اخبار

گفت و گو با دکتر محمدرضا محمودیان، عضو هیات علمی دانشگاه و مدیرعامل نوآوران نانو صنعت معین: آورده ما در مشارکت در سرمایه گزاری، دانش ماست

بسپار/ ایران پلیمر دکتر محمدرضا محمودیان عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان است. وی در مقطع دکتری و پسادکترا شیمی و الکتروشیمی تحصیل کرده و بر روی خوردگی و سنسور های الکتروشیمی تحقیقاتی داشته است.

دکتر محمودیان در سال های اخیر شرکت نوآوران نانو صنعت معین را با هدف تولید نانو افزودنی های کاهنده ی سرعت خوردگی تاسیس  و تا به امروز سه محصول دیگر را نیز با تحقیق و توسعه به سبد تولیدات این شرکت اضافه کرده است.

محمودیان:  محصول اول این شرکت در زمینه ی نانوافزودنی های ضد خوردگی بوده اما در حال حاضر گرایش ما به سمت پیگمنت های خیلی خاص در زمینه ی پولیش های مختلف ست. کارگاه این مجموعه در تفرش واقع است و 14 ماه از فعالیت آن می گذرد. شرکت حدودا” چهار سال پیش تاسیس شد. دو سال اول فعالیت آن به تحقیق و توسعه گذشت. مدتی در حوزه ی ساخت و ساز فعال بودیم و به طور رسمی در یک سال گذشته تولید را آغاز کرده ایم.

بسپار- بازار افزودنی های نانو چقدر برای سرمایه گذاران و مصرف کنندگان جذاب بوده و حجم این افزودنی ها در کشور چقدر است؟

محمودیان: به طور کلی سرمایه گذاران شناخت زیادی از نانو افزودنی های کاهنده ی خوردگی ندارند، در نتیجه فعالیت زیادی نیز برای صنعتی کردن آن انجام نشده. نانو افزودنی های تولیدی مجموعه ی ما  به رنگ و اپوکسی اضافه می شود. در ابتدای امر در صدد بودیم تا محصولات عام مانند رنگ های اپوکسی را تولید کنیم که متاسفانه دستاوردی در این زمینه نداشتیم، شرکت های بسیاری در این زمینه فعال هستند و نیاز های  کشور را به طور کامل برآورده می کنند.

به طور کلی بازار این حوزه فقط نیاز به یک پوشش ساده دارد و پوشش های تخصصی با اقبال زیادی مواجه نخواهند شد، لذا تصمیم گرفیتم تا رابطی بین صنعت و سیستم پژوهشی باشیم و با تحقیق و توسعه توانستیم رنگ های سوله ای، با کاربرد خاص، رنگ های مقاوم در برابر بخار آب و نیز پوشش های مورد استفاده در صنعت ذوب آهن را تولید کنیم که با استقبال بسیار خوبی از طرف صنعت مواجه شدیم.

هرچند که آغاز فعالیت شرکت در زمینه ی افزودنی بود اما اکنون به این نتیجه رسیده ایم که باید محصول نهایی(رنگ صنعتی) را هم تولید کنیم، در نتیجه همکاری را  با شرکت کیمیای قم آغاز کردیم و توانستیم با استفاده از امکانات این مجموعه، فرمولاسیون طراحی شده در مجموعه ی خود را با نام نوآوران نانو صنعت معین به تولید انبوه برسانیم.

ما از سیاست های جهانی استارتاپ ها که همان شناسایی نیاز بازار، طرح مساله و در نهایت  تولید محصول است و با اتکا به این سیاست تا به امروز دستاوردهای زیادی داشته ایم. هم اکنون نیز راه آهن جمهوری اسلامی ایران دو پروژه برای پوشش تانکر های حمل کننده ی مازوت و تراورس های راه اهن را تعریف کرده که به عنوان شرکت برتر برای این پروژه ها انتخاب شده ایم و دستاورد هایی هم در این رابطه داشته ایم.

شرکت هایی که در کشور نانو افزودنی تولید می کنند، اندک هستند و فعالیت این شرکت ها نیز با یکدیگر همپوشانی ندارد. تعدادی از شرکت ها افزودنی رنگ پودری و یک مورد هم نانو افزودنی های پایه گرافن تولید می کنند.

بسپار- رقبای خارجی چه طور؟

محمودیان: فعالیت شرکت استارتاپی است و نمی توان گفت که شرکتی در خارج، محصول مشابه شرکت ما تولید می کند. از نظر رقابت با شرکت ها طبق تحقیقات و مقایسه هایی که با  نمونه های مشابه  آلمانی و مالزیایی داشتیم محصول ما منحصر به فرد است. مثلا” رنگ بدون فسفات و کرومات تولیدی این مجموعه را در اختیار شرکت هایی همچون اروم تریلر و اسکانیا قرار دادیم و روی شاسی های خودروهای این دو شرکت امتحان شده که از این موضوع 6 ماه می گذرد و قرار است تا نتایج را برای ما ارسال کنند.

مورد دیگری هم در رابطه با اروم تریلر داشتیم برای چسبندگی و خوردگی که تاییدیه بدون فسفات و کرومات بودن محصول را از آن ها دریافت کرده ایم. هم اکنون نیز در اروپا بحث تولید رنگ های بدون فسفات و کرومات با جدیت دنبال می شود. شرکت عقاب نیز که تحت لیسانس شرکت اسکانیا است تمرکز ویزه ای بر این موضوع دارد. هدف ما برای  سنوات پیش رو پیدا کردن سرمایه گذار است که تا به امروز پیشنهاداتی زیادی حتی از کشور آلمان داشته ایم.

بسپار- آیا برنامه ای برای صادرات محصولات خود به سایر کشور ها نیز دارید؟

محمودیان: نوآوران نانو صنعت معین  شرکت جوانی است و در ابتدای راه قرار دارد و فکر می کنم نباید زود درگیر صادرات شویم. تلاش می کنیم تا خصوصیات محصول را افزایش دهیم و معایب آن را  به طور کامل بر طرف کنیم.  هر چند از ستاد نانو با ما تماس گرفته اند و بودند افرادی که تمایل داشتند این محصول را در کشور چین معرفی کنند. مضاف بر این که همین الان هم در المان و در شهر اخن اشتیاق بسیاری برای سرمایه گذاری بر روی این پروژه و تولید انبوه آن در لهستان وجود دارد ( هزینه ی کارگر در لهستان پایین تر از آلمان است و تولید انبوه  معمولا” در این کشور انجام می شود). اما دست به عصا حرکت می کنیم و دوست داریم که مدت زمان بیشتری داشته باشیم تا همه ی نواقص را برطرف کنیم.

بسپار- آیا همه گیری جهانی کرونا بر روی کسب و کار شما تاثیر داشته است؟

محمودیان: فکر می کنم اگر یک شرکت تنها در یک شاخه فعالیت کند دچار مشکل خواهد شد اما چون فعالیت مجموعه ی ما بر اساس نیاز سنجی بازار است و مشتریان در زمینه هایی فعال هستند که توقف فعالیت آن ها تقریبا” غیر ممکن است (مانند ذوب آهن)، تاثیر کرونا بر فعالیت ما چندان محسوس نبوده و چه قبل از تعطیلات نوروز و چه بعد از آن سفارشات بسیار خوبی را از این صنایع دریافت کرده ایم.

به طور کلی معتقدم که شرکت استارتاپی نباید به سمت  مصرف عام حرکت کند بلکه باید با هویت دانش بنیان خود مشکلات صنعتی را برطرف کند. با چنین سیاستی، مشتری های خاصی پیدا می شوند که حل معضلات آن ها آورده های زیادی برای شرکت خواهد داشت.

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گورا در شماره 212 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا