اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با علیرضا اسعدی، رییس هیات مدیره دیباج صنعت پاسارگاد: برای بهره گیری از نسل چهارم صنعت در کشور نیاز به تلاش بیشتری هست

بسپار/ایران پلیمر علیرضا اسعدی، رییس هیات مدیره و مدیر بازرگانی دیباج صنعت پاسارگاد
مهندسی، تامین و ساخت ماشین آلات خطوط تولید پلیمرها، سیستم های انتقال، اختلاط و ذخیره سازی، تجهیزات بازیافت و …

اسعدی: شرکت ما در زمینه مهندسی، تامین و ساخت ماشین آلات کامپاندینگ و اکستروژن پلیمرها، سیستم های انتقال، اختلاط و ذخیره سازی مواد فله، سیستم های Bagging & Palletizing و تجهیزات بازیافت در قالب پروژه های EPC یا مساله محور فعال است.

بسپار- اکسترودرها و خطوط کامپاندینگ در حوزه تخصصی واردات شماست. تمرکز شما در این حوزه بر چه مسائلی استوار است؟ حداقل و حداکثر ظرفیت و مزیت ماشین آلات شما نسبت به سایر رقبا در چیست؟ آیا در این ماشین آلات تکنولوژی های روز در کاهش مصرف انرژی و همچنین آنچه نسل چهارم صنعت شناخته می شود، توجه شده؟ یا در ماشین های مورد استفاده در کشور هنوز این مباحث موضوعیتی ندارند؟
اسعدی: ما نمایندگی رسمی و انحصاری شرکت پلیمر تکنیک ترکیه با برند POEX، سازنده اکسترودرهای دومارپیچ همسو گرد و خطوط تولید کامپاند و مستربچ و مگا اکسترودرهای صنعت پتروشیمی در ظرفیت های 5 تا 25000 کیلوگرم در ساعت هستیم.

طی سال های اخیر یکی از چالش های اصلی صنعت مستربچ و کامپاند و بخشی از صنایع پتروشیمی، عدم دسترسی به ماشین آلات و تجهیزات با کیفیت بالا بوده است که این شرکت با تولید محصولات بسیار با کیفیت و در کلاس اروپایی و با قیمت های رقابتی توانسته است بخش قابل توجهی از صنایع کشور را متوجه خود نماید که خوشبختانه منجر به فروش های موفقی به شرکت های پتروشیمی و تولید کنندگان کامپاند و قطعات خودرو شده است.
این شرکت مورد تایید و ثبت شده در وندور لیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران (AVL)، دارای گواهی نامه های ISO9001, ISO14001, ISO45001, CE، دارای گواهینامه ATEX برای کاربرد در زون خطر و محیط های انفجاری و دارای گواهینامه و توصیه نامه TÜV Thüringen اتریش جهت تامین اکسترودرهای دومارپیچ همسوگرد مبتنی بر استاندارد EN 1114-1:2011 می باشد.

ماشین آلات ما مجهز به کامپیوتر صنعتی و مبتنی بر نسل چهارم صنعت بوده و شاخص مصرف ویژه انرژی (SEC) و سایر شاخص های کیفی و کمی مطابق با استاندارهای اتحادیه اروپاست. دوام، کیفیت، کارایی و قابلیت اطمینان بالا اصلی ترین مزایای ماشین آلات POEX می باشد.

بسپار- در خصوص امور مربوط به خدمات پس از فروش مجموعه خود و تامین قطعات و تجهیزات یدکی نیز بفرمایید.
اسعدی: یکی از اصلی ترین مزایای شرکت ما ارائه خدمات پس از فروش چالاک و مطمئن بواسطه بهره گیری از روش های نوین و نرم افزارهای کارآمد ERP و CRM و شبکه بازرگانی قوی و تیم کارشناسی با تجربه است. استفاده از فناوری های مرتبط با اینترنت اشیاء (IoT) و قابلیت عارضه یابی از راه دور ماشین آلات (Remote Troubleshooting) و نرم افزارهای مرتبط با نگهداری و تعمیرات و برنامه ریزی و آمار تولید نیز از دیگر ویژگی های ماشین آلات ما می باشد. این شرکت در تامین قطعات یدکی و خدمات مرتبط با اکسترودرها نیز به دلیل استقرار شریک تجاری خود در کشور ترکیه دارای مزایای رقابتی بسیاری از جمله سریع بودن ارسال قطعات یدکی و اعزام فوری تکنسین های نصب و راه اندازی و تعمیرات اساسی است.

بسپار- ماشین آلات کیسه پرکن و پالتایزر محصولات صنعت پتروشیمی و کامپاند از دیگر حوزه های فعالیت شماست، لطفا در خصوص اهمیت بسته بندی و قابلیت های این ماشین ها هم برای خوانندگان بسپار بفرمایید.
اسعدی: بله، شرکت ما نمایندگی رسمی و انحصاری شرکت Payper اسپانیا و تایید و ثبت شده در وندور لیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی (AVL) می باشد. بسته بندی مناسب محصول به نوعی ویترین زحمات و سرمایه گذاری ها در انتهای خط تولید و تضمین کننده ایمنی و کیفیت محصول تا انبار مشتری می باشد. سیستم های Bagging در انواع Open Mouth، Valve و FFS تا سرعت 2500 کیسه در ساعت و انواع سیستم های Palletizing و استرچ هود و تجهیزات پایین دستی از تولیدات این شرکت می باشد. مشتریان ما در این بخش از صنعت پتروشیمی، پلیمر، صنایع غذایی و معدنی می باشد.

بسپار- در بخش ماشین آلات بازیافت مشخصا چه ماشین هایی را با چه مشخصات فنی و تکنولوژی وارد می کنید؟ با توجه به اینکه این زمینه یکی از حوزه های توسعه صنعت پلیمر در دنیاست، در ایران با آن چگونه مواجه می شوند؟ به لحاظ قوانین و مقررات و هم به لحاظ اقبال بخش خصوصی؟
اسعدی: در زمینه بازیافت، تمرکز ما بر روی اقتصاد چرخشی پلاستیک و ایجاد ارزش افزوده بالا بواسطه تولید با کیفیت و بازیافت با راندمان بالا می باشد. بهره گیری از تجهیزات تفکیک و پردازش دقیق و پر سرعت و سایر ماشین آلات با کیفیت سبب ایجاد ارزش افزوده بالا در صنعت بازیافت پلاستیک ها است. تجهیزات تفکیک مکانیکی و اپتیکی، ماشین آلات شستشو و خردایش، سیستم های تصفیه فاضلاب، متال دتکتورها، تکنولوژی هایUp-cycling و سیستم های SSP و LSP برای بازیافت PET و اکسترودرهای دومارپیچ همسوگرد نیز از اهم ماشین آلات قابل ارائه در این بخش می باشد.
چالش اصلی کشور ما در صنعت بازیافت عدم ایجاد بستر مناسب و قابل اطمینان برای تامین مواد اولیه و نیز عدم فرهنگ سازی برای تفیکیک زباله از مبدا است که هزینه های بازیافت را افزایش داده و سبب آلودگی محیط زیست و ایجاد شغل های کاذب فراوانی شده است. عدم ساماندهی اصولی کارگاه های بدون مجوز بازیافت و توسعه قارچ گونه این مشاغل کاذب در اطراف شهرها بدون رعایت الزامات بهداشتی و زیست محیطی و بدون پرداخت بیمه و مالیات چالشی اساسی برای اقتصاد بازیافت به شمار می رود.
یکی دیگر از کلیدی ترین عوامل عدم پیشرفت صنعت بازیافت، عدم وجود قوانین پیشران برای این صنعت از جمله ایجاد تکلیف برای صنایع پتروشیمی جهت استفاده از محصولات بازیافتی و یا مشارکت در تکمیل چرخه بازیافت می باشد. اختصاص مالیات و عوارض ویژه برای پلاستیک های یکبارمصرف می تواند علاوه بر کنترل مصرف، محرک خوبی برای توسعه صنعت بازیافت کشور باشد.

بسپار- بخش تجهیزات جانبی حوزه نسبتا مغفولی است … با توجه به وارداتی که در این بخش دارید بفرمایید این تجهیزات چه نقشی در خطوط و فرآیندهای تولید پلیمر و پلاستیک دارند؟
اسعدی: در حال حاضر مشکل خاصی در تامین تجهیزات یوتیلیتی از قبیل چیلر، کمپرسور و بویلر و … وجود ندارد.
اما در زمینه استفاده از سایر تجهیزات جانبی از قبیل سیستم های انتقال مواد و دوزینگ، تجهیزات بازرسی محصول برای تضمین کیفیت، تجهیزات بسته بندی و انبارش و بهره گیری از نسل چهارم صنعت و سیستم های اتوماسیون و … نیاز به تلاش بیشتر وجود دارد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره251 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا