اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با رییس حوزه کشورهای شرق آسیا و آ سه آن 2، مهندس بهناز کاموسی/ آمار صادرات صنعت پلیمر و برنامه های حمایتی سازمان توسعه تجارت

بسپار/ ایران پلیمر چندی ست دفاتر کالایی در سازمان توسعه تجارت به دفاتر منطقه ای (کشوری) تغییر کرده است. برای اطلاع از تاثیرات این رویکرد جدید و اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه های صادراتی این سازمان خصوصا برای صنایع پلیمر گفت و گویی داشتیم با مهندس بهناز کاموسی. او رییس حوزه کشورهای شرق آسیا و آ سه آن 2 یعنی کشورهای فیلیپین، ویتنام، کامبوج، میانمار و لائوس است.

 

بسپار- رویکرد سازمان چگونه از دفاتر تخصصی کالایی به منطقه ای تغییر کرد؟ با چه هدفی؟

کاموسی: بنده البته اعتقادی به تفکیک حوزه کالایی _ منطقه ای نداشتم. چرا که قبلاً در بخش تخصصی کالایی که فعالیت می کردیم هر کالای بخصوص را بر اساس مزیت ها و بازارها، به کشور مدنظر هدایت می کردیم و از پتانسیل های اولیه تا بازار نهایی و هدف را  در مورد یک ماده و محصول خاص بررسی می کردیم.

کشور به کشور هم طبیعتا متفاوت بود و در برخی از کشورها واقعاً پتانسیل خوبی برای یک کالای خاص وجود داشت و دارد که الزاماً باید افرادی باشند که دیدگاه کالایی داشته باشند تا بتوانند در آن کشور حرکت های توسعه ای در بازار را پیش ببرند و از توانشان استفاده کامل کنند.

در حال حاضر شش دفتر منطقه ای در سازمان دایر شده (این شش دفتر عبارتند از: شبه قاره هند، اروپا و آمریکا، غرب آسیا و آسیای میانه و قفقاز و روسیه و دفتر خودمان که شرق آسیا و اقیانوسیه است.)

واقعیت این است که مثلا در آمریکا یا برخی از کشورهای اروپایی تا چه حد امکان مانور و تنظیم نشست و … وجود دارد؟

 

بسپار- خب دلیل این انتخاب چه بود؟ و نهایتا نتایج حاصله چه چیزهایی را نشان می دهد؟ مثبت یا منفی؟

کاموسی: من فکر می کنم که با تغییر چارت پی بردند که شکاف هایی در این راستا وجود دارد و تلاش دارند که در قالب پروژه هایی این شکاف را پر کنند و از توان بچه های متخصص در کشورهای هدف با توجه به مواردی که پیش می‌آید، استفاده کنند. در حال حاضر سازمان این نقیصه رابا پروژه های متفاوت سعی می‌کنند پر نماید و در هرصورت تعریف چارت در راستای تکمیل و اصلاح مسیر خود را می پیماید که  مسیر غلطی نمسی باشد.


بسپار-
پتانسیل های کشور های جنوب شرق آسیا در حوزه تجارت با ایران با تمرکز بر صادرات صنعت پلیمر و پوشش چیست؟

کاموسی: کشورهای آ سه آن شامل کامبوج، ویتنام، فیلیپین، لائوس، ژاپن، کره، استرالیا، اقیانوسیه، اندونزی، مالزی، مغولستان، چین، سنگاپور و تایلند است. من وقتی صادرات پلیمری این کشورها را بررسی کردم کل ارزش صادرات را حدود ۳۷۳۰ میلیون دلار دیدم و مواد اولیه پلیمری که به این مناطق رفته ۷۱ درصدکل صادرات مواد اولیه را شامل می‌شود که حدود دو میلیون و ششصد و پنجاه و پنج میلیون دلار در کل سال ارزش صادرات مواد پلیمری ما بوده است. البته بخش بزرگی را چین جذب می کند.

درست است که ما به کشورهای همسایه مثل ترکیه توجه داریم اما واقعیت این است که تمرکز ما بر روی حجم های سنگین مواد پلیمری است. چون شکل گیری تولید این مواد اولیه هم صادرات محور، در منطقه ماهشهر و عسلویه روی داده است.  اما بر روی محصولات پلیمری چون تمامی واحدهای ما رقابتی کار نکرده‌اند متاسفانه درصد خوبی نداریم. با برگزاری نشست های اختصاصی با سفارتخانه ها و حضور مستقیم در بازار های یاد شده واقعا این پتانسیل خوب و بالا را می توان برای کشور احیا کرد.

 

مقایسه صادرات 12 ماهه محصولات پلیمری در 12 ماهه 1401-1400

  1400-ارزش میلیون دلار 1400-وزن تن 1401-ارزش میلیون دلار 1401-وزن تن درصد تغییرات ارزشی درصد تغییراتی وزنی
سایر محصولات پلاستیکی 226 199,099 377 338,035 67 70
تایر 13 5,903 17 7,540 38 28
رزین 75 79,671 91 83,776 22 5
رنگ 83 55,151 78 53,015 -7 -4
سایر محصولات پلیمری 0 152 10 5,893 2078 3779
محصولات پلاستیکی 840 648,645 1,033 796,820 23 23
جمع محصولات پلیمری 1,237 988,621 1,606 1,285,080 30

30

 

بسپار- برنامه های حمایتی سازمان جهت توسعه صادرات صنعتی در سال ۱۴۰۲ به صورت  مصداقی چه خواهد بود؟

کاموسی: سال ۱۴۰۱ حدود ۳۱۵۰ طرح حمایتی و تشویقی ایجاد شد که ۲۲۷۵ مورد آن طرح توسعه بوده است. شکی نیست که شرایط صنعت شرایط خوبی نیست چون وقتی نقدینگی نباشد امکان برنامه‌ریزی نیست ولی برخی از سیاست‌ها ناگزیر است به واسطه اینکه اگر مجموعه در بازار بین المللی حضور نداشته باشد نه از دانش به روز دنیا مطلع می شود و نه امکان توسعه صادرات و اطلاع رسانی به مخاطبین خود را دارد.

برنامه های حمایتی سازمان در راستای پرداخت کمک هزینه های اجاره غرفه در نمایشگاه های بین المللی با سقف ۱۵۰۰ میلیون ریال است. همچنین در قالب پرداخت کمک هزینه اعزام هیات های تجاری است. برای نمایشگاه های مورد حمایت هم یک برنامه نمایشگاهی وجود دارد اما به صورت موردی و با توجه به تعاملات بین کشورها با اعمال نظر دفاتر کشوری در سازمان و دفتر ترویج تجارت انتخاب و پیاده‌سازی می‌شود.

بنابراین اگر نمایشگاه‌های دیگری هم باشند که حایز شرایط شوند، فهرست اصلاح خواهد شد.

اقدامات دیگر پرداخت کمک هزینه ثبت نام و نشان ملی، پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی، هزینه فعالیت های صادراتی ترویجی، کنسرسیوم صادراتی و پرداخت زیرساخت ها به طور مثال برای سورتینگ و بسته بندی و …  می شود.

بخشی از هزینه ها هم مصوب استانی است.

راه اندازی و ارتقای فعالیت مراکز تجاری دایمی هم بخش دیگری از همراهی های سازمان با صنایع کشور است. همچنین کمک هزینه های فرهنگ سازی در قالب همایش ها و جشنواره ها با تایید رئیس کل توسط دفتر ترویج تجارت عملیاتی می‌شود.

 

بسپار-آیا هیات اعزامی که در چایناپلاس حضور پیدا کردند شامل این حمایت ها شدند؟

کاموسی: بله، یک نفر از هر بنگاه می تواند برای حضور در نمایشگاه های کشورهای همسایه حداکثر ۴۵۰ میلیون ریال و برای مناطق شرق آسیا، کشورهای آفریقا و دورتر مثل چین و آمریکای لاتین و …  ۷۵۰ میلیون ریال کمک دریافت کند. با تعامل و تایید دو مجموعه دفاتر کشوری و دفتر ترویج تجارت عملیاتی گردیده است.این حمایت هم توسط خود شرکت می تواند اقدام شود و هم در قالب هیات تجاری می تواند دیده شود.

 

بسپار-  در پایان؟

کاموسی: امیدوارم سالی که پیش رو داریم سالی باشد که با روش های کارشناسی بشود بسیاری از شکاف‌های موجود را حل کرد. برای پیاده سازی بسیاری از برنامه‌های جدید نیازمند زمان هستیم. چه بسا دفاتر جدید بتوانند کارهای ترویجی در خارج از کشور انجام دهند.

 

مقایسه صادرات مواد اولیه پلیمری ایران طی سالهای 1401-1400

ردیف کشور 1400-ارزش هزار دلار 1400-وزن تن 1401-ارزش هزار دلار 1401-وزن تن درصد تغییرات ارزش درصد تغییرات وزن
1 چین 3,835,656 3,123,154 3,000,670 2,618,878 -22 -16
2 تركیه 694,981 489,126 456,121 339,945 -34 -30
3 امارات متحده عربی 360,518 197,527 410,536 179,795 14 -9
4 هند 170,558 134,780 214,968 208,525 26 55
5 كره جنوبی 86,265 35,230 98,294 34,660 14 -2
6 ازبكستان 80,952 60,350 86,777 76,834 7 27
7 عراق 179,597 129,928 77,392 67,809 -57 -48
8 فدراسیون روسیه 98,171 70,445 68,780 50,930 -30 -28
9 بلغارستان 79,653 58,662 64,836 44,822 -19 -24
10 تایوان 67,670 49,603 49,835 34,318 -26 -31
11 بلژیك 30,466 19,280 42,072 27,376 38 42
12 جمهوری آذربایجان 57,472 46,610 41,995 43,006 -27 -8
13 رومانی 61,533 44,541 38,865 25,038 -37 -44
14 افغانستان 38,801 29,147 34,668 32,139 -11 10
15 قزاقستان 24,852 18,292 31,344 27,533 26 51
16 ایتالیا 26,805 13,557 29,566 20,314 10 50
17 آلمان 14,060 4,265 20,966 6,424 49 51
18 پاكستان 10,500 7,026 20,546 17,798 96 153
19 اسپانیا 13,650 10,258 20,176 17,823 48 74
20 مالزی 29,186 17,787 19,758 11,674 -32 -34
جمع 20 کشور برتر صادراتی 5,961,346 4,559,570 4,828,165 3,885,643 -19 -15
جمع کلی صادرات 6,151,552 4,687,492 4,955,856 3,970,481 -19 -15

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 247 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا