اخبار

گفت و گو با دکتر مرتضی ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر: حرکت دانشگاه به سمت نسل سوم کاملا ضروری و منطبق بر نیازهای روز جامعه است

بسپار/ ایران پلیمر این روزها در کشور از دانشگاه های نسل سوم و چهارم بسیار می شنویم. دانشگاه های کارآفرین، دانشگاه هایی که دیگر در آن صرفا علم تولید نمی شود، بلکه با در کنار هم قرارگرفتن دانش و صنعت، تجاری سازی ایده ها دنبال می شود. اما اینکه ساختارهای مراکز دانشگاهی ما تا چه حد برای این تغییر آمادگی دارند، چندان روشن نیست. اینکه برنامه ها و روش های آنها به چه سمت و سویی ست هم همینطور.
دکتر مرتضی ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گروه آموزشی علوم و تکنولوژی رنگ بیشتر در این خصوص برای خوانندگان بسپار می گوید:

بسپار- در حال حاضر دانشکده ی مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای ایفای نقش احتمالی خود در صنعت چه برنامه¬هایی دارد و آن¬ها را چطور ارزیابی می¬کنید؟
ابراهیمی: وضعیت ارتباط با صنعت دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه امیرکبیر در حال حاضر بسیار متاثر از تحریم¬های ظالمانه تحمیل شده بر کشور و نیز برنامه¬ی راهبردی کلان دانشگاه برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم است. البته برنامه راهبردی دانشگاه برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم قبل از اعمال تحریم¬ها تدوین شده و ارتباطی با تحریم¬ها نداشته ولی فضای ایجاد شده در صنعت کشور بعد از اعمال تحریم¬ها موجب شتاب¬یافتن ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت با رویکرد دانشگاه نسل سوم شده است.
البته بنده هم مانند سایر مردم کشور از اعمال این تحریم¬های ظالمانه بر کشور ناراحت هستم، اما به نظر می¬رسد که این تحریم¬ها به عنوان کاتالیست برای ارتباط واقعی دانشگاه و صنعت عمل کرده است.
در حال حاضر تعدادی از اعضای دانشکده مشغول انجام یک پروژه کلان ملی در زمینه صنعت پتروشیمی هستند. در واقع با توجه به قرارداد امضا شده بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت ملی صنایع پتروشیمی مقرر شده است که دانشگاه امیرکبیر به عنوان هاب پژوهشی در زمینه تدوین دانش فنی زنجیره پلی الفین¬ها عمل کند که این امر با توجه به جایگاه ویژه¬ی پلی الفین¬ها در کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است. لازم به ذکر است که در حال حاضر بالغ بر 5 میلیون تن پلی الفین در کشور تولید می¬شود.
در ضمن در دو سه سال گذشته دانشکده در راستای برقراری ارتباط با انجمن¬های صنعتی و صنایع رنگ و پلیمر پیش¬قدم شده است. بطور مثال روابط خوبی بین دانشکده و تعاونی رنگ  برقرار شده و مقرر شده که دانشکده بصورت سیستماتیک از نیازمندی¬های صنعت رنگ مطلع شده و پروژه¬های مرتبط با این نیازمندی¬ها تعریف و اجرا شود. در همین راستا ارتباطات واقعی و بسیار خوب دیگری هم با صنایع برقرار شده است.
خوشبختانه در دو سه سال اخیر دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ جزء دانشکده¬های پیشگام در زمینه انجام پژوهش¬های حرفه¬ای  در دانشگاه بوده و به طور نسبی توفیقات خوبی هم بدست آورده است.
با توجه به اهتمام مدیریت دانشکده به این امر، بخشی به نام پژوهش¬های حرفه¬ای در دانشکده ایجاد شده و مدیریت خاص خود را دارد. از توفیقات این حرکت چند نمونه¬ای را خدمتتان عرض می¬کنم. به عنوان مثال با توجه به تحریم¬های اعمال شده و عدم امکان واردات یک کامپاند مهندسی برای صنایع خودروسازی، یکی از صنایع به دانشکده مراجعه کرد و خوشبختانه تیمی از اعضای دانشکده توانستند در مدت کوتاهی این کامپاند را تهیه و تولید کنند و در حال حاضر صنعت مذکور نیازمندی خود را از طریق دانشکده تامین می¬کند. مثال دیگری که در این زمینه می¬توانم بیان کنم مربوط به تدوین دانش فنی یکی از افزودنی¬های صنعت رنگ¬های پودری توسط تیمی از دانشکده است. در این ارتباط یک شرکت مشترک بین بخش خصوصی و دانشگاه تاسیس شده و ان شاءا… به زودی محصول آن به صورت تجاری تولید خواهد شد.
همانطور که بیان شد در راستای انجام پژوهش¬های حرفه¬ای در دانشکده اقدامات خیلی خوبی آغاز و ان شاءا… ثمرات آن به تدریج به بار خواهد نشست.

بسپار- آیا در دانشکده پلیمر و رنگ برنامه و یا اهدافی برای حرکت به سمت دانشگاه¬های نسل سوم و چهارم وجود دارد؟
ابراهیمی: همانطور که در پاسخ به سوال قبل نیز خدمتتان عرض کردم، دانشگاه صنعتی امیرکبیر چند سالی است که حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم را در دستور کار خود دارد. “شورای برنامه ریزی راهبردی” دانشگاه امیرکبیر در سال 1395 سند راهبردی دانشگاه تا سال 1404 را تدوین کرده و گزارش مکتوب آن در سایت دانشگاه قرار داده شده است. در این سند اهداف و فعالیت¬های دانشگاه در راستای تبدیل شدن به یک دانشگاه نسل سوم در تراز جهانی ارائه شده است. با توجه به ویژگی¬های دانشگاه نسل سوم و اهمیت تاثیرگذاری اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بر جامعه (در سطح ملی و بین¬المللی) و نقش کلیدی نوآوری و کارآفرینی دانشگاه و دانش¬آموختگان در این میان، دانشگاه اقدام به بازتعریف برخی از مدیریت های دانشگاه در این راستا کرده و ساختارهای متناسبی برای آن¬ها ایجاد نموده است. به طور نمونه اداره¬ای با عنوان “اداره کل فناوری و توسعه نوآوری” در دانشگاه ایجاد شده است که شامل مرکز کارآفرینی، شتاب¬دهنده¬ها، مرکز رشد و شرکت¬های دانش بنیان می¬شود. شایان ذکر است که طی دو سال اخیر تعداد شرکت¬های فعال در این اداره به طور چشمگیری رشد داشته.
یکی دیگر از برنامه¬های دانشگاه ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی در سطح دانشکده¬ها بوده که دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ نیز به زودی صاحب این مرکز خواهد شد. مطمئنا ایجاد این مرکز در دانشکده می¬تواند بستری برای حضور صنایع در دانشکده شده و زمینه مناسبی برای مشارکت دانشجویان در امر نوآوری و حل معضلات صنعت را فراهم خواهد کرد.
اقدام دیگری که در این زمینه انجام شده است برگزاری ایده¬بازار و استارت¬آپ¬ها بوده است که مجددا دانشجویان و دانش¬آموختگان دانشکده نقش اصلی را درآن داشته¬اند. اخیرا نیز ایده¬بازار مرتبط با صنعت لاستیک توسط شرکت بارز در سطح دانشگاه برگزار شد.

 

ادامه دارد…)

 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 207  دوماهنامه پوشرنگ در پایان دی ماه منتشر شده، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا