اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پلاستیک ها به عنوان مصالح ساختمانی: کاربردهای رایج و معماری هنرمندانه

بسپار/ ایران پلیمر پلاستیک‌ها به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و هر ساله مصرف پلاستیک در حال افزایش است. و کمتر صنعتی را می‌توان یافت که ردپای پلاستیک در آن نباشد. با توجه به اثرات زیست محیطی  ناشی از پسماند و تولید بعضی از پلاستیک‌ها  گاها نگاه خوبی را در نظر برخی ندارند ولی همواره تلاش برای برطرف کردن محدودیت‌های استفاده از آنان ادامه داشته است. در دنیای امروزی که خواص در کنار هزینه کم حرف اول برای انتخاب در هر صنعتی را می‌زند پلاستیک‌ها توانسته‌اند همیشه به عنوان انتخاب‌های اصلی در راس باشند. در این گزارش ما قصد داریم در مورد پلاستیک‌ها به عنوان یک مصالح ساختمانی صحبت کنیم و بدانیم که آیا پلاستیک‌ها می‌تواند نگاه ما به ساخت و ساز را تغییر دهند یا خیر. به همین منظور ابتدا توضیحی از پلاستیک‌های ساختمانی و موارد استفاده آنان بیان می‌کنیم و بعدتر به سراغ نمونه‌هایی از معماری‌های جذاب با کمک پلاستیک‌ها می‌رویم و در این بین گریزی به پیشرفت‌های جدید و مدیریت پسماند در پلاستیک‌ها می‌زنیم و در پایان پیش‌بینی بازار چهانی پلاستیک‌های ساختمانی را به عنوان حسن ختام داریم. پس تا پایان این گزارش با ما همرا باشید.

 

استفاده از پلاستیک در صنایع ساختمان‌سازی

پلاستیک‌ها به دلیل  عدم پوسیدگی، زنگ زدگی و یا نیاز به رنگ آمیزی مجدد و منظم،  نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری و طول عمر بالا کاربردهای بسیاری در ساختمان و ساخت و ساز پیدا کرده‌اند. آن‌ها استحکام با وزن کم را به همرا دارند و به راحتی قابل شکل گیری هستند و وزن سبک باعث حمل و نقل آسان‌تر  آن‌ها می‌شود. استفاده از پلاستیک در صنایع ساختمان سازی موجب حفظ انرژی‌های طبیعی، کاهش هزینه، افزایش کیفیت زندگی و محافظت از محیط زیست می شود.
همچنین پلاستیک‌ها قابلیت استفاده برای مصارف بهداشتی در ساخت خانه و بیمارستان ها را دارند. لوله های پلاستیکی برای انتقال بهداشتی آب در ساختمان ها ایده آل هستند. همچنین استفاده از سطوح پلاستیکی در ساختمان، تسهیل در نظافت را میسر می کند.
یکی از مزیت‌های  استفاده پلاستیک در ساختمان مقاوت در برابر آتش است. استفاده‌ی گسترده از پی وی سی برای ساخت انواع دستگاه‌های اعلام حریق و سیستم های اطفاء بدلیل خاصیت ذاتی این پلیمر در مقابل آتش استفاده آن را در این صنعت بسیار گسترده کرده است.
پلاستیک‌ها بطور موثری در برابر سرما، گرما و صدا عایق هستند. حدود 40 درصد از مصرف انرژی های طبیعی و ایجاد گازهای گلخانه‌ای مربوط به صنعت ساختمان سازی در بحث سرمایش و گرمایش است. استفاده از ویژگی عایق بودن پلاستیک علاوه بر جلوگیری در هدر رفتن انرژی، منجر به کاهش هزینه ها و کاهش آلودگی‌های صوتی می‌شود.
خاصیت شکل پذیری پلاستیک این امکان را می‌دهد که برای طراحی‌های نوین و ایجاد فضاهای مدرن از پلاستیک بیش از بیش در صنعت ساختمان بهره بگیریم.
همان طور که گفته شد پلاستیک‌ها سبک وزن هستند. قطعات پلاستیکی عمدتا در مقابل محصولات مشابه چوبی یا فلزی وزن بسیار کمتری دارند و استفاده از نیروی کار بیشتر و جرثقیل‌های بزرگ برای حمل و نقل را می‌توان به واسطه این مزیت حذف کرد. همچنین مونتاژ و نصب این قطعات بسیار ساده تر است، از مزایای دیگر می‌توان به انعطاف شکل پذیری آن‌ها در مقایسه با قطعات تولید شده از فلز ، چوب و… اشاره کرد.

 

کاربردهای رایج پلاستیک در ساخت و ساز و ساختمان

 ورقه‌های موج‌دار مسلح پوشش دیوارهای خارجی ‌و با‌دوام با اتصالات مربوطه (رزین‌های پلس استر، آکریلیک، ملامین، فنولی‌، پی وی سی (پلی وینیل کلراید) و پلی استایرن (بیشتر به صورت مسلح یا تقویت شده))

  1. شیشه‌، نورگیر، ‌شبکه‌های آفتابگیر (آکریلیلک (ساده و بی رنگ)، پلی کربنات، پی وی سی، رزین‌های ایونومر و پلی استر)
  2. دیوارپوش‌ها و سقف پوش‌ها (استایرن، آکریلیلک، وینیل‌ها (پی وی سی))
  3. کفپوش‌ها، ‌پله‌ها (رزین‌های اپکسی ، وینیل‌ها ( پی وی سی))
  4. نبشی لب پله، قرنیز، پلکان (پی وی سی‌، پلی تن (پلی اتیلن یا پی ای))
  5. در و پنجره، قفسه آشپزخانه و روکش سیم (پی وی سی)
  6. دیوارهای جدا کننده ( آکریلیلک، پلی پروپیلن (پی پی)، پلی کربنات و پلی استر)
  7. عایق حرارتی و جاذب صوت (پلی استایرن منبسط، پلاستیک‌های متخلخل از رزین‌های پلی یورتان (پی یو)، فنولی و وینیل ( پی وی سی))
  8. لوله‌های فاضلابی سخت و اتصالات (اکریلو نیتریب بوتادین استایرن (ا بی سی))
  9. لوله‌های آب و فاضلاب، برق و اتصالات (پی وی سی سخت، فلور و پلاستیک‌ها و فنلین اکسید)
  10. لوله‌های برق، آبرسانی، کم فشار و پر فشار (پی ای و پی وی سی نرم)
  11. لوله‌های مقاوم در برابر ماده شیمیاییی (پلی وینیل ایدن فلوراید)
  12. مصالح درزبندی (واتر استاپ) و درزپوش‌ها (پی وی سی)
  13. ورقه‌های آب بندی‌، بخار بندی و پوشش مصالح و کارهای نو (پی وی سی و پی ای)
  14. کلید، پریز، ‌سر پیچ لامپ (فنل فرم آلدئید (بکلیت، فقط به رنگ‎‌های تیره) و فرم آلدئید اوره (سفید و رنگی))
  15. مواد پوششی، رنگ‌های پلاستیکی و ضد زنگ (رزین‌های آمینو، اپوکسی، فنولی، پی یو، پی وی سی، ملامین، سیلیکون، استات سلولز، الکید و امولسیون‌های رزین‌های بوتادین استایرن، پلی وینیل استات، اپوکسی و اکریلیک)
  16. مصالح درزبندی و لیف شیشه (پی وی سی و پی یو پیش ساخته متخلخل، خمیرهای اکریلیک، پلی سولفید و استایرن بوتادین)
  17. اتصالات لوله کشی‌، سر دوش و قطعات شیر (استال همو پلیمر)
  18. قالب بندی بتن (اکریلیک تقویت شده‌، مصالح نصب)

 

گردآورنده: مهندس گلرخ ذوالفقاری

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا