اخبار

گفت و گو با عباس موید، دبیر چهارمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند: به یک فضای پلیمری بازگشته ایم/ کارگاه های آموزشی را از دست ندهید

بسپار/ ایران پلیمر عباس موید همانند سال گذشته دبیر کنفرانس مستربچ و کامپاند است. وی همچنین به عنوان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران و مدیرعامل شرکت آمیزه ­های پلیمری ابهر نیز فعالیت دارد.

در گیر و دار مشکلات اقتصادی که صنعت پلیمر کشور نیز از آن کم آسیب ندیده، کنفرانس مستربچ  و کامپاند با اختلاف کمی در آرای اعضای هیات مدیره انجمن مقرر شد که برگزار شود و اکنون فرصتی فراهم کرده تا فعالان این بخش بار دیگر گردهم آیند و از دانش روز و مسایل صنعت خود بگویند و بشنوند. در طی گفت و گو با مهندس موید، جزییات برگزاری این رویداد را جویا شدیم.

 

بسپار- در سال های پیشین شاهد برگزاری کنفرانس در پژوهشکده پلیمر و سپس نفت بودیم که با توجه به شرایط آب و هوایی در زمان برگزاری، حضور علاقه­مندان را سخت کرده بود. اما در عین حال ارتباط فضا با موضوع کنفرانس قابل توجه بود. بازگشت محل همایش به پژوهشگاه پلیمر با چه هدفی صورت گرفت؟

موید: در ابتدا تصمیم بر آن بود که کنفرانس چهارم در محل همایش ­های صدا و سیما برگزار شود. اما عدم وجود تجهیزات لازم برای برگزاری کارگاه­های عملی و درخواست مشارکت کنندگان برای حضور در فضایی بیشتر پلیمری، مارا بر آن داشت تا برای برگزاری کنفرانس به پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بازگردیم. این موضوع دست ما را برای برگزاری کارگاه­های عملی بیشتر و با کیفیت تر با استفاده از امکانات پژوهشگاه باز گذاشت. علی رغم محدودیت­های فضا و رفت و آمد، پژوهشگاه پلیمر به عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته شد.

 

بسپار- پس از موفقیت این کفرانس در سه دوره ی گذشته، آیا با توجه به تحریم ها با مشکلات خاصی برای برگزاری چهارمین دوره مواجه شدید؟ کیفیت و کمیت کنفرانس در این دوره چه تغییراتی نسبت به سال گذشته خواهد داشت؟

موید: در کنفرانس سوم، میزبان حدود 600 نفر از علاقه ­مندان در دو روز برگزاری بودیم که برای شرکت در سمینارها حضور یافتند و فراتر از انتظار ما بود. این استقبال باعث شد با عزم جزمی برای برگزاری چهارمین دوره اقدام کنیم و علی­رغم مشکلات پیش رو، کنفرانس برگزار شود. امیدواریم این کنفرانس با ارایه راه حل­هایی برای رفع مشکلات صنعت در همه­ی بخش­ها، جایگاهی باشد برای دور هم آوردن فعالان صنعت و رفع مشکلات.

همچنین زمان برگزاری را برای هفته آخر بهمن مناسب دیدیم که نسبت با سال گذشته کمی دیرتر است اما برنامه­ای برای تغییر آن نداریم. تجربه نشان داده است برای عدم تداخل با نمایشگاه­های داخلی و بین المللی، بهمن ماه زمان معقولی برای برگزاری کنفرانس است. البته به دلیل سال نوی میلادی ترجیح بر آن بود که در نیمه دوم بهمن ماه سمینار برپا شود تا شاهد حضور پررنگ تری از مشارکت­ کنندگان خارجی باشیم و همچنین تداخلی با دهه فجر نیز نداشته باشد. از جمله مشارکت کنندگان این دوره شرکت BASF است که با دو سخنران، حضور خود را در کنفرانس قطعی کرده است.

 

بسپار- محورهای اصلی کنفرانس چیست؟

موید: با توجه به شرایط خاص کشور و رکود بازار داخل، به طور کلی در محورهای برگزاری کنفرانس صرف نظر کردیم و سعی بر آن بود تا به منظور رفع معضلات حال حاضر صنعت، برنامه­ ها ارایه شود. به این منظور چند سخنران با موضوع صادرات و گذراندن شرایط رکود، تبیین مسیرها جدید برای صنعت مستربچ و کامپاند، توسعه زنجیره ارزش و تکمیل آن، بررسی مشکلات امروزه­ی صنعت دیده شد. امید است با فراهم کردن اطلاعاتی در این مورد مسیر صادرات شرکت­ها که مسیر خروج از رکود است تقویت شود.

علاوه بر این تلاش شد تا سخنرانانی با حضور روسای اتاق بازرگانی و مقام­های دولتی با محور بررسی مشکلات کنونی صنعت داشته باشیم.

محورهای کنفرانس به شرح زیر است:

-چشم انداز صنعت مستربچ و کامپاند و چالش های پیش رو

-فرصتهای جدید توسعه محصول و بازار صنعت مستربچ و کامپاند

-ضرورتهای توسعه صادرات صنایع میانی و تکمیلی پتروشیمی

-راهکارهای توسعه مبادلات تجاری

-فرآیندهای نوین در جهت تامین منابع مالی مواد اولیه

-چالشهای استانداردسازی محصولات پلیمری در بازارهای جهانی

-همکاریهای صنایع بالادستی و تکمیلی صنعت کامپاند و مستربچ

-روند توسعه صنعت بازیافت و حفظ محیط زیست

-تازه های مستربچ و کامپاندهای پلیمری- معرفی محصولات جدید

-تازه های فن­­آوری ماشین آلات و سیستم های کنترلی تولید مستربچ و کامپاندهای پلیمری

 

بسپار- در خصوص همکاری­های بین المللی چه مسیری را طی کرده­اید و چه انتظاری از کنفرانس در سال­های آینده باید داشت؟ تعداد شرکت های خارجی نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

موید: از کنفرانس دوم این موضوع را مد نظر قرارداده و برای آن برنامه­ریزی کردیم. در دوره­ی قبل 30 الی 40 درصد سخنرانان و غرفه­گذاران خارجی بودند. هرچند توسعه­ی این رقم در شرایط کنونی آسان نیست اما حداقل 25 درصد مشارکت­کنندگان خارجی هستند. مکاتبات و تلاش گسترده­ای انجام گرفت و بیشتر به سمت کشورهای کره، چین و هند رفتیم. درصورتی که دوره ی قبل تمرکز بر آلمان، ایتالیا و اتریش بود.

قطعا برنامه­ریزی طولانی مدت به سمت بین­المللی کردن هرچه بیشتر کنفرانس است و انشاله در سال­های آتی به این سمت و سو قدم برخواهیم داشت. هرچند هنوز آمار دقیقی از میزان مشارکت کننده خارجی در دست نیست. متاسفانه شاهد هستیم بسیاری از کنفرانس­ها نام بین­المللی را دارند اما در حقیقت اینگونه نیستند، امیدواریم کنفرانس مستربچ و کامپاند اینطور نباشد و در آینده به سمت هرچه بیشتر بین­المللی شدن پیش برود.

 

بسپار- همکاری شرکت­های مرتبط داخلی به چه صورت بوده است؟

موید: همیشه استقبال شرکت­های داخلی از کنفرانس با اقبال رو به رو بوده است. هرچند طبیعتا شرایط حاکم باعث دشواری در بخش تولیدی و صنعتی کشور شده و فعالان حوزه مستربچ و کامپاند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

بسپار- چند مقاله تا کنون دریافت و چند مقاله تایید شده است؟ کارگاه­ها و برنامه­های جانبی کنفرانس به چه صورت است؟

موید: آخرین فرصت ارسال مقالات تا پایان آذرماه بود. بالغ بر 50 مقاله از طرف مراکز علمی، شرکت­ها و پژوهشگاه­ها تا پایان آذر به دبیرخانه کنفرانس رسید هرچند تعدادی نیز پس از پایان زمانبندی ارسال شده بود و کمیته بررسی آن­­ها را پذیرفته است. از طرفی حدود 17 مقاله با توجه به نیاز و رویکرد کنفرانس سفارش داده می­شود و یا از طرف شرکت­های خارجی ارایه می­شود و رقم کلی مقالات را به 70 می­رسد. از اساتید دانشگاه صنعتی شریف و دیگر دانشگاه­های مطرح کشور، پتروشیمی­ها، ساپکو و غیره برای پوشش محورهای همایش و با درخواست ما به ارایه مقاله می­پردازند.

تعداد مقالات تقریبا مشابه مشابه دوره گذشته است. تا 23 آذر جمع بندی­ها صورت گرفته و مقالات منتخب برای سخنرانی مشخص شده و به سخنرانان اعلام می­شود. ضمن دلجویی از همه­ی عزیزانی که مقاله ارسال کرده­اند، زمان و فضا محدود است و متاسفانه نمی­توان همه­ی آن­ها را برای اجرا در کنفرانس در نظر گرفت. انتخاب نشدن مقاله به معنای خوب نبودن آن نیست و مقالاتی در اولویت قرار دارند که عملیاتی بوده و با موضوع کنفرانس مرتبط باشند.

در کنفرانس چهارم رویکرد عملیاتی بودن کارگاه­ها مد نظر قرار گرفته و حداقل چهار ساعته و مرتبط با مسایل فنی و تخصصی صنعت هستند. پیش­بینی می­شود با توجه به دقت و نیاز سنجی انجام شده، استقبال خوبی نیز از کارگاه­ها به عمل آید.

آید

 

 

 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 197ام ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه منتشر می شود، بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا