مقالات

پرکننده های معدنی، خواص و برتری ها

نویسندگان: افشین توسلی (کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، شرکت نیرومند پلیمر پارس) 

محمدجواد شیرکوند (کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، شرکت نیرومند پلیمر پارس) 

بسپار می نویسد، در دهه ­های اخیر، بسپارها در کسب سهم بیشتری از بازار، همواره روند صعودی خود را حفظ کرده ­اند. این روند صعودی به گونه­ ای پیش رفته است که فروش جهانی گرمانرم ­ها در سال 2014 در حدود 320 میلیارد دلار تخمین زده می­شود که از این میان پلی­ پروپیلن به تنهایی 26% از سهم بازار را در اختیار دارد. 

با وجود تنوع در گونه­ های (گریدهای) مختلف بسپار، این مواد به تنهایی قادر به تامین خواص مطلوب مهندسی نیستند. به همین جهت طیف وسیعی از افزودنی­ ها با آنها ترکیب می شوند. یکی از افزودنی­ های اصلی در آمیزه ­های بسپار، پرکننده ­های معدنی هستند. این مواد معدنی امکان دستیابی به کاهش قیمت، خواص مکانیکی و حرارتی مطلوب را فراهم می­کنند. 

در مقاله پیش­رو سعی شده تا پرکننده ­های معدنی پر مصرف در صنعت آمیزه ­سازی، به طور کلی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرند.
کربنات کلسیم
کربنات کلسیم یا CaCO3 یک ماده معدنی استثنایی است که بیش از 4 % از پوسته ­ی زمین را تشکیل می ­دهد. این ماده یکی از پرکننده ­های معدنی پر مصرف در صنعت است. کاربرد کربنات­ کلسیم در صنایع مختلف، به خلوص و اندازه ذرات آن بستگی دارد. این محصول دارای رنگ شیری روشن بوده و در حضور اسید هیدروکلریک رقیق با آن واکنش می­دهد[1].
کربنات کلسیم پوشش­دار
با توجه به اینکه قطبیت کربنات کلسیم و بسپارها متفاوت است، در نتیجه سازگاری این دو ماده با هم کم است. 

وقتی سازگاری کم باشد بسپار مذاب نمی­ تواند کربنات کلسیم را به طور کامل تر کند، در نتیجه کلوخه­ های خیلی ریز تشکیل شده و همین مساله در یک محصول نقطه ضعف محسوب می­شود. با اصلاح سطح کربنات کلسیم و پوشش ­دهی آن، عمل ترشدگی (Wetting) در مذاب بسپاری به خوبی انجام می­شود. كربنات‌كلسيم پوشش‌دار (Coated Calcium Carbonate) همان كربنات‌كلسيم است كه با لايه‌ نازكی از اسيد استئاريك (كه از نوع اسيدهاي چرب مي‌باشد) پوشش ­دهی شده است. اسید استئاریک ماده ­ای موم مانند و جزء خانواده اسیدهای چرب است. اصلاح سطح کربنات کلسیم معمولا توسط 0.5-1.5% اسید استئاریک صورت می ­پذیرد. 

چالش اصلی، اتصال و چسباندن اسید استئاریک به سطح پرکننده است که به این ترتیب اتصالات ضعیف فیزیکی به حداقل می­رسد و موجب بهبود خواص می­شود. از مزیت­های بارز پرکننده ­های پوشش­دار، می­توان به بهبود انتقال تنش، کاهش چشم­گیر جذب روغن، کاهش تجمع ذرات، آب­گریزی و … اشاره کرد.
در مقایسه با دیگر پرکننده ­ها از جمله الیاف شیشه، صفحات میکا و تالک، افزودن کربنات کلسیم به پلی ­اولفین ­ها معمولا چقرمگی و استحکام ضربه (بدون شکاف) بیشتری ایجاد می­کند. اگرچه این امر به قیمت افزایش مدول، استحکام کششی و HDT تمام می­شود.
مستربچ کربنات کلسیم یکی از مستربچ ­های پرمصرف و محبوب در صنایع پلاستیک است که علاوه بر کاهش قیمت محصول موجب ایجاد برخی خواص مثبت در محصولات می­شود. برای مثال افزودن کربنات کلسیم با درصد مشخص، چاپ ­پذیری فیلم­های پلی ­اتیلنی را بهبود می­بخشد. اما نباید در استفاده از این مستربچ زیاده ­روی کرد، زیرا باعث کاهش مقاومت کششی در محصول تولید شده می­گردد.
تالک
تالک معدنی، سیلیکات منیزیم آبدار با ترکیب شیمیایی Mg3Si4O10(OH)2 است. این ماده معدنی دارای ساختار تک ­صفحه­ اي است و صفحات آن با اتصال واندروالس به هم پیوند دارند که اجازه می ­دهد به آسانی روي هم بلغزند. این ساختار باعث نرمی فوق­ العاده تالک شده که حس چرب یا صابونی بودن ایجاد می­کند و کاربرد تالک را به عنوان روان­کننده در دماهاي زیاد ارزشمند می­ سازد. 

این ماده معدنی فعالیت شیمیایی بسیار کمی دارد. در دمای بالای ۹۰۰ درجه سانتی­گراد گروه هیدروکسیل را از دست می­دهد و در دمای ۱۰۵0 درجه مجددا بلورینه می­شود. دمای ذوب تالک ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد است.
آمیزه PP پر شده با تالک یکی از آمیزه­ های متداول می­باشد و با درصدهای وزنی­ 10 الی 50 درصد به پلی­ پروپیلن اضافه می­شود.
افزودن تالک به پلی­ پروپیلن موجب افزایش سختی، استحکام و مقاومت شیمیایی می­شود، در حالی که ضریب انبساط گرمایی و جمع ­شدگی را کاهش می­دهد. این پرکننده روی جمع ­شدگی پلی­ پروپیلن پس از قالب­گیری تاثیر می­گذارد و سبب بهبود آن می­گردد. افزایش مدول خمشی و استحکام کششی از دیگر خواصی است که با افزودن تالک به دست می­آیند. اثر تالک بر ضربه­ پذیری و مدول خمشی پلی ­پروپیلن در شکل 1 مشاهده می­شود. علاوه بر موارد ذکر شده، تالک قابلیت جذب رطوبت، روغن­ها و عطرها را داشته و به عنوان روان­ کننده و ماده ­ای قابض در محصولات مورد استفاده برای پوست بکار می­رود. 

 

(ادامه دارد …) 

متن کامل این مقاله ی کاربردی را می توانید در شماره 169ام ماهنامه بسپار، مهرماه بخوانید. 

(در صورت تمایل برای دریافت نسخه رایگان و یا اشتراک با شماره های 77523553-77533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا