اخبار

پدر صنعت غذایی ایران در گفت و گو با بسپار: صنعت بسته بندی همراه با صنعت مواد غذایی پیش نرفته است

خبرنگار بسپار می نویسد، شاهرخ ظهیری پدر صنعت غذایی ایران و بنیان گذار صنایع غذایی مهرام که سابقه ای پنجاه ساله در صنعت غذایی دارد، از جمله حاضران سمینار “هم اندیشی و هم افزایی در راستای تحول بسته بندی در صنف قنادان بود. طی صحبت کوتاهی نظرات وی را جویا شدیم و ظهیری با شوخ طبعی و رویی گشاده از رابطه صنعت غذا و بسته بندی گفت. مهندس لشگری در این گفت و گو ما را همراهی کرد.

ظهیری: پنجاه سال در این صنعت حضور دارم اما آنچه اهمیت دارد،  کار و تحولاتی است که در صنعت غذای کشور به وجود آورده ایم. زمانی بدنام ترین صنعت صنعت کنسرو ایران بود. زیرا از میوه های زیر درخت و غیرقابل استفاده کمپوت تولید می کردند و گفته می شد آبلیمو از کاه و جوهر لیمو تهیه می شود. از سویی  خانم ها در منزل بودند و مثل اکنون در جامعه کاری کشور حضور فعالی نداشتند و شغل های ما را تصاحب نکرده بودند (خنده). در آن روزگار خانم ها در منزل غذا را آماده می کردند و به صنعت غذا و غذای بیرون از خانه اعتقادی نداشتند. در این پنجاه سال جامعه را به صنعت غذا خوشبین کردیم و با تحولاتی ایجاد شده، صنایع غذایی ایران بسیار پیشرفت کرد. خوشحالیم که اگر در حال حاضر مسیر تجارت جهانی در حال بازگشایی است اولین صنعتی که به راحتی در جهان مشتری دارد و حاضر خواهد شد، صنعت غذاست. اما صنعت غذا با وجود همه پیشرفت ها مشکلی دارد و آن این است که صنعت بسته بندی مواد غذایی همراه با صنعت غذایی پیش نرفته است. یعنی صنعت بسته بندی مواد غذایی نتوانسته هماهنگ با این رشد صنعتی در جامعه پیشرفت کند.

از این رو باید به جامعه اطلاعات داد و در این زمینه آگاهشان کرد. ما می دانیم که جعبه های مقوایی قنادی ها چگونه از ضایعات تهیه شده و آلودگی دارد، اما عامه مردم از این موضوع آگاهی ندارند. باید تکنولوژی بسته بندی مواد غذایی را تغییر بدهیم و به امید خدا با کمک دوستان فهیم و کاردان و با تجربه این کار نیز انجام خواهد شد.

لشگری: در این رابطه صنعت بسته بندی و شرکت طب پلاستیک با اتحادیه صنفی قنادها این هم اندیشی را برگزار کرده اند که اتفاق مبارکی است.

ظهیری: بله. صنف قناد سنتی است. هرچند اکنون قنادی های بزرگ و مدرن جلوه می کنند اما همچنان دست مایه سنتی دارند. اگر اتحادیه صنف قنادان بتواند این پیوند را ایجاد کند و تعدادی از قنادی های بزرگ از این بسته بندی ها استفاده کنند بلافاصله پس از حرکت قنادی های بزرگ در این زمینه، سایر قنادی ها نیز به تکاپو می افتند و استفاده از این نوع بسته بندی به سرعت گسترش می یابد. امیدواریم با آگاهی صنف و با توجه به نقش مهندس عبدیها رییس این صنف موجب شود هرچه زودتر وارد این مسیر شویم.

در این زمینه می خواهم موضوعی را بیان کنم. پشمک حاج عبدالله که در تبریز تولید می شود از لحاظ کیفیت و ذوق نوآور است. تلفنی به تولیدکننده آن تبریک گفتم و پیشنهاد کردم در مسیر صادراتی قدم بگذارد. لفاف پلاستیک مناسبی برای جلوگیری از غبار معرفی و پیشنهاد کردم جعبه مناسبی را نیز تهیه کند، چون در خارج از کشور به بسته بندی اهمیت قائل هستند. اما وی نمی دانست راه چاره چیست. یعنی اطلاعات صنف در این زمینه اندک است. حرکت های این چنینی در افزایش این آگاهی موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا