صنایعی مانند فولاد، که بسیار انرژی بر است، امروزه از شبکه برق عمومی کشور در حال تغذیه است و متاسفانه مدیران کشور فشار این ناترازی را بر روی واحد های صنعتی کوچک و متوسط انتقال می دهند، در صورتی که واحدهای کوچک و متوسط هم زود بازده هستند، هم با سرمایه ای اندک باعث رونق اقتصادی می شوند، اما صنایع بزرگ هم سرمایه بر هستند و هم از یارانه انرژی در مقیاس وسیعی استفاده می کنند.

ما معتقدیم همچنان که شهروندان باید از لحاظ انرژی تأمین باشند، صنایع کوچک و متوسط که شغل غالب شهروندان کشور است، نیز باید از انرژی پایدار بهره مند شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا