اخبار

گفت و گو با دکتر سپهر لاجوردی، مدیرعامل نیلی فام: در برخی موارد همکاری با شرکت های خارجی احتناب ناپذیر است

بسپار/ ایران پلیمر دکتر سپهر لاجوردی، دانش آموخته ی مهندسی پلیمر گرایش علوم و تکنولوژی رنگ از پژوهشگاه رنگ است. بیش از 14 سال در این حوزه مشغول به فعالیت بوده و تجربه ی کاری خود را در واحد تحقیق و توسعه ی شرکت رنگ گوناگون اصفهان آغاز کرده است. وی اندکی بعد به عنوان نایب رییس این شرکت انتخاب می شود. لاجوردی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، در بخش رنگ هایی خودرویی شرکت سایپا نیز مشغول به فعالیت بوده است و اکنون به عنوان مدیرعامل و سهامدار شرکت نیلی فام مشغول به فعالیت است.

بسپار- آقای دکتر، سیاست های اخیر کشور، چه تاثیری بر صنعت رنگ و رزین داشته؟
لاجوردی: این سیاست گذاری ها به نفع صنعت رنگ کشور نبوده چرا که رابطه ی مستقیمی بین مواد شیمیایی، صنعت نفت و واردات به کشور با صنعت رنگ وجود دارد. با توجه به حساسیت بالای موجود در این صنعت  با چالش های فراوانی رو به رو شده ایم.
در سال گذشته نوسانات شدید ارزی باعث شد که مواد اولیه افزایش قیمت شدیدی داشته باشد و با توجه به وارداتی بودن این مواد و وابستگی زیاد این صنعت به این مواد، صنعت گران متضرر و واسطه ها به سود زیادی دست پیدا کنند. شاخص ترین نمونه در این رابطه نیز حلال ها هستند. حتی در مقطعی نوع خاصی از این مواد در کشور نایاب شد اما خوشبختانه از آغاز امسال سیاست گذاری ها به نحوی بودند که ثبات نسبی را در قیمت مواد اولیه ایجاد کردند و امیدوار هستیم که این روند با گذر زمان بهبود پیدا کند.

بسپار- در بخش رنگ بیشتر با مجموعه های دولتی کار کرده اید … به نوعی انتخاب بوده آیا؟ و رضایت داشته اید از این همکاری ها؟
لاجوردی: بله، فروش سازمانی رنگ ما همواره به شرکت های دولتی بوده است. از آن جایی که بخش بزرگی از پروژه ها متوقف شده و یا پیشرفت آنها کندشده، متعاقبا مصرف رنگ این بخش ها نیز کاهش یافته. بخش رنگ آخرین حلقه از زنجیره ی صنعتی است و چنین شرایطی صنعت رنگ را متضرر می کنند. این را هم باید اضافه کنم که بخش دولتی از مدیریت مالی خوبی برخوردار نیست و انتظارات بخش خصوصی را بر آورده نمی کند.

بسپار- در مصاحبه های قبلی با بسپار، اشاره ای به صادرات به استرالیا داشتید  … . آیا این صادرات در شرایط فعلی همچنان ادامه دارد؟
لاجوردی: بله چند سالی است که نیلی فام به حوزه ی صادارت ورود پیدا کرده. در ابتدای کار کشور های همسایه را به عنوان هدف برگزیدیم و به کشورهای شمالی عراق و ترکیه صادرات داشتیم. به تدریج استراتژی صادرات به استرالیا را نیز انتخاب و دنبال کردیم. به این نحو که به واسطه ی یک شرکت بازرگانی در استرالیا نمونه ای از رنگ های مصرفی در این کشور را تهیه و امکان تولید آن را بررسی کردیم. بخش زیادی از آن ها به رنگ های ساختمانی اختصاص داشت. کیفیت رنگ های مصرفی در این کشور به مراتب از رنگ های مصرفی در ایران بالاتر بود جرا که طرف قرارداد تامین آن ها، معمولا” شرکت های اروپایی بودند. اما در نهایت با همت نیلی فام، این امر تحقق یافت. در حال حاضر در حوزه ی رنگ های ساختمانی، کف پوش و رنگ های صنعتی به این کشور صادرات داریم و سفارش های جدیدی نیز در حال نهایی شدن هستند.

بسپار – روی چه محصولات فناور و نوآوری در حال کار هستید؟
لاجوردی: در حال مذاکره از طریق دفاتر ستاد نانو هستیم تا صادرات به کشور هایی که امکان مراوده ی اقتصادی با آنان برای ایران وجود دارد را امکان سنجی کرده و برخی محصولات خود را به این کشورها صادر کنیم. با توجه به این که استانداردهای ما ASTM و ISO است و کشور ها بعضا استانداردهای خاص خود را دارند، این فرآیند کمی زمان بر خواهد بود. به عنوان مثال در صنعت ریلی چین استانداردهای محلی وجود دارد که ابزار انجام این تست ها نیز در ایران موجود است اما طرف چینی ما را ملزم به اجرای آزمایشات در خود چین کرده است. می توان گفت که استانداردها و گواهینامه های ما را قبول ندارند.
ترکیه هم در صنعت خود چنین سلسله مراتبی را دارد. اما استاندارد محلی در استرالیا وجود ندارد و استانداردهای خود را مطابق با ASTM تنظیم کرده اند. این دست ما را در صادرات به این کشور باز می کند.
بسپار- در حال حاضر محصول خودتمیزشونده ی شما چه جایگاهی در بازار دارد. آیا موفق به صادرات این محصول نیز شده اید؟ در خصوص رنگ های عایق صوت و حرارت چه طور؟
لاجوردی: این محصول یکی از اولین محصولات نانویی نیلی فام در حوزه ی ساختمانی بوده که تاییدیه ی نانو مقیاس نیز دارد. با توجه به این که در صنعت ساختمان، رنگ آخرین جزء کار محسوب می شود کارفرمای داخلی تمایل چندانی به استفاده از این محصول ندارد! ما موفق به فروش این محصول در مقیاس عمده نشده ایم اما در دیگر محصولات نانویی نیلی فام وضع به گونه ی دیگری است.
قریب به پنج سال از بسته شدن دفاتر شرکت های آلمانی فروشنده ی رنگ های عایق صوت و حرارت به کشور می گذرد و نیلی فام با یک سال تحقیق و توسعه بر روی این محصولا توانست این رنگ پر مصرف در صنعت ریلی کشور را به مرحله ی تولید برساند. استاندارد های سخت گیرانه ای را نیز در این رابطه پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر حجم زیادی از این محصول را به بازار عرضه می کنیم. زمینه های صادرات این محصول نیز به کشور های دیگر مانند چین و ترکیه فراهم شده که با جدیت آن ها را دنبال می کنیم.

بسپار- برای بومی سازی چه برنامه های احتمالی دارید؟
لاجوردی: با توجه به شرایط پیش آمده در راستای تامین مواد اولیه، نیلی فام سیاست جایگزینی مواد اولیه را در پیش گرفت. در سال های گذشته کیفیت رزین های پایه آب، رشد چشم گیری داشته و ما از این مواد تولید داخل استفاده می کنیم. درباره ی سایر مواد اولیه ی وارداتی نیز کشورهای ترکیه و کره جنوبی را جایگزین کشورهایی مانند هند، آلمان و بلژیک کرده ایم و مواد اولیه ی  مورد نیاز خود را از این کشور ها تامین می کنیم. اما در حال امکان سنجی به منظور تولید برخی از افزودنی ها در نیلی فام هستیم که تیم تحقیق و توسعه ی ما این امر را به جدیت دنبال می کند.

بسپار- در حال حاضر در صنعت رنگ چه میزان وابستگی به واردات وجود دارد؟
لاجوردی: این میزان در رنگ های مختلف متفاوت است اما به طور میانگین در رنگ های صنعتی 40 تا 50 درصد در سایر موارد نیز مواد اولیه ای که در داخل تولید می شوند، خود وابسته به واردات هستند و نمی توان برآورد دقیقی ارایه داد. به عنوان مثال تولید رزین های لاتکس و اکریلیک 90 درصد وابسته به واردات است. در رنگ هایی مانند سیلیکونی و نسوز نیز وابستگی 90 درصدی به واردات داریم.

 

 

(ادامه دارد……)

 

متن کامل این گفت و گو را  در شماره ی 206 دوماهنامه ی پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که اوایل آذر ماه منتشر شده است، بخوانید.

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا