اخبار

گرافن عملکرد الیاف کربنی را ارتقا داد

بسپار/ ایران پلیمر شرکت میتو متریال سلوشنز (MITO Material Solutions) با شرکت وارتگا (Vartega) وارد همکاری مشترک شد. وارتگا که تولیدکننده انواع کامپوزیت‌های الیاف کربنی بازیافت شده است، قرار است از گرافن میتو متریال استفاده کند.

شرکت وارتگا، گرافن مایع میتو متریال سلوشنز را در محصولات Fenix Fiber EasyFeed خود گنجانیده است که اکنون به عنوان Fenix Fiber+ ارائه می‌شود. این محصولات تقویت‌شده با گرافن، عملکرد عالی را با مواد بازیافتی دارند.

تولید الیاف کربنی از نظر مصرف انرژی بسیار انرژی‌بر بوده و از این رو نیاز به اصلاح فرآیند تولید آن است. معمولا الیاف کربنی از فیبر پیش‌ساز پلی آکریلونیتریل (PAN) ساخته می‌شود که در دماهای بالا کشیده و گرم شده است تا ابتدا اکسید شود و سپس به مواد کربنی تبدیل شوند. ایجاد این دماهای بالا که وابسته به سوخت‌های فسیلی است، به این معناست که این فرآیند تولید گاز گلخانه‌ای می‌کند. از این رو شرکت وارتگا با اصلاح فرآیند به دنبال کاهش مصرف انرژی است. الیاف کربنی تولید شده توسط شرکت وارتگا ۹۵ درصد انرژی کمتر نسبت به روش‌های رایج دارد. شرکت میتو متریال سلوشنز افزودنی‌هایی را توسعه داده و تولید می‌کند که تولیدکنندگان پلیمر را قادر می‌سازد تا عملکرد محصولات خود را ارتقا دهند. نام‌ تجاری آن MITO E-Go بوده که یک افزودنی مبتنی بر گرافن است که به کامپوزیت‌های تقویت شده با فیبر اضافه شده و بهبود میزان ترموپلاستیک، دوام، انعطاف‌پذیری، عملکرد و پایداری را در محصول نهایی افزایش می‌دهد.

گرافن مایع میتو متریال سلوشنز یک محلول آبی مبتنی بر گرافن است در آن گرافن دارای گروه‌های عاملی بوده و همین گروه‌های عاملی موجب پخش شدن بهتر گرافن در محلول آبی می‌شود. در نتیجه محلول آبی حاوی گرافن را می‌توان در فرآیندهای مختلف نظیر پوشش‌ها و آمولیسیون‌ها استفاده کرد. مشتریان اصلی شرکت وارتگا  تولیدکنندگان ترکیبات ترموپلاستیک هستند.

تیم میتو متریال سلوشنز برای اطمینان از اینکه الیاف کربن و افزودنی گرافن با هم به خوبی ترکیب می‌شوند، چندین فرمولاسیون و گروه‌های عاملی را مورد بررسی قرار داده و در نهایت افزودنی مناسب را ارائه کردند. شرکت متیو متریال سلوشنز در نهایت فرمولاسیون مورد نظر خود را به شرکت وارتگا ارسال کرد تا مورد آزمایش قرار گیرد که نتایج از عملکرد صحیح این فرمولاسیون خبر داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که الیاف تولید شده ۵۰ درصد بهبود در کشیدگی و ۳۷ درصد بهبود در سختی در برابر ضربه را تجربه می‌کند.

پایگاه خبری فناوری نانو ایران 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا